Miten korjata unirytmi loman jälkeen? – 6 varmaa vinkkiä.

7A7FB9CB-6F65-4AA6-8E3D-24574244731E.png

Heips lukija!

Lomien jälkeen tuntuu raskaalta ja väsyttävältä kääntää yhdessä yössä unirytmi kun on tottunut menemään myöhään nukkumaan ja heräämään myöhään. Univelkoja on ehkä saatu kuitattua vähän liiankin kanssa.

Tässä sulle varmimmat vinkit unirytmin parantamiseen loman jälkeen jolloin tuntuu että seinät kaatuu päälle kun on niin väsynyt

-Aloita ajoissa! Ja tällä tarkoitan sitä että siirrä unirytmiä pikkuhiljaa. Aloitin itse viikkoa ennen mutta muutamakin viikko olisi hyvä jos unirytmi on ihan mullin mallin. Menet nukkumaan silloin kun väsyttää mutta heräätkin tuntia aikaisemmin kuin tänä aamuna.

– Melatoniini voi olla avuksi muttei se minulla toiminut. Heräsin jatkuvasti yöllä ja jätin sen suosiolla pois. Mutta jos se toimii sillä voi siirtää unirytmiä ottamalla tuntia ennen nukkumaan menoa. Jokainen voi kokeilla ja tietää mikä parhaiten toimii

-Viileä huone ja kylmällä ilmalla sukat. Olen huomannut miten hyvin se toimii kun huone on vähän viileämpi kuin tavallisesti. Ei kuitenkaan niin paljon että tulee kylmä kun olet peiton alla. Sukat toimivat minulla talvisin saamaan unenpäästä kiinni.

Säännöllinen unirytmi auttaa jaksamaan !

– Kun unirytmi on suht. säännöllinen myös viikonloppuisin, on maanantaina helpompi nousta ja herätä uuteen arki aamuun.

– Häiriötekijät pois ! – Puhelin kannattaa suosiolla laittaa äänettömälle, jos se tuntuu iltaisin häiritsevän. Jatkuvat viestit whats apissa, instassa joku rupesi seuraamaann sinua ja facebookissa on jokin villitys päällä että kaikki kommentoi samaan julkaisuun kuin sinä, häiritsee ihan varmasti unta ja rauhoittumista

Jätä huolet huomiseen tai huolehdi niistä päivällä

– Tiedätkö sen tunteen kun laskut painavat päälle ja pitäisi töissä olla skarpimpi kun on sitä ja tätä ja tota. Lista on varmasti loputon, mutta voit helpottaa taakkaasi puhumalla ystävän kanssa tai kirjoittamalla huolet ylös. Kun näet tai kuulet ongelmasi konkreettisesti on helpompi myös päästää niistä irti.

Kerro omat vinkkisi kommentteihin miten parantaa unenlaatua tai nukkumaanmenoa! 

RAKKAUDELLA: HENNA

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *