Hyvinvointi x Kivijalkamyymälät

Oma työni hyvinvointivalmentajana ja PT:nä saa minut myös pohtimaan kovasti hyvinvoinnin uusia trendejä ja olenkin aina ollut todella kiinnostunut ns. seuraavasta askeleesta hyvinvoinnin maailmassa. Monet asutut vuodet ulkomailla ovat saaneet minut seuraamaan trendejä maailmalta ja ennustamaan mitä tulemme näkemään seuraavaksi Suomessa. 

Maailmalla ja erityisesti Jenkeissä on jo totuttu siihen että isot urheiluvaatemerkit kuten Lulu Lemon, Athleta ja Nike järjestävät liikuntatunteja myymälöissään asiakkailleen, nyt suunta Atlantin toisella puolella on mennyt myös siihen että muutkin kuin liikuntavaatteita myyvät merkit ovat alkaneet tarjoamaan asiakkailleen hyvinvointipalveluita. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että kivijalkamyymälöillä menee nyt heikosti nettikauppojen suuren suosion vuoksi. Hyvinvointi sen sijaan on todella pop ja erilaiset tapahtumat treeneistä, ryhmämeditaatioihin ja ilmaisiin hierontoihin ovat keinoja saada asiakkaat myymälään ja ehkä jopa shoppailemaan kaiken muun touhun lomassa. Voidaan jopa sanoa, että se aika mikä ennen käytettiin kaupoissa pyörimiseen kulutetaan nyt saleilla, boutique fitness- studioilla ja kauneushoitoloissa. Hyvinvointi- ja terveysbisnes on tällä hetkellä 24,2 miljardin dollarin arvoinen ala, joten ei ole ihmekkään että vähittäismyymälät haluavat päästä mukaan tähän kasvavaan trendiin. Tämä on keino myös kasvattaa kuluttajauskollisuutta brändin ympärillä, sanomalla asiakkaille että ”emme halua vain teidän rahojanne vaan haluamme teidän myös voivan hyvin.” Näiden hyvinvointipalvelujen tarjoaminen saa asiakkaan tuntemaan olonsa arvokkaaksi ja että brändi välittää heistä ja näin ollen asiakas on luultavasti valmiimpi kuluttamaan rahojaan kyseiseen merkkiin. 

lou-grey2-photo-cred-carley-rudd.jpg

Suomessa tämä trendi ei vielä näy kovin vahvasti, mutta merkkejä kasvavasta hyvinvointibuumista vähittäiskaupan parissa on jo. Peak Performance on hyvä esimerkki trendin edelläkävijästä Suomessa; he tarjoavat kanta-asiakkailleen joogatunteja myymälässään, vievät heidät treenaamaan uusille saleille ja järjestävät juoksukouluja. Myös Adidas järjestää yleisiä juoksutapahtumia Helsingissä ja rakentaa vahvaa yhteishenkeä #Whyirun konseptillaan ympäri maailmaa. 

Suomessa tällä trendillä on vielä valtavat mahdollisuudet ja potentiaali; vain taivas on rajana. Kivijalkamyymälät ovat suuren osan vuorokaudesta tyhjillään, kuten ovat myös monet muutkin yleiset tilat. Uskon että tämä trendi tulee näkymään vielä suuresti myös Suomessa tulevaisuudessa. Vähittäismyymälöiden täytyy pystyä tarjoamaan asiakkailleen muitakin elämyksiä kuin vain shoppailua. Maailma muuttuu ja niin muuttuu myös shoppailutottumukset. Asiakkaat ovat entistä vaativampia eikä heitä voi pitää enää itsestäänselvyyksinä, niin kuin joskus valitettavasti tapahtuu vielä tänäkin päivänä. Elämme mielenkiintoisia aikoja ja paljon tulee varmasti tapahtumaan ja muuttumaan lähivuosina.:) 

Herääkö teille jotain ajatuksia tästä aiheesta? Kiinnostaako teitä ylipäänsä postaukset hyvinvointitrendeistä? 

 

Kuva: Lou & Grey. Photo: Carley Rudd

muoti trendit liikunta hyva-olo
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.