Pihviä ja ystäviä, danke.

Lihaton lokakuu meni menojaan. Minulta se pääosin meni ohi vielä niin, että en sitä juurikaan noteerannut, ajatellut, saatikaan siihen osallistunut. Myöhäisheränneenä havahduin kuitenkin ajattelemaan asiaa nyt kuunvaihteessa kun kuuntelin radio (Novassa?) vieraana olleen Madventuresin Rikun haastattelua.

Yleisen suosituksen mukaan lihaa saisi viikossa syödä vain 300 grammaa, niin vähän?! Aluksi olin vielä siinä uskossa että tämä tarkoitti siis ihan kaikkea lihaa (punaista, valkoista, harmaata, vaaleanpunaista, mitä näitä nyt on), siis mitämitämitä ihmettä, todellako? Tästä johtuen minulle tuli lähes kannibaali olo kun ajattelin kuinka paljon itse syön lihaa, tai no kuvittelin syöväni.Ystäväni kuitenkin valaisevasti korjasi minun väärää käsitystäni ja kyse onkin siis vain punaisen lihan määrästä.

Kuulemani perusteella aloin laskeskella, kuinka paljon minun todellisuudessa tulee syötyä lihaa (siis ihan kaiken väristä) viikon aikana, olen meinaan siis ollut kauan siinä uskossa että minullahan sitä kuluu!  Noo onnistuin hämmentään itseänikin kun tajusin että enhän mä sitä syökään määrällisesti niin paljon kun olin kuvitellut. Mutta se kuinka paljon yhä syön maitotuotteita laittoi hieman ketuttamaan. Tätä lajia kun olen tietoisesti yrittänyt vähentää masuni onnellisuuden tähden.

Karkeasti heittämällä huomasin (ilokseni?) että (no tietty viikosta riippuen mutta näin keskimääräisesti) syön punaista lihaa viikossa juuri ja juuri ehkä tuon 300 grammaa, jos sitäkään, ja toisen samanmoisen niitä muun värisiä lihaisuuksia. Joskus on kyllä viikkoja kun huomaan olleeni syömättä mitään lihaa pariin päivään. Minussa asuu siis hyvin potentiaalinen kasvissyöjä. Siihen en kuitenkaan tietoisesti ryhtyisi proteiinihitler -ominaisuuden takia. 

kuva2_4.jpg

Lauantaina oli luvassa tyttöjen kanssa get-together Ravinteli Huberin antimien äärellä. Itselleni paikka oli aivan uusi ja asiat mitä olin ennakkoon paikasta kuullut oli, että pääosaa näyttelee LIHA, ja että paikka oli valittu Tamperelaisessa kaupungin toiseksi parhaaksi pihvipaikaksi. Osasin kyllä odottaa jotain ekstriimiä näin kesysti ja aina täysin kaikki kypsäksi kokkaavana lihansyöjänä, mutta lihan pirteä vaaleanpunaisuus ja lihan rakenne sai mut lähes voimaan pahoin. Älkää ymmärtäkö väärin, minun mielestäni possut ja lehmät on syötäksi tarkoitettu, ravintoketjun mukaisesti ja yksinkertaisesti siitä syystä että muuten meillä planeetta täytyisi ammuista ja nöfnöfeistä, mutta koska itse syön lihani pienissä paloissa ja pienissä määrin, usein salaateissa tai keitoissa täysin kypsennettynä, nämä lähes raa’at lihan kimpaleet sai mut tunteen itseni lähes (sopivasti teeman mukaisesti) vampyyriksi. Minun lautaselleni pleitiltä taisikin eksyä vähiten sitä itseään, mutta en sentään nälkäiseksi jäänyt!

Liha oli kyllä hyvää ja lisukkeet vielä paremmat. Rafla ulkoasultaan, palvelultaan ja ilmapiiriltään oikein hyvä. Ja bonuksena vahvistuksen siitä että en todella ole niitä aitoja pihvinaisia.

kuva_1.jpg

 

Koska olen pohdiskellut kokonaan päihteettömän elämän mahdollisuutta, olin myös lauantaina alkoholittomalla linjalla. Satunnainen tupakointinikin on jäänyt kun tajusin kerran ihan vaan ajankulusta tupakkaa polttaessa että hyi fak ja tumppasin. Eipä ole savuttelun tarve sen jälkeen mieltä vaivannut. 

Alkoholittomana on oikeastaan melko helppo olla nykyään. Huberin listallakin on ilahduttavan ja yllättävän paljon alkoholittomia vaihtoehtoja ja muualtakin saa jo pelkän pohjaan palaneen yökahvin sijasta vissyjä, mehuja ja alkoholittomia drinkkejä. Paras paikkahan illan jatkeeksi olikin Minibar jossa joinkin huikeen pirtsakan lasillisen! Kuten kuvasta näkyy, alkoholiton peittoaa miestä väkevämmän drinksun myös koossa! 

Eniten lauantain alkoholittoman linjan kokeilu ilahdutti minua sillä että kukaan ei noteerannut sitä kielteisesti. Olen nimittäin aiemmin kokenutta sosiaalista painetta ja tarvetta juoda kun muutkin juovat. Koska kun lähdetään iltaa viettämään sitä on nostettava lasia muiden mukana vaikka itselle se ei maistuisikaan. Nykyisin tykkään elämästä ja ihmisistä niin paljon selvinpäin että en halua hukata hetkiä pienessä sievässä, isossa rumassa kuin dagen efterissäkään. Ja kun siihen lisätään se fakta että alkoholi ei vaan minusta maistu kovin hyvälle, en nää syytä miksi joisin. 

Mutta kaljasta jäätelöpurkkiin. Olen tainnut löytää heikkouteni. Pentti&Jere jäätelöt. Aikeissa on maistaa kaikki maut läpi ja nyt ollaan jo 5/14. 

Suomessa noita makuja on vielä jenkkeihin verrattuna hyvin vähän, mutta saahan sitä aina käydä haaveilemassa täällä

jaatelo.jpg

Kulttuuri Ruoka ja juoma Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Voileipäkakkua ja omaa seuraa

Olen monesti tuntenut huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä kun nykyään lisääntyvässä määrin valitsen mielummin oman rauhan ja -ajan, kun lähden kavereiden kanssa touhottamaan jotakin. Olen tullut jopa miettineeksi pitäisikö tästä huolestua kunnolla ja hakea apua, vai onko se ihan normaalia. 

Nuorempana olin niin seurankipeä että en viihtynyt yksin juuri ollenkaan. Vietimme ystävien kanssa päivät, illat ja viikonloput yhdessä. Nukuttiin päikkärit, syötiin, meikattiin ja tehtiin kaikki yhdessä.  

Hiukan aikuistuttuani seuraneidin virkaa alkoi kavereiden sijasta toimittaa poikaystävä. En viihtynyt yksin ollenkaan. Yksi vaihtui toiseen ja seurustelinkin aika tiiviisti koko teini- ja varhaisaikuisiän. Ja koska nämä parisuhteet eivät kestäneet eikä olleet niitä helpoimpia, aiheutti ne väistämättä myös sydänsuruja, yksinäisyyttä ja kelpaamattomuuden tunneita.

Sairastaessani syömishäiriötä erakoitumiseni sai sysäyksen ja sulkeuduinkin omaan kuplaani täysin. Ikään kuin kostona niistä kelpaamattomuuden tunteista. 

Nyt kun syömishäiriöni on jo mennyttä ja olen todella onnellisessa parisuhteessa, ihmettelen miksi vieläkin kaipaan omaa (tai Hyvän Miehen) seuraa niin paljon että välillä sosiaaliset tilanteet ja kavereiden tapaaminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa. On tiettyjä ystäviä, joita pystyn tapaamaan koska tahansa sillä tunnen että he ottavat minut sellaisena kuin olen, mutta jotkut ystävät ja kaverit joiden kanssa tunnen velvollisuutta olla kokoajan pirteä, viihdyttävä ja iloinen, heidän seuraan en pysty menemään ellen ole hyvässä mielen ja ruumiin voimissa. 

Voiko tämä johtua siitä että olen nuorempana saanut annokseni tiivistä sosiaalisuutta ja nyt on vaihe kun haluan tutustua itseeni. Vai voiko olla niin että pelkään muiden seuraa jonkun syyn takia. Onko minusta tullut itsekäs ja erakko. Vai voisinko syyttää ahdistuksen tunteistani tiettyjä paikkoja ja tilanteita?

Minä kuitenkin nautin muiden seurasta hyvinkin paljon kun siihen on sopiva hetki, sitä on sopivissa määrin ja silloin kun saan itse valita ja valmistautua siihen oikein. Esimerkiksi baarit ja kuppilat ovat ehdoton nounou ja varma ahdistuksen aiheuttaja. Sen sijaan kävelyretki ystävän kanssa pulisten on ihanan piristävää. Iltasin pitkään kukkuminen ties missä ei huvita yhtään. Shoppailureissu ystävän kanssa päivän valossa sen sijaan käy hyvin terapiasta.

kakku1.jpg

kakku2.jpg

Minua on puraissut leivonta kärpänen. Leivoin koko lauantai illan onnellisessa leivontahuumassa sen sijaan että olisin tosiaan lähtenyt tapaamaan kavereitani kaupungille. Lauantaina minut teki onnelliseksi se että sain 1. terapoida itseäni leipoen, tietäen että Hyvä Mies on toisessa huoneessa (joskin aivan muissa maailmoissa lätkäpeliselostus kaijuttimista raikuen), 2. mennä aikaisin nukkumaan ja 3. tieto että pääsen aamulla reippailemaan heti aamusta virkeänä ja pirteänä. Tuntui ylitsepääsemättömän vaivalloiselta lähteä ulos pimeään ja sateeseen istumaan kaupungin hälinään, varsinkin kun sillä hetkellä tuntui että minulla ei ollut mitään sanottavaa, kenellekään. Tein siis oharit, ja jätin menemättä, taas. 

Sunnuntaina oli luvassa äitini syntymäpäiväjuhlat joita varten pääasiassa siis leivoinkin. Syntymäpäiväjuhlat olivatkin oikein sydäntä ja mieltä lämmittävä tapahtuma. Päivä sukulaisten ja perheen kanssa pitkästä aikaa loi iloa ja voimaa minuun pitkäksi aikaa. Tämän kaltainen sosiaalinen tapahtuma ei ahdistanut lainkaan tai ollut vastenmielistä, päin vastoin! 

keksit.jpg

Itse leipomuksista sen verran että kuvissa näkyvä Lohikeikauskakku on Kinuskikissan käsialaa ja oli kyllä oikein kelpo kakkunen! Elämäni ensimmäinen voileipäkakkuni onnistui tällä ohjeella onnistuneesti ja hävisi tarjoilulautaselta hyvinkin pikaisesti.  

Täytekeksien taikina on myös Kinuskikissan käsialaa ja täytteet (maapähkinä ja vadelmahillo) sekä kuorrutus (tumma suklaa) ihan maalaisjärkeä ala Madde. 

Olisiko se niin että aikuistuessa sitä ei kaipaa muiden ihmisten seuraa niin paljon kun nuorempana, mutta silloin kuin ystäviä/perhettä/tuttavia tapaa, siitä irtoaa sitäkin enemmän energiaa ja iloa. Näin minä haluaisin nähdä sen. 

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Ystävät ja perhe