Torstai 4. lokakuuta

Tänään koulu alkoi minulla klo 10.30, jolloin minulla oli taas yksi japanin kurssi (Conversation). Tällä kurssilla harjoittelisimme keskustelemaan japaniksi 101b kurssilla oppimiamme asioita, koska 101b kurssi on enemmänkin teoriapainotteinen. Tunnilla kävimme kurssin aikataulun läpi ja mikä on kurssin arviointimenetelmä. Tämän jälkeen harjoittelimme tervehtimistä ja oman nimemme kertomista, jonka jälkeen saimme kiertää luokassa tutustumassa toisiimme. Tämän jälkeen opettelimme, miten japaniksi kysytään toiselta, mikä on hänen nimensä, mistä hän maasta hän on kotoisin, mitä hän opiskelee sekä millä luokalla hän on. Tämän jälkeen saimme laput, joihin meidän piti vähintään neljältä ihmiseltä saada nämä tiedot täytettyä lappuun. Tämän jälkeen saimme esitellä yhden luokkatovereistamme. Tunnin lopuksi opettelimme vielä, mikä harrastus on japaniksi ja kuinka toiselta kysytään hänen harrastuksiaan. Tämän jälkeen opettaja kyseli meidän harrastuksiamme.

Japanin tuntien jälkeen meillä oli ruokailu ennen seuraavia tunteja, ja kävinkin taas ostamassa kaupasta jotain pientä purtavaa. Menin sitten jo valmiiksi Center for General Education -rakennukselle, jossa seuraava tuntini olisi. Syödessäni ja odotellessani tunnin alkamista, tein japanin tunneilla saamiani kotiläksyjä, kunnes tämä samainen kiinalainen tyttö, jonka kanssa olen aiemminkin jutellut, tuli puhumaan minulle muutaman kaverinsa kanssa.

Ruokailun jälkeen kello 12.50 alkaen minulla oli sitten seuraava tunti, joka oli Intercultural Communication: A Critical Perspective. Tällä tunnilla opettaja kertoi meille tunnin aluksi ensin, mitä tulisimme kurssin aikana käymään läpi, miten kurssia suoritettaisiin ja mistä asioista arvosana muodostuu. Tämän jälkeen saimme ryhmissä keskustella siitä, miksi kulttuurienvälinen viestintä on tärkeää. Tässä yhteydessä puhuimme mm. stereotypioista irtipäästämisestä ja siitä ajatuksesta, että on kaksi ”ryhmää” minä ja muut. Itse olin ryhmässä, jossa oli yksi kreikkalainen vaihto-oppilas ja kaksi japanilaista opiskelijaa. Keskustelumme vaihteli englannin ja japanin välillä, koska nämä kaksi japanilaista eivät oikein osanneet englantia. Tunnin jälkeen minulla oli seuraavat tunnit ISD/CIE-rakennuksella, jonne olisi jonkin verran matkaa, ja yleensä täällä, kun välitunnit kestävät sen 10 minuuttia, ajattelin että minulla on todella kiire ehtiä sinne, kun en päässyt heti tuntien jälkeen lähtemään, kun etsiskelimme kreikkalaisen vaihto-opiskelijan kanssa niitä kahta japanilaista opiskelijaa, koska toinen heistä oli unohtanut puhelimensa luokkaan. Emme heitä kuitenkaan löytänyt, joten tämä kreikkalainen opiskelija lupautui viemään puhelimen toimistolle ja minä lähdin kiireellä seuraaville tunneille. Luulin jo myöhästyväni tunneilta, mutta kun pääsin luokkahuoneelle, ei siellä ollut ketään ja huone oli pimeä. Ajattelin sitten menneeni väärälle luokkahuoneelle, vaikka olinkin asian tarkistanut jo moneen kertaan. Törmäsin kuitenkin aiemmin tapaamaani taiwanilaiseen opiskelijaan, joka oli ollut tämän kiinalaisen opiskelijan seurassa. Hän oli tulossa samoille tunneille kuin minäkin ja varmisti, että luokkahuone oli oikea. Noh, menimme sitten luokkahuoneeseen odottamaan tunnin alkua. Tässä vaiheessa huomasinkin, että klo oli vasta vähä yli 14.00, kun seuraavan tunti alkaisi vasta 14.30. Meillä oli siis edellinen tunti loppunut aikaisemmin kuin piti. Olin siis ihan turhaan pitänyt kauheata kiirettä seuraavalle tunnille :’D

Climate Change Leadership -kurssin tunnit olivat siis seuraavat tuntini, jotka alkoivat 14.30. Tuntien aluksi opettaja jakoi meidät kahteen 5-6 hengen ryhmään, jossa saimme aiheeksemme keskustella siitä, millä tavoin voisimme vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja miten voisimme saada muut toimimaan ”ympäristöystävällisemmin”. Opettaja lähti tällä välin tulostamaan lisää monisteita meille, koska hän ei ollut tulostanut niitä tarpeeksi aiemmin, koska hän ei tiennyt, että niin moni opiskelija osallistuisi tunneille. Opettaja kurssilla oli ihan kiva, syntyperältään kiinalainen, mutta hänen äänestään ja puheestaan ei meinannut välillä saada mitään selvää. Hänen äänensä oli melko nasaalinen. Englantia hän kyllä puhui. Monisteet saatuamme kävimme läpi kurssin aiheita ja suoritustapaa sekä arviointimenettelyjä. Tämän jälkeen puhuimme mm. siitä, mitä eroa on ilmaston lämpenemisellä ja ilmastonmuutoksella. Tunnin lopuksi hän yritti opetella meidän nimiämme ja pahaksi onnekseen hän meni ensimmäisenä kysymään meidän suomalaisten nimiä. Ensin hän kysyi minun nimeäni, eikä hän meinannut saada sitä lausuttua oikein millään. Sitten hän kysyi Anssin nimeä ja oli jo turhautua meidän suomalaisten nimiin, kun ovat niin vaikeita. Toisessa ryhmässä muut naureskelivat, että Lassin pitäisi sanoa nimensä seuraavaksi. No sitähän opettaja kysyikin seuraavaksi ja oli entistä ”turhautuneempi”. Hän yritti monen monta kertaa sanoa nimemme oikein, mutta hän ei millään saanut niitä oikein. Seuraavan henkilön nimestä hän naureskeli, että sen hän varmaan osaakin. No, seuraavaksi hän kysyi yhden meksikolaisen nimeä, joka oli Alejandro. Ei tämäkään sopinut opettajan suuhun ja hän oli jo turhautuneena lähettämässä meitä kotio :’D. Hän sanoi, että hänen täytyy ottaa meidän kaikkien nimet ylös, jotta hän voi kotona opetella niitä lausumaan. Tunnin päätteeksi hän yritti vielä muutaman kerran sanoa meidän suomalaisten nimet oikein, ennen kuin hän passitti meidät kotio, kun tämä ei oikein onnistunut x’D. Näiden tuntien jälkeen minulla olikin taas yksi koulupäivä pulkassa, jonka jälkeen kävin palauttamassa muutaman dokumentin ISD-toimistoon ennen kuin palasin takaisin Inageen ja asuntolalle.

IMG_20181004_163336.jpg

Iso viinakauppa Inagen juna-aseman takana 😀

 

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu

Tiistai 2. lokakuuta – Keskiviikko 3. lokakuuta

Tiistai 2. lokakuuta

Tiistaina minulla alkoi koulu jo klo 8.50 jolloin minulla oli japanin kurssi Oral Expressions. Tunnin aluksi opettaja kyseli meiltä mm. mistä olemme kotisin, olemmeko ennemmin olleet japanissa ja kuinka kauan olemme japania opiskelleet. Tällä kurssilla meitä suomalaisia oli minun, Anssin, Lassin ja Aliisan lisäksi viideskin. Me muut emme tienneet viidennestä suomalaisesta, koska hänestä ei aiemmin ollut mainintaa missään, ja hän oli saapunut Japaniin vasta pari päivää sitten. Alkuesittelyjen jälkeen aloimmekin käymään ensimmäistä ”aihetta” läpi, joka oli tervehdykset. Seuraavalle tuntia varten saimmekin kotiläksyjä ja opettaja käski meitä opettelemaan hiraganat ja katakanat ensi viikoksi, koska näitä tarvittaisiin kurssilla. Itselleni tämä ei nyt kauheasti tuota vaikeuksia, kun osaan ne jo, mutta luokallamme on muutama oppilas, joka aloitti japanin opiskelun vasta eilen eivätkä he tiedä hiraganoista ja katakanoista mitään.

Japanin kurssin jälkeen minulla oli seuraavat tunnit vasta klo 12.50 alkaen. Odotellessani kävin hakemassa opiskelijatoimistostamme opiskelijakorttini, jolla pääsisin mm. kirjastoon ja voisin lainata kirjoja sieltä. Lisäksi tällä kortilla saa alennusta mm. kurssikirjoista yliopiston omasta kirjakaupasta. Tämän jälkeen kävin hakemassa jotain purtavaa kaupasta ja syödessäni jatkoin SeAMKin kurssien tehtävien tekoa. 12.50 minulla oli International Policy -kurssi. Tämä kurssi ei varsinaisesti ole meille J-PAC oppilaille suositelluissa kursseissa, mutta ohjaajani sanoi, että voin kurssille osallistua, jos se vain kurssin opettajalle käy. Kyseinen kurssi järjestettiin eri rakennuksessa (Faculty of Law, Politics and Economics), jossa en ollut ennen käynytkään. Löysin kuitenkin kyseiselle rakennukselle, mutta en meinannut löytää luokkahuonetta, ja jouduinkin kysymään apua yhdeltä japanilaiselta opiskelijalta, joka onneksi osasi englantia, ja hän ystävällisesti vei minut kyseiselle luokkahuoneelle. Orientaatiotunnin jälkeen kerroin opettajalle olevani J-PAC opiskelija, ja kysyin mahdollisuudesta osallistua kurssille. Hänelle tämä sopikin varsin hyvin.

International Policy tuntien jälkeen minulla oli seuraavat tunnit vasta klo 16.10, joten ehdin taas odotellessani tekemään koulutehtäviä. Tämän päivän viimeinen tunti minulla oli Seminar on Global and Japanese Economy (Seminar Ib). Kyseisen kurssin opettaja oli melko hauska ja hieman yli-innokas. Tunnin aluksi hän ensin kertoi kurssin aiheista ja arviointimenettelystä, jonka jälkeen saimme esitellä itsemme. Esittelyssä kirjoitimme nimemme taululle, jonka jälkeen kerroimme mm. mistä olemme kotoisin, mitä opiskelemme ja mistä pidämme/mitkä ovat harrastuksemme. Esittelyjen jälkeen opettaja tarjosi meille hänen tuomiaan pähkinän tyylisiä snacksejä. Saimme myös tehtäväksemme 4-5 hengen ryhmissä täytellä opettajan antamaa tehtävää, jossa piti mm. tietää Chiban yliopiston motto, mitä ASEAN tarkoittaa ja mitä maita siihen kuuluu. Lisäksi meidän piti miettiä mitä ASEAN+3 ja ASEAN+6 tarkoittaa sekä mitä TPP tarkoittaa ja mitä maita siihen kuuluu. Tämän jälkeen kävimme vastaukset läpi ja keskustelimme seuraavan tunnin aiheista ja tulevista vierailijaluennoitsijoista. Tunti loppu klo 17.40 jolloin pihalla oli jo melko pimeätä, kun lähdin takaisin Inageen.

IMG_20181002_113051.jpg

Herkkuja kampuksella olevan kaupan ”paistopisteeltä”. Alapuolella kuva Seminar-kurssin tunnilta. Tunnin lopulla esittäydyimme kaikki toisillemme ja kirjoitimme nimemme tässä yhteydessä taululle. Opettaja vinkkasi meitä ottamaan kuvan nimistä, jotta opimme tuntemaan toistemme nimet paremmin.

IMG_20181002_165013.jpg

 

Keskiviikko 3. lokakuuta

Tänä aamuna lähtiessäni kouluun näin huoneeni eteistilassa ensimmäistä kertaa hämähäkin, joka oli suurin piirtein samaa kokoa kuin Suomessakin on hämähäkit. Kuitenkin täällä nämä hämähäkit ovat semmoista hyppivää sorttia, mikä ei tee niistä yhtään kivampia (en voi sitten yhtään sietää hämähäkkejä). Yritäpä siinä sitten sitä listiä, kun se hyppelee sinne tänne :U

Tänään minulla oli ainoastaan yksi japanin tunti (90 min) klo 10.30 alkaen. Tämä tunti kuului 101b -kurssiin, jonka tunti meillä oli jo maanantainakin. Tämän kurssin tunteja meillä on joka viikko aina maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin, mutta joka tunnilla meillä on eri opettaja, mikä ainakin omasta mielestäni kuulostaa hieman sekalaiselta. Aliisan kanssa mietimmekin, tuleeko opetuksesta hieman sekainen, jos toiset opettajat eivät tiedä mitä toiset heistä ovat meille jo opettaneet. Tämän päivän tunneilla meillä opettajana oli Holda Martin, joka eiliseen Seminar Ib opettajan verrattuna oli hieman ”hidaspuheinen”. Tunnin aluksi hän kävi läpi, ketä tunnilla on paikalla, ja hänkin naureskeli sitä, että meitä suomalaisia on aika monta mukana. Lisäksi häntä huvitti minun, Anssin ja Lassin nimien samankaltaisuus (lähinnä s-kirjainten kannalta), mikä onkin ollut monen huvituksen aihe täällä jo. Opettajan mielestä nimemme oli liian suomalaiset :’D.

Tämän päivän japanin tuntien aiheena meillä oli käydä läpi kaikki hiraganat, mitkä saimmekin kaikki käytyä läpi tämän tunnin aikana. Holda sanoi, että käymme ne melko ripeästi läpi, koska meillä ei ole kauhean montaa tuntia aikaa käydä niitä läpi, koska kurssilla pitäisi päästä muihinkin aiheisiin. Jokaisesta hiraganasta Holda näytti meille merkkien ”piirustusjärjestyksen”. Tuntien lopulla kävimme myös läpi, kuinka tehdään pitkä vokaali ja kaksoiskonsonantti. Perjantain tuntien aiheena meillä onkin sitten käydä läpi katakanat eri opettajan kanssa.

Tuntien jälkeen klo 12.00 tapasin tutorini Risan, jonka kanssa olimme sopineet pidemmästä tapaamisesta jo maanantaina. Risan kanssa menimme syömään koulun lähellä olevaan ravintolaan, mistä sai mm. hampurilaisia ja Japanissa suosittuja hampurilaispihvi nimellä olevia annoksia. Itse otin kyseisen annoksen ja hintaan nähden se oli iso (750 yeniä). Annokseen kuului jauhelihapihvi (kuten hampurilaisessakin on), lohkoperunoita, iso annos riisiä ja salaatti. Lisäksi, koska ravintolassa oli ilmeisesti menoillaan jokin lounasaika, saimme alkupalana jonkinlaisen keiton, joka tarjoiltiin hienosti kahvikupista. Annos oli siitä hyvä, että sain oikeastaan ensimmäistä kertaan kahteen viikkoon syödä normaaleilla ruokavälineillä (haarukka, lusikka ja veitsi). Itselläni asuntolalla on kyllä normaalit aterimet, mutta olen harjoitellut syömistä puikoilla, koska näitä täällä joutuu käyttämään melko usein. Ruokia odotellessamme ja syödessämme juttelimmekin Risan kanssa kaiken näköisä, mm. kouluun liittyen. Hän kyseli myös, mitä odotan ja toivon häneltä (esim. haluanko tavata kuinka usein, käydä jossain yhdessä). Syönnin jälkeen Risa kyseli minulta hieman tietoja koulua varten, koska hänen piti täyttää sellainen tutorointiin liittyvä lomake, johon tarvittiin minun opiskelijanumeroni, puhelinnumeroni, osoitteeni ja sähköpostiosoitteeni. Tämän jälkeen kävelimme hieman Nishi-Chiban aseman ympäristössä ennen kuin itse palasin Inageen ja Risa lähti koulutunneillensa.

Inageen päästyäni kävin juomassa Cafe Lattea Mister Donut -kahvilassa, jonka jälkeen kävin ostamassa muutaman vihkon lisää koulua varten sekä muovikansioita, joihin saisin laittaa kaikkia tunneilla ja koulussa saamiani papereita ym. Tämän ostosreissun jälkeen palasin takaisin asuntolalle.

IMG_20181003_123759.jpg

Yläpuolella kuva lounasannoksestani. Tämä siis maksoi 5,78 € eli todella halpa kokoon nähden. Alapuolella kuva Mister Donut kahvilasta. Kuvassa Cafe Latte (jää) ja joitain herkkuja.

IMG_20181003_133814.jpg

IMG_20181003_155321.jpg

Illalla päätin myös ensimmäistä kertaa maistaa kaupasta ostettua jäätelöä täällä, oli muuten hyvää! 😀

IMG_20181003_155332.jpg

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu