Iltamenoikävä

Lauantai-ilta, kello lähenee kymmentä ja juuri nukahtanut tyttönen tuhisee vieressäni. Pimeässä huoneessa puhelimen näytölle syttyyy valo ja teksti: Ystäväsi lisäsi uuden kuvan. Kuvassa hymyilevät ystävykset, lauantai-illan kiilto silmissään, arvaan että kuvaa edeltää muutama lasillinen lämmittävää viiniä ja kuvan ottamisen jälkeen ystävykset suuntaavat kantakuppilaansa ”yhdelle”.

Kuvaa katsoessani pystyn melkein haistaamaan viinin, puuterin ja hiuslakan, jota varmasti on ennen kuvanottohetkeä suihkuteltu. Kun suljen silmäni, tunnen iloista iltaa edeltävän eräänlaisen keveyden ja huolettomuuden tunteen, ehkä myös pientä jännitystä; mitä hauskaa tänään keksitään?.

Tuntuu, että olen valovuosien päässä siitä hetkestä, kun soitin ystäväni ovikelloa lauantai-iltana liian kylmissä, mutta hienosti kopisevissa nilkkureissa, punkkupullo käsilaukkuun tungettuna ja kajaalit silmiin tarkasti piirrettyinä.

Viime baarireissustani alkaa ollakin jo aikaa. Raskauden alettua vuosi sitten joulukuussa, pahoinvointini oli niin rajua, että ajatuskin oluelta ja ihmisiltä haisevasta baarista sai kuplan nousemaan kurkkuun.

Haikeuteni ei kohdistu itse baariin, en ole oikeastaan ikinä todella viihtynyt kuppiloissa. Enemmän minulla on ikävä niitä ihmisiä, kenen kanssa sinne lähdettiin; kikatusta, höpsöjä tyttöjen juttuja ja pohdintaa siitä voiko saman kaulakorun laittaa kahtena peräkkäisenä iltana samaan baariin. Nykyään lauantai-iltoihin kuuluu saunantuoksua, jokeltelua, lastenlauluja sekä pohdintaa siitä, voiko vauvan päällä ollutta bodya käyttää vielä huomennakin, vai laitanko sen pyykkiin.

Vaikka nyt kyllä varmasti pääsisin lähtemään (Nörtti kyllä pärjää tytön kanssa, kunhan maitoa riittää pakkasessa), isoin ongelma on oman pääni sisällä. En pystyisi samalla lailla nauttimaan olostani ja pitäämään hauskaa, sillä tuntuu että nyt minulla on kotona joku, joka tarvitsee minua enemmän kuin minä tarvitsen ”hauskanpitoa”. Tuntisin jatkuvaa huolta lapseni ja mieheni pärjäämisestä kotona; tunnistaako Nörtti itkeekö tyttö nälkäänsä, väsymystään, vatsavaivoja vai kaikkia kolmea, miten tyttö voi illalla nukahtaa jos en ole hänen vieressään maitolaitosteni kanssa?

img_0979_800x600.jpgJos postaisin lauantai- iltana tilannekuvan Facebookkiin, se näyttäisi luultavasti tältä.

Vaikka tiedän, että kotona pärjätään, niin minä en vielä taida olla valmis pärjäämään ilman kotijoukkoja. Tätä tunnetta en osunnut edes kuvitella ennen tytön tuloa ulkomaailmaan. Ehkä lähteminen helpottaa ajanmyötä, nyt pystyn jo melkein käymään yksin kaupassa, ottamatta juoksuaskeleita, etää olisin nopeammin takaisin kotona.

Kai se minunkin itselleni myönnettävä, elämässäni on alkanut uusi ajanjakso. Punaviinin huoleton naukkailu, korkeat korot ja baarikaudulla kipittely on jäänyt vähemmälle (tai loppunut toistaiseksi kokonaan, jos rehellisiä ollaan). Tilalle ovat tulleet maailman ihanin tyttö, vauvan nauru (ja itku), rauhalliset koti-illat, sekä pääkivuttomat viikonloppuaamut, jolloin herätään yhtäaikaisin kuin arkenakin.

Mutta älkää ystävät huoliko, joku kaunis ilta minä vielä maltan lähteä kotoa ja ilmestyä ovellenne viinipullo kainalossani ja viipyä iloisessa, ihanassa seurassanne aamuun asti tai ainakin kello 22 saakka tai kunnes alkaa väsyttää…

Suhteet Ystävät ja perhe Hyvä olo Ajattelin tänään

Harrasta vauvan kanssa Vol. 1

Tähän juttuun ei tarvitse laittaa vauvasiirappivaroitusta, sillä luvassa on kyllä vauvajuttu, mutta ei siirappia. Enemmänkin ehkä vauvasinappia.

Ilmoittauduin syksyllä vanhempi-vauvajoogaan. Kätevää, ajattelin, pääsen heti synnytyksen jälkeen takasin rakkaan harrastukseni pariin ja kuntoutumaan raskautta edeltävään kuntoon yhdessä vauvan kanssa! Ryhmässä oli vielä sama ohjaaja, jonka tunneilla olen käynyt jo useamman vuoden.

Mielikuvissa minulla oli kanssani joogamatolla köllötelevä, hymyilevä vauva samalla kun itse taivun aurinkotervehdykseen. Hmm. Edes minun vaaleanpunaisessa maailmassani kaikki ei mene ihan suunnitelmien mukaan.

Onglema nro 1: Joogan kellonaika.

Jooga alkaa maanantaiaamuna klo 09.00. Ei hyvä. Varsinkaan kun tyttönen nukkuu yöuniaan yleensä aamu kymmeneen asti. Vaati aikamoista tahdonvoimaa päästä itse ylös sängystä 7 jälkeen ja pakata tyttö vaunuihin valmiiksi lähtöön.

Lähtö on sen verran kivulias ja vaatii edellisenä iltana hyvän joukon esivalmisteluja, että haaveilemasti vauvauinnista tuskin tulee mitään. Se kun alkaa mokoma sunnuntai aamuna klo 08.00.

Ongelma 2: Vauva ei joogaa vaan huutaa.

Joogaassa vauva ei nuku, ei köllöttele tyytyväisenä selällään eikä mahallaan, eikä viihdy edes sylissä. Joogassa vauvan mielestä kuuluu olla koko ajan nälkäinen, tehdä viikon isoimmat kakat sekä kaiken tämän ohessa huutaa niin kovaa kuin äänihuulista lähtee.

Kolmella viimeisimmällä kerralla olen saanut joogata yhteensä 20 minuuttia. Loppuaika on mennyt tyttösen tyynnyttelyyn, vaipanvaihtoon ja syöttämiseen. On aivan sama paljonko ja kauanko tyttö syö ennen tuntia, nälkä tulee viimeistään soturi-asanan kohdalla, ellei kiukku ehdi ensin. Kaksi kertaa olen lähtenyt tunnilta kesken pois, koska ohjaajan puheesta ei kukaan tyytyväisten vauvojen äideistä kuule yhtään mitään meidän tytön äänenavauksen vuoksi.

On aika stressaava aloitus viikolle pakata joogamatto (sekä joogatiilet ja -vyö) omaan pussiinsa, pukea vauva, pukea itsensä ja kerätä tunnin alussa varotoimina levitellyt kimpsut ja kampsut (harsot, tutit, likainen vaippa ja vaatteet ja juomapullo) työtn itkiessä lohduttomasti vieressä.

Ja kun taikaiskusta, hiljaisuus laskeutuu ja tyttö nukahtaa useamman tunnin unille joka kerta, lähes saman tien kun pääsemme ulos rakennuksesta.

img_0794.jpgBaby, Y U no let Mommy do the Yoga?

Ongelma 3: Äiti ei saa tarvitsemaansa kuntoutusta.

Helppohan se on sanoa: joogaa kotona silloin kun vauva nukkkuu, onhan sinulla silloin aikaa. No mutta kun… silloin pitää siivota ja laittaa ruokaa ja syödä ja blogata ja neuloa ja ja ja… Ei mieli lepää ja keskity, jos näköpiirissä on likaisia astioita, pölypalleroita ja vaatekasoja. Kaiken lisäksi tarvitsen jonkun vahtimaan, että varmasti teen kaikki ne ikävätkin asanat, oikein ja huijaamatta.

Yksi ratkaisu kolmeen ongelmaan:

Vaihdan iltajoogaan. Nyt heti. Kellonaika sopii paremmin myös omaan unirytmiini, eikä vauvan ei tarvitse joogata tai huutaa, vaan tyttö saa viettää laatuaikaa isänsä tai mummin kanssa. Puolentoistatunnin keskeytymättömän harjoituksen edut ovat huomattavat niin henkisesti kuin fyysisestikin. Pienellä vauvavapaalla mieli lepää ja kipeät, kummallisista imetys- ja nukkumisasennoista vääntyneet lihakset vertyvät taas sen verran, että äiti pärjää taas seuraavan viikon ilman Panadolia. Kaikki voittavat.

Ihanaa.

 

 

 

 

Suhteet Ystävät ja perhe Liikunta Höpsöä