Sinkki kauneudenhoidossa

Sinkki on yksi lempi hivennäisaineistani, koska sillä on valtavasti tärkeitä ominaisuuksia ihon hyvinvoinnin edistämisessä.    

 

Sinkki kauneudenhoidossa?

  1. Ihon kunto pysyy hyvänä. Sinkki suojaa ihoa ja edesauttaa mm. ihon kollageenin muodostumisessa. Sinkkiä on lisätty myös moniin meikkeihin suojaavan vaikutuksensa vuoksi.
     
  2. Vahvistaa hiuksia. Sinkin puute tekee hiuksista ohuemmat, kuivemmat ja katkeilevat. Sinkin puute voi myös lisätä hiusten ennenaikaista harmaantumista ja hilseen muodostumista.  
     
  3. Pitää kynnet vahvoina
     
  4. Haavat paranevat nopeammin
     
  5. Auttaa iho-ongelmissa. Sinkki on merkittävä apu mm. aknen, ruusufinnin ja psoriaasin hoidossa. Akne voi pahentua, jos kärsit sinkin puutteesta.
     
  6. Lyhentää flunssan kestoa ja lisää vastustuskykyä. Flunssan sairastaminen vaikuttaa myös ihon kuntoon. Mitä pidempään sairastat, sitä huonompaan kuntoon iho menee. Sinkin on katsottu myös parantavan vastustuskykyä. Olen huomannut sinkin pitävän loitolla flunssat, joita lähes päivittäin työssäni kohtaan.
     
  7. Parantaa unen laatua. Väsymys näkyy iholla.
     

IMG_1736.JPG

 

Tärkeimmät sinkin lähteet: 

  • liha ja lihatuotteet
  • äyriäiset
  • maitotuotteet
  • täysjyväviljat, leseet 
  • siemenet ja pähkinät
  • tumma suklaa
  • vihreät vihannekset

  5E953A61-C4C8-47A8-A678-A8DB40042C43.JPG   

Suomen valtion ravitsemusneuvottelukunnan ohjeistuksen mukaan sinkin päivittäinen saantisuositus on  naisilla n. 7 mg päivässä ja miehillä 9 mg päivässä.  

Eläinperäinen sinkki imeytyy kasvisperäistä paremmin, joten vegaanit tarvitsevat n. 25-30% enemmän sinkkiä kuin lihansyöjät. Sinkkiä ostaessasi kannattaa ottaa huomioon sen imeytyvyys, koska tarjolla on monenlaisia muotoja ja imeytymisessä voi olla suuria eroja. Sinkkiä ensimmäistä kertaa ostaessa suosittelenkin siksi aina kääntymään ammattilaisen puoleen.  

 

E6C99905-41B8-43D6-8DEF-19E491F60022.JPG

 

Vaikka syön monipuolisesti, syön ravintolisänä sinkkiä lisäravinteena purkista, jotta varmistan itselleni sen riittävän saannin päivittäin. Itselläni on käytössä tällä hetkellä apteekista ostettu ZinCit sinkkisitraatti+C valmiste, joka sisältää 25mg sinkkiä ja lisäksi 100mg C-vitamiinia, 42mg flavonoideja ja 30mg ruusunmarjauutetta. Valmistetta otetaan 1 tabletti päivässä. Suosittelen ottamaan sinkin ruokailun yhteydessä, koska tyhjään vatsaan otettuna olen huomannut sen aiheuttavan pahoinvointia. 

Syöttekö te sinkkiä lisäravinteena? Oletteko huomanneet positiivisia vaikutuksia?

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *