Jarle Kleppin kolmas tuleminen eli kiitos jatko-osista

rolf_kristian_larsen.jpg

Jos tekisin listan fiktiivisistä ihastuksistani, norjalainen punapää Jarle Klepp olisi korkealla – kepeästi top viitosessa.

Tiivistettynä: Jarle on juuri sellainen bändissä soittava, kirjallisuutta opiskeleva hurmaava hulttio, johon olisin ollut onnettomasti ihastunut 16-24-vuotiaana (ja jonkakaltaisia tyyppejä olen sittemmin oppinut ihastelemaan pelkästään fiktiossa, toim. huom.).

 

Tunnen Jarlen kahdesta elokuvasta, jotka Rakkautta & Anarkiaa -festivaali on minulle ystävällisesti tarjoillut. Vietin tässä taannoin luppohetkeä googlaamalla Jarlea – kuten nyt ihastuksen nimeä ruukataan – ja päästin onnenkiljahduksen: tuon itsekeskeisen ihanuuden vaiheista on tehty kolmaskin elokuva Kompani Orheim. Siinä valotetaan Jarlen lapsuutta (vink vink, R&A:n väki).

Googlailemalla selvisi myös, että Jarle Klepp -elokuvat perustuvat kirjoihin. Ne kaikki ovat olleet Norjassa bestsellereitä, ja niiden kirjoittaja Tore Renberg on yksi Norjan suosituimmista nykykirjailijoista ja kirjallinen julkkis. Kaikkea sitä oppii – minulla on nimittäin norjalaisen kirjallisuuden kohdalla sivistyksessä aukko, jota paikkailevat kulmista Henrik Ibsen, Lars Saabye Christensen, Linn Ullmann ja Anne B. Ragde.
 

jarle1.jpg

Kun kyse ei ole vaikkapa dekkarisarjasta, vanhojen suosikkihahmojen pariin palaaminen on yhtä aikaa ihanaa ja pelottavaa. Mitä jos se on muuttunut ihan eri suuntaan kuin haluaisin? Entä jos jatko-osa on paljon huonompi kuin ensimmäinen?

Yleensähän se on. Mieleen tulee ensimmäisenä Jonathan Coen ihanan kirpeä romaani Konnien klubi (Tammi 2003) ja sen surppa jatko-osa Suljettu piiri (Tammi 2006). Muistaako joku muka kirjan jatko-osaa, joka ei olisi ollut jonkinasteinen pettymys? Ilmoittautukoon välittömästi!

Jarle Kleppin tapauksessa ensimmäinen elokuva Mies joka rakasti Yngveä oli minusta loistava ja toinen elokuva Jeg reiser alene (perustuu kirjaan Charlotte Isabel Hansen) tosi hyvä. Jatko-osa toimi myös omillaan; siinä oli tarpeeksi tunnistettavaa ja riittävästi jotain aivan uutta.
 

jarle-2.jpg

Samaa odotan myös kolmannelta Klepp-elokuvalta, jonka juonta en ole spoilausten pelossa lukenut kokonaan. Se, että Kompani Orheim kertoo Jarlen lapsuudesta, kyllä tarkoittaa, että ihana Rolf Kristian Larsen (ylimmässä kuvassa) tuskin saa kovin paljon filmiaikaa. Nyyh.

Jarlen tarina  kuulemma jatkuu täältä ikuisuuteen, sillä Renberg on kertonut kirjoittavansa kirjoja alter egonsa vaiheista loppuelämänsä. Hallelujaa! Elokuvia niistä ilmeisesti ei olla tekemässä; ainakin Larsen twiittasi Kompani Orheimin ensi-illan aikoihin riehakkaat jäähyväiset Jarle Kleppille.

Siksi, ja toki myös puutteellisen norjani takia, minulla onkin vain yksi kysymys: kuka kääntäisi ja kustantaisi Klepp-kirjat suomeksi?

 

Suhteet Rakkaus Kirjat Leffat ja sarjat

Ian McEwan: Sementtipuutarha & Rannalla (ja kuinka väärässä ihminen voikaan olla)

sementtipuutarha.jpg

Ihanaa olla väärässä.

Olen tuhahdellut Ian McEwanille kymmenen vuotta. Luin joskus vuosituhannen vaihteessa McEwanin romaanin Amsterdam, joka oli minusta ihan surkea. En muista romaanista muuta kuin että siinä oli kaksi miestä, joilla oli riita.

Amsterdam-pettymys pilasi minun ja McEwanin suhteen. Kunnes istuin maaliskuussa lentokentällä monta tuntia odottelemassa myöhästynyttä Lontoon-lentoa. Olin lukenut lehteni aikoja sitten ja nappasin R-kioskin hyllystä alekirjan. McEwanin Sementtipuutarhan.

Se oli onnenpotku. Ahmaisin vinosta perheestä kertovan psykologisen pienoisromaanin parilla pubilounaalla nopeammin kuin fish & chipsit ja pintin. Aijai, miten hienosti McEwan kuvaa, mitä voi tapahtua, kun eristyksissä asuvan perheen molemmat vanhemmat kuolevat ja neljä lasta jää elämään keskenään. Ensiksi he hautaavat äidin ruumiin kellariin. Lääkärileikkejä ja valtapelejä on harrastettu jo ennen vanhempien kuolemaa.

Ahdistava, painostava, viileä, selittelemätön, sujuva. Sellainen on Sementtipuutarha – vieläpä McEwanin esikoinen (1978). Suosittelen lukemaan Inan mainion postauksen kirjasta.

 

rannalla.jpg

Pari viikkoa sitten luin kolmannen McEwanini. Rannalla (2007) on napakka  romaani nuoren parin hääyöstä vuonna 1962.  Edward ja Florence ovat parikymppisiä ja rakastuneita, mutta niin sanottu avioliiton täytäntöönpano suistaa tuoreen liiton raiteiltaan. Tai oikeastaan seksiin ja puolison kokemukseen liittyvät odotukset, väärät luulot pelot ja kyvyttömyys puhua asioista niiden oikeilla nimillä – koska niille ei vielä ole nimiä.

Romaanin tapahtuma-aika on kiinnostava. Lukijalla kestää tovi hoksata, että kainosteleva ja kiertelevää puheenpartta käyttävä pari syö hääateriaansa 60-luvulla eikä vaikkapa viktoriaanisella ajalla. (Kuvittelin koko ajan Florencelle Ylpeys ja ennakkoluulo -henkisen valkoisen empiremekon.)

1960-luvun alun Englannissa oltiin vasta kuultu huhuja seksuaalisesta vallankumouksesta. Historiaa opiskeleva Edward esimerkiksi on kuullut kuiskittavan, että kirjallisuuden opiskelijat suorastaan paneskelisivat ympäriinsä, mutta ei saa juoruille vahvistusta. Seksin saaminen – vihdoin! – on ihan relevantti syy kosia tyttöystävää vikkelään.

Tässäkin romaanissa McEwan piirtää ihmiskuvia vaivattomasti, tarkkanäköisesti ja nautittavasti. Kaikkitietävä kertoja heittää pieniä vihjeitä siitä, miksi Florence ehkä käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja mikä ajaa Edwardia eteenpäin.

Kyvyttömyys nähdä itsensä ulkopuolelta tai asettua toisen asemaan. Vai vielä enemmän sattuma?

 

Pidän paljon McEwanin tavasta olla selittämättä ihmisiä puhki. Mietin jo, mikä on seuraava romaani, jonka kirjailijalta luen. Sitä ennen kiitän lämpimästi Norwegiania myöhästyneestä lennosta, joka johdatti minut maaliskuisena lauantaiaamuna Helsinki-Vantaan lentokentän R-kioskin alehyllylle ja takaisin McEwanin luo.

Vai oliko se sittenkin sattuma?

Kulttuuri Kirjat