Applecrumble Pie

dsc_0101_800x530.jpg

Nam nam. Jälleen pääsin tekemään omenapiirakkaa, kun Nörtin nörttikaveri lahjoitti meille pihastaan ylimääräisiä happamia omenia. Tämän piirakan alkuperäisen ohjeen bongasin Inkiväärihillo-blogista, johon ohje oli puolestaan löydetty Pullahiiren leivontanurkasta. Alkuperäinen vadelma-persikka versio oli niin taivaallisen hyvää, että ajattelin ettei piirakka voi ainakaan huonommaksi muuttua omenavariantilla. Muutamia pieniä muutoksia ohjeeseen tuli osittain tämän leipurin viitseliäisyyden puutteen vuoksi. Tuorejuuston määrä tuplaantui, koska sen verran sitä sattui paketissa olemaan (ei voi olla pahitteeksi), ja perunajauhot jätin pois, koska omenoista ei lähde samalla tavoin nestettä kuin pakastevadelmista.

Ja kyllä, rapea, miltei toffeinen muropohja, ja samettisen raikas tuorejuustotäyte toimii erinomaisen hyvin myös omenoilla höystettynä. Tästä piirakan pohjasta taitaa tulla uusi perusohjeeni, jota voi täytteen marjoja tai hedelmiä vaihtamalla varioida loputtomiin aina sesongin mukaan.

Pohja

3,5 dl vehnäjauhoja
150 g voita
1,5 dl sokeria

Täyte

2 kananmunaa
1,5 dl sokeria
150 g ranskankermaa
200 g tuorejuustoa

5 omenaa

Nypi pohjan ainekset kulhossa murumaiseksi seokseksi. Jätä n. 1,5 dl seosta piirakan päälle ripoteltavaksi ja taputtele loppu taikina piirakkavuoan pohjalle. Esipaista pohjaa 175 asteisessa uunissa 10 minuuttia.

Vatkaa täytteen aineet tasaiseksi massaksi. Viipaloi omenat. Kaada tuorejuustomassa paistetun pohjan päälle. Asettele omenaviipaleet massan päälle ja ripottele muruseos omenoiden päälle. Paista 175 asteisessa uunissa 35-40 minuuttia, kunnes muruseos on kullan keltaista ja tuorejuustomassa hyytynyt.

Piirakka on hyvää lämpinäkin, mutta parhaimmillaan se mielestäni on seuraavana päivän jääkaapista napsittuna.
 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta DIY

Laatuviihdettä ja kasvupyrähdys

Luulin, että vauvan syntymän jälkeen Nörtin ja Rouvan yheinen harrastus, sarjamaratonien katsominen, kuihtuu pikkuhiljaa kokoon ja loppuu kokonaan. Näin kolmen viikon kokemuksen perusteella tilanne on tosin aikalailla päinvastainen. Nyt kun Nörttikään ei ole vielä palannut töihin, meillä on enemmän aikaa viettää sohvalla laatuviihdettä katsellen, kuin ennen tytön syntymää.

Tyttö nukkuu 20 tuntia vuorokaudesta, ja 2 neljästä hereilläolotunnista kuluu ruokaillessa. Mitäs tekevät tuore äiti ja isä kun tyttö nukkuu?

Kun ei siellä vaunulenkilläkään saa tuntikaupalla aikaa kulumaan, iltapäivän raukeat tunnit on kulutettu ruotsalaisen ja amerikkalaisen laatuviihteen parissa. Ensin muutaman jakson verran Breakin Badiä ja kun tunnelma alkaa olla liian ahdistava, siirrytään ruotsalaiseen omakotitaloidylliin Solsidaniin.  Illan päätteeksi vielä viimeisen jumppapallopomputtelu tuokion viihteeksi katsotaan Subilta Miehenpuolikkaiden uutta tuotantoa.

Neuvolassa ei olla nyt käyty muutamaan viikkoon, mutta näkyviä todisteita tytön kasvusta ja kehityksestä on havaittavissa. Eilen huomattiin että ensimmäinen koon 56 pyjama alkaa olla aika kireö ja pingottunut tytön päällä. Ei mahdu enää pikkujalat potkimaan täyteen mittaansa. Koko 62 täältä tullaan 🙂

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Leffat ja sarjat