Maanantai 8. lokakuuta – Perjantai 12. lokakuuta

Maanantai 8. lokakuuta

Tänään meillä oli koulusta vapaapäivä, koska tänään oli jokin ”juhlapäivä” (joku terveyden ja urheilun päivä). Tänään vietin koko päivän asuntolalla pesten pyykkiä, tehden kotiläksyjä ja katsellen erilaisia televisio-ohjelmia tietokoneella. Skypettelin tänään taas Suomeen kuten kaikkina muinakin päivinä, ja kerroin, että olin varannut lennot Suomeen helmikuulle, kun tämä lukukausi loppuu. Suomessa viettäisin noin kuukauden ja tulisin sitten takaisin Japaniin maaliskuun lopulla. Seuraava lukukausihan meillä alkaa vasta huhtikuun alusta, joten aikaa kyllä on. Tänään ei tämän erikoisempaa sitten ollutkaan, joten tämän päivän päivity on hieman lyhyt.

Tiistai 9. lokakuuta

Tänään alkoi jo toinen viikko koulussa (tai oikeastaan kolmas jos lasketaan orientaatioviikkokin). Ensimmäisenä minulla oli tänään klo 12.50 alkaen International Policy II -tunnit. Näillä tunneilla kävimme läpi biodiversiteetti ongelmista ja niiden taustoista sekä eläinlajeista (erityisesti uhanalaisista ja IUCN:n punaisella listalla olevista). Viime viikolla minulla oli tätä kurssia ennen Japanese 105 Oral Expressions -kurssin tunnit, mutta päätinkin jättää tuon kurssin pois, koska minulla on jo monta muuta japanin kurssia ja niiden lisäksi kaikkia muita kursseja, joten en kaikkiin pysty keskittymään niin hyvin.

International Policy II -tuntien jälkeen minulla oli seuraavat tunnit klo 16.10 alkaen, jolloin minulla oli Seminar on Global and Japanese Economy -tunnit. Näillä tunneilla opettaja taas tarjoili meille joitain japanilaisia ”herkkuja”. Tämän päivän tunneilla meillä oli aiheena tutustua japanin historiaan (aikakausiin lähinnä), ja saimme ryhmissä tehtäväksemme jaotella opettajan jakamat kuvat jokaiselta aikakaudelta oikeaan järjestykseen. Lisäksi meidän piti miettiä, onko näillä aikakausilla otettu jotain vaikutteita muista maista. Tunnin lopuksi kävimme tsekkaamassa uuden luokkahuoneemme Faculty of Law, Politics and Economics -rakennuksella, jossa meillä olisi ensi viikosta alkaen seuraavat tunnit.

Seminar-tuntien jälkeen minulta loppuikin sitten koulu tältä päivää. Ennen Inageen paluuta päätin kuitenkin piipahtaa nopeasti Chibassa elektroniikkaliikkeessä ostamassa pari juttua itselleni. Tämän jälkeen palasin takaisin Inageen, ja illan aikana tein mm. Comment Sheet -kotitehtävän Intercultural Communication -kurssia varten ja lisäksi luin tuota kurssia varten annetun TED puheen.

IMG_20181009_184016.jpg

IMG_20181009_184019.jpg

IMG_20181009_184022.jpg

IMG_20181009_184314.jpg

IMG_20181009_202741.jpg

Keskiviikko 10. lokakuuta

Keskiviikkona minulla oli ainoat koulutunnit klo 10.30 alkaen, jolloin minulla oli japanin 101b -alkeiskurssi. Tällä kurssilla kävimme lisää läpi katakanoja, katakanojen kaksoiskonsonanttien ja -vokaalien tekemistä ym. Tämän tunnin jälkeen klo 12.00 tapasin tutorini Risan, jonka kanssa menimme syömään yhteen kahvilaan, jossa tarjottiin siihen aikaan lounasta. Kahvilassa oli vitriinissä esillä kaikkia hyvännäköisiä kakkujakin, joten tänne varmaan tulen joskus myöhemmin maistamaan jotain näistä. Lounaan saimme valita itse menusta, joka koostui lähinnä erilaisista spagetti- ja riisiannoksista. Itse valitsin ruoaksi japanilaistyylisen spagetin, jossa oli lohenmakua ja päältä se oli ”koristeltu” merileväsuikaleilla ja jollain muulla vihreällä. Ennen varsinaista lounasruokaamme, meille tarjoiltiin ”alkupalana” lounaaseen kuuluva salaatti. Vettä sai lounaan kanssa ilmaiseksi, ja tarjoilija kävi vähän väliä täyttämässä lasia, jos tarvitsi. Lounaan lisäksi tilasin itselleni myös kahvin (Café au lait) ”jälkiruoaksi”. Lounaan aikana juttelimme kaikennäköistä tuutorini kanssa ja sovimme menevämme yhdessä sunnuntaina Asakusaan, koska hän ei ehdi tavata minua ensi viikon keskiviikkona muiden hommien takia.

Lounaan jälkeen palasimme takaisin koululle ja matkalla juttelimme kaikennäköistä mm. Suomalaisista lukiosta ja lukiokirjojen hinnoista, ammattikorkeakoulukirjojen hinnoista, suomalaisten koulujen luokkaretkistä yms. Muuten olisin lähtenyt takaisin jo Inageen, mutta minulla sattui koululla olemaan vielä klo 16.10 alkaen yksi orientaatiotunti, jossa kävisimme yhdessä läpi lappua, johon olimme merkanneet kaikki kurssit, joihin haluamme ilmoittautua. Teimme myös sellaisen checklistan, jonka avulla tarkistimme mm. kertyykö meille tarpeeksi opintopisteitä ja tunteja lukukauden aikana, ettemme ole ilmoittautuneet useammalle samaan aikaan järjestettävälle kurssille ym. Opintopisteitähän meille pitää kertyä lukukauden aikana vähintään 10 ja tunteja viikossa pitää olla vähintään 6 kpl, jotta opiskelijaviisumimme pysyy voimassa, ja saamme todistuksen J-PAC opintojen suorittamisesta.

Tarkistettuamme kurssirekisteröitymislomakkeemme, meille jaettiin vielä hakemuslomakkeet, jolla pystyi hakemaan mukaan osallistumaan Chiban yliopiston 10.11. järjestämälle bussikierrosmatkalle. Tämän jälkeen kävinkin heti palauttamassa kurssirekisteröitymislomakkeeni ISD-toimistoon yhdessä checklistan kanssa. Tämän jälkeen palasinkin takaisin Inageen.

Torstai 11. lokakuuta

Tänään minulla oli ensimmäiset tunnit klo 10.30 alkaen, jolloin minulla oli Japanese Conversation -kurssi. Tällä kurssilla harjoittelisimme puhumaan asioita, joiden teoriaa opimme 101b-tunneilla. Conversation-kurssilla olemme oikeastaan hieman edellä, emmekä teoriaa ole vielä käyneet läpi 101b-kurssilla, koska olemme parin viikon ajan harjoitelleet hiraganoja ja katakanoja 101b-kurssilla. Tänään Conversation kurssilla opettelimme sanomaan numeroita japaniksi ja pelasimmekin yhtä peliä, jossa ensin meidät jaettiin viiteen neljän hengen ryhmään. Jokainen ryhmä sai lapun, johon jokainen ryhmän jäsen kirjoitti ”lempinumeronsa”. Tämän jälkeen opettaja keräsi meiltä nämä laput. Jokaisen ryhmän jäsenen piti yksi kerrallaan edustaa ryhmäänsä kisassa, jossa opettaja luki jonkin numeron lapuista japaniksi ja meidän piti kirjoittaa se taululle. Nopein ryhmä sai aina pisteen. Meidän ryhmä sitten voittikin 3 pisteellä muiden saadessa yhden pisteen ja yhden ryhmän jäädessä ilman pisteitä. Tämän pelin jälkeen harjoittelimme sanomaan kellonaikoja japaniksi, jonka jälkeen saimme tehtäväksemme kiertää kyselemässä muilta oppilailta, mistä he ovat kotoisin ja kuinka paljon kello kyseisessä maassa oli sillä hetkellä. Nämä ajat ja maat meidän piti kirjoittaa ylös karttaan, jonka tehtävää varten saimme.

Japanin kurssin jälkeen meillä oli lounastauko klo 12.00 alkaen, ja itse kävin hakemassa jotain pientä purtavaa kampuksella olevasta kaupasta, koska en ehtinyt mihinkään kauemmas lähteen syömään, koska seuraava tunti minulla alkaisi klo 12.50. Ostinkin kaupasta itselleni ”pastasalaatin”, johon kuului spagettia, vihannessuikaleita (porkkanaa ja jotain muuta), pari lihasiivua ja kananmunan puolikas sekä sipulinen salaatinkastike. Lounaan jälkeen meillä olikin sitten Intercultural Communication -tunti. Tätä varten meidän oli pitänyt lukea TED puhe, joka kertoi yhden tarinan vaarasta, joka viittaa mm. siihen, että saamme esim. median kautta jonkin kuvan jostain maasta, joka on vain yksi tarina kyseisestä maasta, eikä kuvaa koko maata kokonaisuudessaan. Yksi tarina johtaa stereotypioihin. Tunnin aluksi saimme ryhmien kesken aiheeksi keskustella kyseisestä TED puheesta ja siitä, mitä tarinankertoja yrittää puheellaan tuoda esille. Lisäksi puhuimme siitä, miksi Intercultural Communication on niin tärkeää ja miksi sitä kannattaa opiskella. Tämän jälkeen keräsimme hieman mietteitämme yhteen. Seuraavaksi puheenaiheeksemme saimme sen, miksi tietty määrä japanilaisista lukiotason ja yliopistotason opiskelijoista ajattelee, että on liian myöhäistä tulla kansainväliseksi ihmiseksi, mitä kykyjä kansainvälinen ihminen tarvitsee ym.

Intercultural Communication tuntien jälkeen minulla oli Climate Change Leadership -tunti. Näiden tuntien aluksi opettaja hieman testasi meidän tietämystämme kurssin asioihin liittyen. Tämän jälkeen kävimme läpi uutta materiaalia, jonka opettaja antoi meille. Saimme myös kotitehtäväksemme ottaa selvää siitä, mitä Adaptation ja Mitigation toimintaperiaatteet tarkoittavat ja minkälaisia linjoja näihin liittyen löytyy esim. omasta maastamme. Tämän tunnin jälkeen minulla ei ollut enää muita tunteja koululla, joten palasin takaisin Inageen. Asuntolalle mennessä poikkesin kuitenkin ostoksilla Maruetsussa, josta ostin mm. ruokatarvikkeita, juomista ja pesuainetta vessanpytylle ja lavuaarinviemäriin (joka on haissut koko ajan tosi pahalle) jotain ainetta. En tiedä miksi tuo lavuaari haisee ja mistä se haju varsinaisesti tulee, kun päästän varsinkin kuumaa vettä hanasta, haju voimistuu ja välillä tuntuukin, että haju tulee kyseisestä vedestä. Vessassa/suihkussa ei tätä samaista ongelmaa ole. Kyseisen seikan takia en ole kertaakaan edes maistanut vettä täällä asuntolalla, enkä meinaa astioitanikaan uskaltaa pestä kyseisessä lavuaarissa tuolla vedellä.

Perjantai 12. lokakuuta

Perjantaina minulla alkoi ensimmäinen tunti klo 10.30, jolloin minulla oli Japanese 101b -tunti. Meillä piti alun perin tuolla tunnilla olla hiragana ja katakana tentti, mutta he olivatkin ilmeisesti siirtäneet sen maanantaille, jolloin tenttiin tulisi myös muutakin asiaa, kuin pelkät hiraganat ja katakanat. Tällä tunnilla aloimme käymään läpi Genki 1 -kirjan ensimmäistä kappaletta, sen sanastoa, numeroita ja kellonaikoja. Ensimmäisen kappaleen sanasto tulisikin sitten sanakokeeseen maanantaina. Japanese 101b -tunnin jälkeen meillä oli lounastauko, ja itse kävin jälleen hakemassa jotain pientä purtavaa kampuksella olevasta kaupasta, koska en ehtisi lähtemään kampuksen ulkopuolellekaan syömään ennen seuraavan tunnin alkua, ja kampuksen ravintolatkin ovat niin täynnä.

Lounastauon jälkeen klo 12.50 minulla oli Kanji-tunti. Näillä tunneilla meillä oli ensimmäiseksi tentti hiraganoista. Jossain vaiheessa tentin jälkeen kesken tunnin tuli myös maanjäristys, oikeastaan ensimmäinen, jonka itse tunsin täällä ollessani. Yksi maanjäristys tuli jo aiemmin illasta, kun olin asuntolalla. Tästä tuli varoitusviesti puhelimeenkin, mutta itse en kyseistä järistystä tuntenut, ehkä siksi, että olin seisaallani, kun se tuli. Kanji-tunnilla olimme istumassa, jolloin maanjäristys tuntui ”voimakkaammin”, kun tuoli ”heilui”. Opettaja ei oikein tuntenut mitään, kun hän oli seisaallaan. Jotkut luokassa yrittivät hänelle sanoa, että on maanjäristys, mutta hän ei meinannut tajuta sitä, koska hän ei puhu oikeastaan englantia. Tentin ja maanjäristyksen jälkeen aloimme käymään tunneilla läpi katakanoja, joista meillä olisikin sitten seuraavan viikon perjantaina tentti. Kanji-merkkien opiskeluun emme siis vielä näillä tunneillakaan päässyt.

Koulu minulla loppuikin Kanji-tuntien jälkeen, koska olin päättänyt jättää pois Introduction to Japanese Traditional Foods -kurssin pois, jonka tunneilla kävin viime viikolla tutustumassa. Kyseinen kurssi pitäisi olla sekä englanniksi että japaniksi, mutta opettaja ei puhunut kuin japania, joten ajattelin, että vaikka kurssi onkin helpoimmasta päästä suorittaa, olisi tuntien seuraaminen hieman vaikeaa ilman englantia. Valitsinkin tämän tilalle toisen kurssin Global Project Work, mutta tämän toteutus alkaisi vasta 5 jaksossa.

Koulun loputtua klo 14.20 lähdinkin sitten takaisin Inageen. Matkalla asuntolalle poikkesin AEON-kaupassa ostamassa muroja, koska olin niitä unohtanut ostaa edellisenä päivänä Maruetsusta. Kävin myös samalla ostamassa lisää deodoranttia, koska omani olivat loppumassa. Kaupassa käynnin jälkeen palasin takaisin asuntolalle.

IMG_20181012_160011.jpg

IMG_20181012_163303.jpg

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *