Torstai 4. lokakuuta

Tänään koulu alkoi minulla klo 10.30, jolloin minulla oli taas yksi japanin kurssi (Conversation). Tällä kurssilla harjoittelisimme keskustelemaan japaniksi 101b kurssilla oppimiamme asioita, koska 101b kurssi on enemmänkin teoriapainotteinen. Tunnilla kävimme kurssin aikataulun läpi ja mikä on kurssin arviointimenetelmä. Tämän jälkeen harjoittelimme tervehtimistä ja oman nimemme kertomista, jonka jälkeen saimme kiertää luokassa tutustumassa toisiimme. Tämän jälkeen opettelimme, miten japaniksi kysytään toiselta, mikä on hänen nimensä, mistä hän maasta hän on kotoisin, mitä hän opiskelee sekä millä luokalla hän on. Tämän jälkeen saimme laput, joihin meidän piti vähintään neljältä ihmiseltä saada nämä tiedot täytettyä lappuun. Tämän jälkeen saimme esitellä yhden luokkatovereistamme. Tunnin lopuksi opettelimme vielä, mikä harrastus on japaniksi ja kuinka toiselta kysytään hänen harrastuksiaan. Tämän jälkeen opettaja kyseli meidän harrastuksiamme.

Japanin tuntien jälkeen meillä oli ruokailu ennen seuraavia tunteja, ja kävinkin taas ostamassa kaupasta jotain pientä purtavaa. Menin sitten jo valmiiksi Center for General Education -rakennukselle, jossa seuraava tuntini olisi. Syödessäni ja odotellessani tunnin alkamista, tein japanin tunneilla saamiani kotiläksyjä, kunnes tämä samainen kiinalainen tyttö, jonka kanssa olen aiemminkin jutellut, tuli puhumaan minulle muutaman kaverinsa kanssa.

Ruokailun jälkeen kello 12.50 alkaen minulla oli sitten seuraava tunti, joka oli Intercultural Communication: A Critical Perspective. Tällä tunnilla opettaja kertoi meille tunnin aluksi ensin, mitä tulisimme kurssin aikana käymään läpi, miten kurssia suoritettaisiin ja mistä asioista arvosana muodostuu. Tämän jälkeen saimme ryhmissä keskustella siitä, miksi kulttuurienvälinen viestintä on tärkeää. Tässä yhteydessä puhuimme mm. stereotypioista irtipäästämisestä ja siitä ajatuksesta, että on kaksi ”ryhmää” minä ja muut. Itse olin ryhmässä, jossa oli yksi kreikkalainen vaihto-oppilas ja kaksi japanilaista opiskelijaa. Keskustelumme vaihteli englannin ja japanin välillä, koska nämä kaksi japanilaista eivät oikein osanneet englantia. Tunnin jälkeen minulla oli seuraavat tunnit ISD/CIE-rakennuksella, jonne olisi jonkin verran matkaa, ja yleensä täällä, kun välitunnit kestävät sen 10 minuuttia, ajattelin että minulla on todella kiire ehtiä sinne, kun en päässyt heti tuntien jälkeen lähtemään, kun etsiskelimme kreikkalaisen vaihto-opiskelijan kanssa niitä kahta japanilaista opiskelijaa, koska toinen heistä oli unohtanut puhelimensa luokkaan. Emme heitä kuitenkaan löytänyt, joten tämä kreikkalainen opiskelija lupautui viemään puhelimen toimistolle ja minä lähdin kiireellä seuraaville tunneille. Luulin jo myöhästyväni tunneilta, mutta kun pääsin luokkahuoneelle, ei siellä ollut ketään ja huone oli pimeä. Ajattelin sitten menneeni väärälle luokkahuoneelle, vaikka olinkin asian tarkistanut jo moneen kertaan. Törmäsin kuitenkin aiemmin tapaamaani taiwanilaiseen opiskelijaan, joka oli ollut tämän kiinalaisen opiskelijan seurassa. Hän oli tulossa samoille tunneille kuin minäkin ja varmisti, että luokkahuone oli oikea. Noh, menimme sitten luokkahuoneeseen odottamaan tunnin alkua. Tässä vaiheessa huomasinkin, että klo oli vasta vähä yli 14.00, kun seuraavan tunti alkaisi vasta 14.30. Meillä oli siis edellinen tunti loppunut aikaisemmin kuin piti. Olin siis ihan turhaan pitänyt kauheata kiirettä seuraavalle tunnille :’D

Climate Change Leadership -kurssin tunnit olivat siis seuraavat tuntini, jotka alkoivat 14.30. Tuntien aluksi opettaja jakoi meidät kahteen 5-6 hengen ryhmään, jossa saimme aiheeksemme keskustella siitä, millä tavoin voisimme vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja miten voisimme saada muut toimimaan ”ympäristöystävällisemmin”. Opettaja lähti tällä välin tulostamaan lisää monisteita meille, koska hän ei ollut tulostanut niitä tarpeeksi aiemmin, koska hän ei tiennyt, että niin moni opiskelija osallistuisi tunneille. Opettaja kurssilla oli ihan kiva, syntyperältään kiinalainen, mutta hänen äänestään ja puheestaan ei meinannut välillä saada mitään selvää. Hänen äänensä oli melko nasaalinen. Englantia hän kyllä puhui. Monisteet saatuamme kävimme läpi kurssin aiheita ja suoritustapaa sekä arviointimenettelyjä. Tämän jälkeen puhuimme mm. siitä, mitä eroa on ilmaston lämpenemisellä ja ilmastonmuutoksella. Tunnin lopuksi hän yritti opetella meidän nimiämme ja pahaksi onnekseen hän meni ensimmäisenä kysymään meidän suomalaisten nimiä. Ensin hän kysyi minun nimeäni, eikä hän meinannut saada sitä lausuttua oikein millään. Sitten hän kysyi Anssin nimeä ja oli jo turhautua meidän suomalaisten nimiin, kun ovat niin vaikeita. Toisessa ryhmässä muut naureskelivat, että Lassin pitäisi sanoa nimensä seuraavaksi. No sitähän opettaja kysyikin seuraavaksi ja oli entistä ”turhautuneempi”. Hän yritti monen monta kertaa sanoa nimemme oikein, mutta hän ei millään saanut niitä oikein. Seuraavan henkilön nimestä hän naureskeli, että sen hän varmaan osaakin. No, seuraavaksi hän kysyi yhden meksikolaisen nimeä, joka oli Alejandro. Ei tämäkään sopinut opettajan suuhun ja hän oli jo turhautuneena lähettämässä meitä kotio :’D. Hän sanoi, että hänen täytyy ottaa meidän kaikkien nimet ylös, jotta hän voi kotona opetella niitä lausumaan. Tunnin päätteeksi hän yritti vielä muutaman kerran sanoa meidän suomalaisten nimet oikein, ennen kuin hän passitti meidät kotio, kun tämä ei oikein onnistunut x’D. Näiden tuntien jälkeen minulla olikin taas yksi koulupäivä pulkassa, jonka jälkeen kävin palauttamassa muutaman dokumentin ISD-toimistoon ennen kuin palasin takaisin Inageen ja asuntolalle.

IMG_20181004_163336.jpg

Iso viinakauppa Inagen juna-aseman takana 😀

 

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu