Selkä jumissa, vali vali nyyh nyyh

Kahvia, kiitos!

Eilen oli niin harmaa, sateinen ja kolea maanantai, että se koleus taisi löytää tiensä myös selkääni. Vaikka raskausviikkoja on kasassa vasta 25, on selkäni alkanut jo vihoitella. Se ei tykkää siitä, kun istun muskarin kovalla lattialla ja se rupeaa murjottamaan, jos vietän vartin pidempään lastenhuoneen matolla. Eipä se ole tyytyväinen siihenkään, kun makoilen sohvalla ja öisin se huokailee tyytymättömyyttään, kun yritän löytää sängyssä hyvää asentoa. (En ole kylkiasennossa nukkuja, en.)

Kaikkein eniten selkäni kiukustuu kuitenkin niistä kerroista, kun suoritan taaperon pesu- ja muita hoitotoimenpiteitä. Kumartelut, kyykkimiset, nostelut, kantamiset, you name it...selkä kostaa lähettämällä kipeitä vihlaisuja sinne tänne ja lukittumalla jumiasentoon. Kohtu keksii harjoitussupistella ja liitoskivutkin haluavat tunkea leikkiin mukaan. 

No, olen silti mielestäni päässyt ainakin toistaiseksi aika vähällä niin ensimmäisessä kuin tässä toisessakin raskaudessa. Meillä on myös se hyvä tilanne, että mies hoitaa käytännössä kaikki hoitotoimenpiteet kotona ollessaan eli joudun tekemään tytön aamu- ja iltapesut vain poikkeustapauksissa. Mutta koska näitä raskausviikkoja on tässä vielä "jokunen" jäljellä, pitäisi varmaan keksiä jotain. 

Onko teillä kokemuksia toimivista venyttely- tai jumppaohjeista odottajille? Tai muita hyviä vinkkejä selkäsäryn lievittämiselle?

Kommentit

karkkimaria

Jumppapallo on ollut ihan ehdoton, kun missään muualla ei ole ollut hyvä olla. Paine helpottaa suht nopeasti ja sillä tulee kuin itsestään hytkyteltyä ja venyteltyä sivuillekin.

Pienen lisämausteen pallon käytölle antaa nykyään kilpailu lapsen kanssa pallon käyttövuoroista, se kun kiinnostaa (ainakin meillä) lasta vain silloin, kun sille olisi itselläkin käyttöä. :)

Toinen mikä on ollut hyvä löysistä SI-nivelistä kärsivälle on sellanen keinuminen selkä pyöreenä lattiaa vasten - vähän kuin kilpikonna olis joutunu väärinpäin. Mitä korkeemalle (siis niskaan päin) keinut sitä ylemmäs selkään tällä saa apua. Tää nyt tietty toimii vaan siihen asti kun pystyy selällään olemaan edes hetken. :)

Selän venyttely onkin tarkemmin ajateltuna aika haastavaa, kun vatsa ei enää annakkaan periksi pyöristää niin paljon!

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Kiitti vinkeistä! Jumppapallo menee ostoslistalle ja tuota väärinpäin olevaa kilpikonnaa kokeilenkin nyt heti :)

aikavarkaissa (Ei varmistettu) http://aikavarkaissa.blogspot.fi

Voi mälsyys! Kysypä seuraavassa neuvolassa tukivyöstä. Mun on pitänyt kysyä siitä jo kauan - josko saisi fysioterapeutilta lainaan, liitoskipuja ja alaselkäsärkyjä mahdollisesti helpottamaan - mutta aina pääsee unohtumaan. Onneksi saat mukavasti luistettua taaperon aamu- ja iltapesuista :-) Mulla on kyllä itku silmässä niinä iltoina, kun lapsi on mun kanssa suihkussa ja keksii ettei haluakaan kuivattavaksi vaan jäisi mieluummin nuolemaan suihkukaivoa - siinä sitten koitan tän pallomahan (nyt rv 33) kanssa hinata liukasta, potkivaa ja kiemurtelevaa 13-kiloista tooosi ergonomisessa asennossa kohti pyyhkeitä :-D

Vaikkei siis omaa kokemusta vyöstä löydy, olen kuullut siitä paljon hyvää, ja varmaan voisi auttaa etenkin noin "varhaisessa" vaiheessa ehkäisemään loppukolmanneksen totaaliromahdusta! :-)

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Terkkari taisi jo viimeksikin mainita tukivyön mahdollisuudesta, mutta silloin mulla oli vielä niin ohimeneviä selkävaivoja, että ajattelin, että njääh - tuskin mä sellaista tarvitsen. Nytkin onneksi selkäsärky on vähän helpottanut :) voin hyvin kuvitella tuon teidän suihkutilanteen - mäkin aina ähisen ja puhisen, kun joudun keplottelemaan pyykkitelineen taakse piiloutuneen taaperon potalle.

Tuuliako (Ei varmistettu)

Mites sellainen kissa-selkäjumppa että olet nelinkontin; ensin "nikama kerrallaan" selkää ensin kattoa kohti (hartiatkin mukaan pyöreiksi) ja sitten mahaa alas lattiaa kohden (hartiat "ryhdikkäiksi", olkapäät pois korvista). Ilmeisesti tuttu kaikille jooganneille, tätä mulle fyssari suositteli raskauden aikana. Parempi kuvaus löytyy vaikka täältä (en jaksanut googlettaa parasta lähdettä): http://www.stylecraze.com/articles/majariasana-cat-pose/ . Tuota voi tehdä myös niin että ylöspäin mennessä kiertää lantiota vaikka vasemman kautta ja alas tullessa oikean kautta (ja suunnan muutos sitten joskus), mutta tuo kierto oli mulle jotenkin vaikea oppia. Venyttää vain vähän mutta hieroo ja vahvistaa lihaksia.

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Oih, kiitos vinkistä, kuulostaa juuri sellaiselta jumpalta, joka voisi oikeastikin auttaa! :)

Emma_jam (Ei varmistettu) https://freeonlinepdfconverter.com/

paras tapa muuntaa <a href="https://freeonlinepdfconverter.com" rel="nofollow">PDF</a>-tiedostot verkkosivuilla sivun alla

ibpsclub (Ei varmistettu) http://www.ibpsclub.com/

Latest updates for IBPS Aspirants
http://www.ibpsclub.com/

Kommentoi