RODOLFO PAGLIALUNGA REPLACES JIL SANDER

Jil Sander avgick i oktober förra året, för tredje gången från sitt egengrundade varumärke. Idag kom det ut att det är den italienska designern Rodolfo Paglialunga som tar över, och hans första kollektion för Jil Sander kommer att vara s/s-15. Paglialunga har tidigare jobbat på Dior och Vionnet. 

Paglialunga säger i ett uttalande att ”I’m deeply honoured to have the opportunity to take on this role. I have boundless admiration for the brand as I strongly believe in its pure vision and values. My aim is to carry forward the fusion between sophistication, luxury and innovation and bring the house [to] the next level.” (WWD) 

Vi får väl hoppas att Paglialunga stannar längre tid hos Jil Sander, än vad de tidigare designers gjort. Senast var det Sanders själv som bara stannade18 månader i huset.

 

 

Muoti Trendit

FASHION BLOGGERS AND THEIR EGOS

bild-1.jpg

 

Jag har tänkt lite på detta med modebloggare. Det är ett så väldigt komplext begrepp egentligen, men tyvärr ses uttrycksformen ofta som mycket icke-berikande och hamnar lågt i, inte bara mode-, men samhällshierarkin (är medveten om eventuell överdrift angående detta påstående). 

Det är lätt att förlöjliga en ung tjej som tar en bild på sig själv och laddar upp den på internet, p g a

  1. Bilden är gjord av en ung tjej och vi lever i ett patriarkalt samhälle. need 2 say no more.
  2. Syftet med bilden är att visa upp hennes oh så snygga kläder. Detta ses sällan/aldrig som ett värdigt sätt att uttrycka sin kreativitet.
  3. En modeblogg existerar endast på nätet, och grejer irl brukar allmänt vara av större värde.

Jag kan inte påstå att jag inte varit en person som hånat denna typ av outfit-bloggare, och jag måste erkänna att jag fortfarande till viss del förlöjligar denna typ av människa, främst dock p g a ser vissa av dessa som rop på bekräftelse, vilket är något som jag allmänt kan ha svårt för. DOCK tycker jag att all respekt borde ges till modebloggare. Idag finns hur många unga tjejer som helst som har skapat en karriär genom sin blogg, och som kan ge uttryck för sin kreativitet genom att skriva/ta bilder som handlar om mode.

Sedan kan man tycka vad fan man vill om sponsring o s v, men tycker ändå inte att det är så farligt? Här kan man ju verkligen förstå båda sidor tycker jag; företaget når genom bloggaren direkt ut till kunden, och bloggaren skriver vad den tycker om företaget/bär en klänning därifrån/whatevs och får då pengar/grejer för detta. Här är det alltså en ensam ung kvinna som byggt upp ett namn för sig själv, som får chansen att jobba ihop med stora klädföretag, och det tycker jag att ska ses som en värdig prestation typ?

Det som jag däremot kan ha svårt med är bloggare gone modejournalister. Detta tycker jag att man märker tydligt då man läser recensioner från modeveckor, då varenda jävla recension bara handlar om den egna uppfattningen hos skribenten. Bloggandet gör en tydligen till en självisk hagga som tror att hon alltid har rätt. Jaja inget nytt här då alltså hehe.

Här kunde jag också skriva lite om hur modebloggsvärlden skiljer sig mellan män och kvinnor, men det ämnet skulle göra mig väldigt upprörd och jag känner att detta redan eventuellt blivit ett lite _för_ seriöst inlägg, så detta var allt från mode-jossan för idag! 

 

xoxo

Muoti Trendit