Upeat kirja-aiheiset asusteet + eräs uniikin laukun harha

Enpä olisi koskaan arvannut kirjoittavani juttua Muoti/Trendit-kategoriaan, mutta tämänkertainen postaukseni sopii jos ei muuten niin rimaa hipoen kyseisen otsikon alle.

Kyseessä ovat nimittäin upeat kirja-aiheiset laukut ja muut asusteet, joita The Literary Gift Company -verkkokauppa on pullollaan. Löysin kaupan alun perin Tuhat ja yksi kirjaa -blogin joululahjavinkkijutusta ja ihastuin kaupan valikoimaan ihan totaalisesti. Toistaiseksi en ole malttanut hankkia kaupasta kuin väitöslahjan ystävälleni, joka väitteli kirjallisuusaiheesta mutta rahatilanteen salliessa tietäisin jo nyt vaikka kuinka monta asiaa, jotka tilaisin kaupasta.

Ainakin nämä:

1. All Things Beautiful -handbag

allthingsbeautifulbag.jpg

2. Type Write Mini Bag

typewriterbag.jpg

3. Banned Books Necklacebannedbooknecklace.jpg

4. Vintage Typewriter Scarf

huivi.jpg

5. ”She is too fond of books…” Tote Bag

lempisitaatti.jpg

6. Haruki Murakami Typewriter Pin

pin.jpg

7. Woven Words Bangle

rannekoru.jpg

 

Mitä ihanuuksia! Valitettavasti huomasin linkkauksia tehdessäni, että ainakin 3. kohdan hauska kaulakoru, 4. kohdan huivi juuri tuossa ihanassa kanelin sävyssä ja 5. kohdan kassi ovat loppuunmyytyjä. Tai sinänsä tässä ei ole mitään valitettavaa, sillä juuri eilen päätin, että en enää osta mitään turhaa vaan säästän rahaa järkeviä hankintoja varten. Pitäisi siis varmaan lopettaa kyseisen verkkokaupan uutiskirjeen tilaaminen, mutta kun nuo asusteet ovat niin persoonallisia ja kauniita…huoh. (Tältäkö joistakin naisista tuntuu kenkäkaupassa?)

Nyt kun muuten tässä kirjoitan laukuista ja muista asusteista niin jaanpa kanssanne erään ainakin omasta mielestäni hauskan ”uniikin laukun harhan”, joka minulta karisi melkoisen nopeasti kymmenisen vuotta sitten kesäisen Peräseinäjoen perukoilla. Olin hiljattain kotiutunut au pair -keikaltani Irlannista, jossa olin surutta tuhlaillut vähiä rahojani Galwayn ostoskeskuksen putiikkeihin. Eräs lempiostoksistani oli käsilaukku, jossa oli printtikuvia eri kaupungeista. Ostin laukun pienestä liikkeestä ja luulin hankkineeni jotain kovinkin ainutlaatuista, jota ei ainakaan Suomessa heti näkisi muilla. No, osittain juuri tuon shoppailun vuoksi olin sitten kesällä sellaisessa tilanteessa, että kesätöitä olisi saatava ennen uuden lukuvuoden alkamista. Vanhempani asuivat vielä tuolloin Vähässäkyrössä, joka sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla, Seinäjoen ja Vaasan välimaastossa. Kesätyöt olivat kiven alla siihen aikaan kesästä, joten lopulta päädyin hakemaan kurkunpakkaajan määräaikaista pestiä Peräseinäjoelta. Kurkkutila sijaitsi jossain tosi, tosi kaukana keskellä-ei-mitään, ja kun nousin autosta kurkkupakkaamon edustalla ja katselin ympärilleni, mitä näinkään? Kilpailevan työnhakijan marssimassa haastatteluun olallaan juuri samanlainen ”ainutlaatuinen” laukku kuin minulla. Sen jälkeen en ole enää ajatellut, että minulla olisi jotain erityisen harvinaisia tuotteita kaapeissani.

P.s. En päässyt kurkunpakkaajaksi, mutta toisinaan, näin kymmenen vuoden jälkeenkin kurkun muovikelmuja avatessani mietin, että kukahan nämä kurkut on pakannut.

Muoti Oma elämä Trendit

Pitkästä aikaa Trendi-lehden parissa

Minulla on aina ollut hivenen monimutkainen suhtautuminen naistenlehtiin. Toisaalta tykkään kovasti lueskella ja selailla tiettyjä naistenlehtiä, toisaalta taas minua on aina ärsyttänyt se mainosten määrä, joka näissä lehdissä luonnollisesti on. Olen kokenut ristiriitaiseksi sen, että naistenlehdissä voidaan kirjoittaa hyvästä itsetunnosta ja oman itsensä arvostamisesta (”juuri sellaisena kuin olet”) ja heti seuraavalla aukeamalla voidaankin jo mainostaa taikaseerumia, jolla pystyt häivyttämään ne rumat ikääntymisen merkit pois kasvoiltasi.

Jos olen tilannut jotain tiettyä lehteä pidempään, minua on yleensä ruvennut kyllästyttämään se, että samat aiheet toistuvat vuodenajasta toiseen: joulun jälkeen kerrotaan, miten saat ne viimeiset viisi kiloa laihdutettua; keväämmällä meuhkataan bikinikunnosta, sitten tulevat ne kesän kuumimmat hius- ja meikkitrendit, kesän kivoimmat bikinit ja terassikalusteet, syksyn lämpimimmät neuleet ja sosekeitot ja sitten neuvotaankin taas, miten vältyt turhilta joulukiloilta ja joulustressiltä. On ripsiväritestiä ja meikkivoidetestiä ja kosteusvoidevinkkejä eri ihotyypeille. 

Niin. Ja nyt päästään siihen omaan monimutkaiseen suhtautumiseeni. Vaikka minussa ei ole ripaustakaan trendikkyyttä* ja vaikka käyn kampaajalla vain kahdesti vuodessa ja vaikka omistan alle kymmenen paria kenkiä, tykkään silti lukea näitä lehtiä. Minäkin inspiroidun kauniista kuvista ja innostun – toki yleensä vain teorian tasolla – ajatuksesta kuivaharjata ihoani. Minäkin haluan ostaa uuden meikkivoiteen ja paremman ripsivärin; haluan hemmottelupäivän ja kasvonaamion ja uudet juuri omalle vartalotyypilleni sopivat farkut. Kun selailen naistenlehtiä, sytyn oman vaatekaappini sisällöstä ihan uudella tavalla ja muistan, että ai niin, minulla on se ja se kiva mekko/tunika/paita/toppi, jota pitäisi vain muistaa käyttää. (Sitten muistan, että niin joo, olen raskaana oleva kotiäiti, joka harvemmin käy sellaisissa tilaisuuksissa, johon se kiva mekko/tunika/paita/toppi sopisi.)

Ripsaritestien ja asuste-esittelyjen lisäksi haluan kuitenkin lehdeltäni monipuolista ja ajatuksia herättävää sisältöä. Jos sisältö on kunnossa, minun on jotenkin helpompi sulattaa ne mainokset ja pinnallisemmat jutut. (Nyt kuulostan joltain vakavamieliseltä venäläisklassikoiden harrastajalta, vaikka todellisuudessa osaan kyllä arvostaa niitä pinnallisempiakin juttuja, terveisin eräs Sydänmailla-fani Turusta, joka on viime aikoina lueskellut lähinnä chick litiä.) Tarkoitan sitä, että jos nipistän vaatimattomasta vapaa-ajan budjetistamme (hah, ikään kuin meillä sellainen olisi) muutaman euron jonkun lehden irtonumeroon tai jos aivan villiinnyn ja tilaan puolen vuoden tarjouslehdet niin haluan, että lehdessä on muutakin kuin mainoksia ja meikkivoidevinkkejä. 

No, nyt päästään tähän uusimpaan Trendiin. Olen joskus nuorempana tilannut Trendiä varmaan useammankin kerran, mutta lehti on aina tuntunut vähän vieraalta. Johtunee pitkälti siitä, että en tosiaan ole mikään muodin edelläkävijä – tallustan niin kaukana perässä, että ehkä sekin voidaan toisaalta tulkita jonkinlaiseksi trendi-ilmiöksi. Olen aina mieltänyt Trendin muotitietoisten pari-kolmekymppisten pääkaupunkiseutulaisten lehdeksi, joka on hyvä ja laadukas, mutta ei minua varten. Uudistunutta lehteä on kuitenkin täällä Lilyssä luettu ja hehkutettu niin paljon, että väkisinkin siitä alkaa kiinnostua, varsinkin, kun ihana Lily-yhteisö on tärkeä osa Trendiä. Ostin siis uusimman numeron iltalukemiseksi Ikaalisten kylpylässä yöpyessämme ja oi että, miten mukavaa meillä oli. Trendihän on ihan huippu! Olin jotenkin varautunut siihen, että okei, nyt lueskellaan kauneudenhoidosta ja muodista, mutta näiden lisäksi lehdessä oli tosi paljon muutakin sisältöä. Ja ehkä minuun on täällä Lilyssä tarttunut sen verran muotipöpöjä, että katsoin oikeastikin kiinnostuneena toimittajien valitsemia ”varmoja valintoja”. 

Viisi parhainta juttua olivat mielestäni

1) Riisutut-juttu ja erityisesti alastomien poppareiden lähihistoria

2) Minimalismin jälkeen -jutun ”Valitse puolesi” -osio

3) Eteenpäin! -juttu uralla etenemisestä

4) Kestävyyslaji -juttu hiusten kasvamisesta

5) Onni on oma idoli -juttu eli #Trendihaastaa-osio lehden lopussa: oli hauskaa bongailla, mitkä Lilyn blogit jutussa mainittiin.

Edellä mainittujen lisäksi inspiroiduin Kauneusguru-palstasta – haluan Pupulandia-Jennin kulmakarvat! (Tai siis samantyyliset kulmakarvat kuin Jennillä; minulla ei ole mitään aikomuksia hyökätä Jennin kimppuun pinsettien kanssa ja varastaa hänen kulmakarvojaan.)

 

                    Laatuaikaa hotellissa:

trendi.jpg

 

*Esimerkki: eräs keskustelu mieheni kanssa kääntyi monen mutkan kautta muotisuunnittelijoihin, ja ainoa, jonka muistin oli ”Dolce Gusto”. Ei mennyt ihan nappiin…

Suhteet Oma elämä Suosittelen