Dutch-Style Apple Pie

Ensimmäisen ruokapostauksen kunniaksi voisin hieman ensin valottaa tämän keittiöninjan ruokafilosofiaa

  • Leivon harvoin mitään suoraan valmiista ohjeesta. Käsivara, silmäpeli ja maistelulusikka ovat keittiössä yleensä luotettavimpia mittareitani. (Tämä kostautuu silloin tällöin, kun täsmälleen samaa herkkua pitäisi saada uudelleen, tai haluaisin antaa ohjeen eteenpäin. Oivalsin, että leipomuksistani bloggaaminen auttaa minuakin säilyttämään onnistuneet tekeleet myöhempää käyttöä ja hyvien ohjeiden jakamista varten!)
  • Perusreseptikkaa etsiessäni, luotto hakuteokseni on jo kouluaikona tahmaantunut Ravintolakokin käsikirja.
  • Parhaat ohjeet on tehty jaettavaksi, että niistä pääsee nauttimaan mahdollisimman moni.
  • Voita, ei margariinia, ja Kermaa, ei kasvirasvalitkuja
  • Mieluummin teen itse alusta alkaen (on yleensä vaivan arvoista, eikä edes aina niin vaivalloista) mutta jos on kiire tai väsyttää, niin sallin itselleni myös oikoreittejä.
  • Testattu ja todettu: luomumunista tulee täyteläisempi kakkupohja, ja luomujauhoista pehmeämpi pulla.

Nyt takaisin alkuperäiseen aiheeseen:

Kerran vuodessa sitä on saatava, omenapiirakkaa. Himo iskee silloin, kun kotimaiset omenat saapuvat torille, muulloin jätän suosiolla Golden Deliciousit ja muut vahapintaiset kutturat supermarketin hyllyille.

dsc_0017.jpg

Omenapiirakan on mielestäni oltava mehevää ja omenaista. Kuivaan murotaikinaan upotetut känttyiset omenaviipaleet eivät saa vettä herahtamaan kielelleni. Löysin omenapiirakan hienouden vasta 17-vuotiaana kokkiopiskelijana ollessani työharjoittelussa Hollannissa.

Ensimmäinen omenapiirakanpala, joka sai minut haluamaan lisää, tarjottiin minulle pienessä tienvarsikahviossa jossakin Arnheimin ja Eden välimaastossa. Pehmeä, paksu ja täyteläinen kerros ohuita omenasiivuja oli leivottu, rapean, ei-liian-makean piirastaikinan sisään. Siitä lähtien lähes kaikki omenapiirakkakokeiluni ovat tähdänneet tämän kokemuksen uudelleen luomiseen. (Poikkeuksen on muodostanut aina takuuvarma klassikko Tarte Tatin.)

dsc_0031.jpg

Viime vuonna onnistuin tekemään edellä kuvailemasti herkusta mieleiseni kopion. Kuten parhaiden reseptien kohdalla yleensä, yksinkertainen on kaunista myös tässä ohjeessa.

Dutch-style Apple Pie

6 tennispallon kokoista kotimaista omenaa

100 g voita

1 dl fariinisokeria

2 rkl perunajauhoja

1 levy (pirkka) piirakkataikinaa

pari ruokalusikallista maitoa voiteluun

 

Pilko omenat puolikuun muotoisiksi ohuiksi siivuiksi, kotia lukuunottamatta. Sulata voi ja fariinisokeri paistinpannussa miedolla lämmöllä. Lisää omena siivut ja kypsennä niitä sen verran, että omenat pehmenevät, mutta eivät tummu. Ripottele perunajauhot omenien sekaan, ylimääräisen nesteen kiinteyttämiseksi.

 

Vuoraa halkaisijaltaan 15-20 cm vuoan pohja ja reunat kaulitulla piirakkataikinalla, laita lämmin omenaseos vuokaan, leikkaa ylimääräiset taikinat reunoilta ja kauli niistä vielä kansi piirakalle. Voitele kansi kevyesti maidolla.

 

Paista piirakkaa 200 asteessa n. 30 minuuttia, kunnes taikina on kypsä ja kullanruskea.

 

Nauti hieman jäähtynyt piirakka kermavaahdon/vaniljakastikkeen tai jäätelön kera kynttilänvalossa, syysillan pimetessä.

dsc_0014.jpg

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli DIY

3 x Ajanhukkaa lapsivesiliirtoa odotellessa

Nyt pitäisi nauttia näistä viimeisistä rauhallisista päivistä! Pah. Mitäs jos ainut järkevä mieleinen ajanviete on lapsivesivahingon siivoaminen tai synnytyssalitreeni?

Nyt kun pallomahan kanssa raksutellaan menemään jo yliajalla, olen koittanut miettiä, mistä vielä haluaisin nauttia, kun pieni space shuttle ei ole jatkuvasti vaatimassa emoaluksen huomiota. Mitä perheelliset ihmiset haluaisivat hetken tehdä rauhassa, jos saisivat lapset päiväksi hoitoon? Ehdotuksia ajanvietteeksi otetaan vastaan.

Tässä taloudessa tylsyyttä torjutaan kääntymällä pelihyllyjen puoleen, niimpä Nörtti ja Rouva testasivat iloista perhetapahtumaa odotelleessaan kolme uutta lautapeliä.

Kaksi peleistä saatiin loppuun, kolmas jätettiin kesken; siihen ei haluttu tuhlata sunnuntain arvokasta ”ei oo mitään tekemistä”- aikaa. Jos pelin kannessa on pränikkä ”Vuoden Perhepeli” tai ”Vuoden Perhepeli Ehdokas”, kannattaa peliin usein suhtautua pienellä varauksella. Näin kävi myös tämän päiväisille peleille.

Bakari

  • Vuoden perhepeli 2002 ehdokas. Abstrakti strategiapeli, jossa kunkin pelaajan tavoite on liikuttaa kuusi omaa heimolaista ”viidakon” eli pelilaudan toiselle puolella. Pein teema on hieman ontuva ja varsinkin kahdella pelaajalla pelatessa idea on liian simppeli.  Tämä peli sentään pelattiin loppuun- tosin alle 10 minuutissa.

Space Walk

  • Vuoden Perhepeli 1999. Hauska teema: hypitään erikokoisilla avaruusaluksilla planeetalta toiselle ja koitetaan välttää mustia aukkoja. Kenellä on viimeisenä aluksia jäljellä, voittaa pelin. Kahdestaan aikuistne kesken pelattuna aika sattumanvarainen ja yksitoikkoinen. Ei innosta pelaamaan uudelleen, sillä vaihtuvia elementtejä eri pelikerroilla ei ole. Voisi toimia paremmin lasten kanssa pelatessa.
     

Tara Seat Of Kings

  • Pelissä on tavoitteena vallata muinaisen Irlannin eri alueita. Tämä oli niin tyhjänpäiväinen tuotos, että kesken jäi pelaaminen. Jopa teeman ja pelimekaniikan selittäminen tuntuu ajanhukalta. Jopa visuaalisesti peli oli lattea; pelilauta muistutti 90-luvun alun haalistunutta bulkkitapettia.

Onneksi nämä eivät jää meille hyllyyn asumaan, vaan palaavat sinne, mistä tulivatkin- lautapelikerhon pelihyllyyn. Pahoittelen huonoa kuvaa, mutta kuvan laatu korreloi tällä kertaa myös pelien laatua.

img_06421.jpg

Kulttuuri Suosittelen