Telemarkkinointikielto – yeah, right

Kirjoitin viime marraskuussa puhelinmyyjistä ja ongelmastani sanoa napakasti ei kiitos. Kun on tarpeeksi monta kertaa saanut kohteliaan kieltäytymisen päätteeksi inhottavan tiuskaisun tai jopa luurin korvaan, kaltaiseni asiat usein liian henkilökohtaisesti ottava tyyppi ahdistuu telemarkkinoinnista entisestään. Itse asiassa tilanne meni jo hiukan koomiseen suuntaan, kun en melkein uskaltanut vastata vieraisiin numeroihin, kun arvelin, että ”joku lehtimyyjä” siellä kuitenkin soittelee. Ja jos puheluun ei vastaa, sieltä samasta firmasta soitetaan uudestaan ja uudestaan ja uudestaan… Kännykässäni onkin usein vain värinähälytys päällä, sillä harmillisen usein puhelinmyyjät soittelevat juuri silloin, kun tyttö on nukahtanut päiväunilleen tai kun on itse istahtanut koneen ääreen tai sohvalle aikeissa hiukan rentoutua. 

Vuodenvaihteessa päätin kokeilla Suomen Telemarkkinointiliitto Ry:n tarjoamaa maksullista palvelua, jonka etusivulla lukee näin: 

”Saat siis vain kuudella eurolla (sis. alv) vuodeksi telemarkkinointikieltopalvelun jäsenetuna, joka koskee kaikkea kuluttajille suunnattua telemarkkinointia. Jos saat telemarkkinointia, niin reklamoimme puolestasi myyjää, soittamisen jatkuessa teemme asiasta toimenpideilmoituksen Tietosuojavaltuutetulle ja ajamme asiaa tarvittaessa puolestasi oikeudessa.”

Itse sain kyseisestä tekstistä sen käsityksen, että telemarkkinointikieltopalvelu estäisi minulle kohdistetun telemarkkinoinnin lähes kokonaan mutta jos nyt joku firma erehdyksessä sattuisi vielä kiellon jälkeen minulle soittamaan, STML ry hoitaisi asian puolestani tehokkaasti. 

Kävin vielä ennen liittymistä lukemassa STML ry:n palveluesittelyn, jossa telemarkkinointikiellon toimintaperiaatteita kuvataan seuraavasti:

”STML ry ei toimita suoramarkkinointiyrityksiin kannattajäsentensä henkilötietoja. Sitä vastoin STML ry toimittaa kaikille tietokannassaan oleville suoramarkkinointiyrityksille suoramarkkinointikiellon sähköisen rajauspalvelun, jota käyttämällä suoramarkkinointikiellon tehneiden STML ry:n kannattajajäsenten puhelinnumerot suodattuvat pois suoramarkkinointiyritysten suoramarkkinointilistoilta.”

Kuulostaa toimivalta ja loogiselta. Jos puhelinnumeroni kerran jää pois suoramarkkinointilistoilta, senhän pitäisi tosiaan tarkoittaa sitä, etten saa enää soittoja puhelinmyyjiltä. Päätin kokeilla palvelua – kuusi euroa vuodessa ei ole paljon siitä, ettei minun enää tarvitsisi kiusaantua puhelinmyyjien soitoista. Rekisteröidyin jäseneksi ja maksoin STML ry:lle tyytyväisenä kuusi euroa onnitellen itseäni siitä, että löysin näinkin kätevän ratkaisun telemarkkinointiongelmaan.

No, ei tule varmaan kenellekään yllätyksenä, että puhelimeni on pirissyt ihan samaan tahtiin kuin aina ennenkin. Ensimmäiset puhelut menivät omassa mielessäni sen piikkiin, että ajattelin tietojeni päivittymisessä kestävän jonkin aikaa. Olisikohan ollut kolmas vai neljäs puhelu, kun laitoin STML ry:lle palautetta palvelun toimimattomuudesta ja he pyysivät minua ilmiantamaan minulle soittaneen firman. Jäsenten käytössä on tosiaan sellainen ILMIANNA-lomake, johon pitäisi täyttää kaikki mahdolliset tiedot ei-toivotusta puhelusta ja varmaan liittää mukaan myös kooste erilaisten puhelimien historiasta ja oma CV ja suvun salainen korvapuustiresepti. Se puhelu, josta laitoin STML ry:lle palautetta, tuli muutenkin tuntemattomasta numerosta, joten siihen olisi kosahtanut reklamaatio saman tien. Minua alkoi ärsyttää ajatus siitä, että itsekö tässä täytyisi naputella palveluntarjoajalle aina tiedot siitä, että kuka on soittanut, mitä hän on kaupannut ja paljonko kello oli ja missä asennossa Jupiter silloin oli Marsiin nähden.

Kun seuraava telemarkkinoija soitteli, vedin syvään henkeä ja sanoin reippaasti, että minulla on sellainen palvelu, jonka pitäisi kieltää tällaiset soitot. Myyjä naurahti ja totesi vain, että ”ei se homma kuule noin toimi, ei meidän tarvitse siitä kiellosta välittää”. Kommenttia seurasi (ainakin mielikuvituksessani) pirullinen nauru ja hiukan kiekuraviiksien sivelyä ja karvattoman kissan silittelyä ja mitä näitä kliseitä nyt on. Melkein joka kerta, kun mainitsin puhelinmyyjälle, että minulla on käytössäni telemarkkinointikielto, vastaus oli kieltoa vähättelevä: ”jaa, no ei se meillä toimi”, ”no meillä ei kyllä näy sellaista”, ”me saadaan nämä listat suoraan sieltä ja täältä” ja mitä milloinkin. Pari sellaistakin kertaa tosin oli, jolloin myyjä pahoitteli soittoaan ja lupasi merkitä numeroni kohdalle soittokiellon. 

Muutama päivä sitten puhelimeni soi taas. Numero oli sellainen, josta minua oli yritetty tavoitella jo useamman kerran muutaman viikon aikana (ja jonka tiesin Googlen perusteella kuuluvan telemarkkinointifirmalle), joten päätin vastata, että saisin pommituksen loppumaan. Ennen kuin pirteän kuuloinen myyjä ehti päästä kunnon vauhtiin myyntipuheensa kanssa, sanoin taas (etukäteen jo hiukan lannistuneena mutta kuitenkin) telemarkkinointikiellosta. Pienen hiljaisuuden jälkeen nainen kysyi, että saako hän tiedustella, mikä palvelu minulla on käytössä. Kun sanoin firman nimen ja sen, että palvelu on maksullinen, myyjä totesi saman tien, että maksulliset telemarkkinointikieltopalvelut eivät ole lainvoimaisia Suomessa. 

Siis niin kuin MITÄ?

Olin tästä uutisesta niin kiihtynyt, että en rekisteröinyt kaikkea, mitä myyjä asiasta selitti, mutta sen muistan, että hänen mukaansa ainoastaan ASML ry:n (Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry) ylläpitämä, lähes ilmainen Robinson-palvelu toimii, muut eivät. Kävin ASML:n sivuilla lukemassa Robinson-kieltopalvelusta hiukan ja pähkinänkuoressa homma toimii näin: asiakas soittaa palvelunumeroon (joka maksaa 0,39 min+pvm) ja antaa soittorajoituksen ohjeiden mukaisesti. Rajoitus on voimassa kolme vuotta ja astuu voimaan kuukauden kuluessa soitosta. Palvelu on rajoitussoiton hintaa lukuunottamatta maksuton. ASML ry:n mukaan ”lähes kaikki suomalaiset kuluttajille puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset käyttävät palvelua”. 

En tiedä, aionko kokeilla Robinson-palvelua vai kärsiä puhelinmyyjien soitoista jatkossakin, mutta sen tiedän, että hiukan nolottaa, kun en tutkinut telemarkkinointikieltoasiaa yhtään perusteellisemmin ennen liittymistäni STML ry:n jäseneksi. Yleensä perehdyn tällaisiin asioihin huolellisemmin, mutta nyt taisin niin kovasti toivoa, että jokin taho voisi oikeasti estää minuun kohdistuvan telemarkkinoinnin, että rekisteröidyin jäseneksi aika hätiköidysti. No, seuraavaksi aion käydä irtisanomassa STML ry:n jäsenyyteni ja taidan antaa firmalle samalla palautetta siitä, että missään sen tiedoissa ei lue, että heidän soittokieltolistaansa ei yhdenkään telemarkkinointifirman tarvitse lain mukaan noudattaa.

suhteet oma-elama uutiset-ja-yhteiskunta ajattelin-tanaan
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.