Maaliin ennätysajassa jo ennen viimeistä käyttöpäivää

img_5021.jpg

Mulla meni kauan niin että mä haikailin aina menneitä aikoja ja asioita. Sillon mä olin onnellinen ja sillon oli tämäkin asia paremmin. Parasta ajanvietettä taisi olla vanhojen kuvien katselu. Noin puolitoista vuotta sitten ajattelu keskittyi elämään huomisessa. Mä elin aina jo huomiselle ja asioille jotka olisivat tulevaisuudessa. Oli turvallisempaa katsoa vaan eteenpäin asioita jotka eivät vielä olleen ehtineet satuttaa tai jättää muistoja.

Jos elää kokoajan vain menneelle tai tulevaisuudelle ei elä oikeastaan ollenkaan. Jos ei elä nyt, niin ei ole elämää ollenkaan. ”Elää sinun pitää ja tajuta se että elät” – Mansen katuja tallaavat tietävät mistä tämän sitaatin löytää. 

Mun viimeisimmät pari vuotta on  mennyt juostessa ravirataa ympäri silmälaput sivuilla, katse ainoastaan ja vaan eteenpäin. Harmi vaan että tie ja maisemat olivat kokoajan samoja, radan mennessä jo sadatta kertaa ympäri. Mulla oli missiona juosta läpi päivien suorittaen kaikki mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Mun päivät oli tarkkaan suunniteltuja ja pienetkin poikkeamat rutiineista aiheutti todella suurta ahdistusta. Mitkään yllättävät menot tai spontaanit ratkaisut tehdäkin jotain aivan muuta mitä olin jo itseni kanssa sopinut, ei siis tullut kysymykseenkään. Tämä tarkoitti siis jopa niinkin pientä muutosta kuin sitä että jos olin sopinut itseni kanssa tehdä vauhtilenkin tänään heti töiden jälkeen, mutta mieleni halajasikin iltajumpalle, se vaan yksinkertaisesti ei sopinut, sillä ahdistuksesta tuli liian suuri. Kaikista mukavinta ja turvallisinta oli tuohon aikaan suorittaa päivä sen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti ja illalla suunnitella huominen yhtä hienosti järjestykseen. Tästähän seurasi loppujen lopuksi melkoisen tiukka epäsosiaalisuuden pakkopaita, jota ei enää otettukaan pois kun se kerran siellä sovituskopissa päälle erehdyin laittamaan. 

Normaali päivä alkoi aikaisella heräämisellä. Ei siksi että olisin laittanut herätyskellon soimaan ihan vain halustai herätä anivarhain, vaan siksi että kroppani oli siinä ylirasitus- ja aliravitsemustilassa että se ei pysynyt muutamaa tuntia kauemmin unessa. Herätyskello toiminto mun puhelimessa jäi toimettomaksi jo kauan aikaa sitten.  Herätyksen jälkeen suoraan juoksemaan porrastreeni räntäsateeseen. Sekös jos jokin virkistää ahdistunutta mieltä! Sitten töihin ja sieltä salille. Rääkin jälkeen kotiin suunnittelemaan ja valmistamaan seuraavan päivän aterioita ja aikataulu. Jos ylimääräistä aikaa jäi jostain kumman syystä (vielä nopeammin ja tehokkaammin tehdyn treenin ansiosta), sen käytin tehokkaasti ”mitä voi tehdä tänää, ei kannata jättää huomiselle” -mentaliteetin mukaisesti. 

Nyt huomaan että mulla on ollut tajuton vauhti ja kiihko kisata kohtalon kanssa siitä kumpi saa päättää mun maaliintulopäivästä. Aika usein olin johdolla, kiitos aliravitsemus- ja ylirasitustilojeni, joita niin uskollisesti pidin yllä. 

img_9021.png

Tämän hetkiseen elämääni toivon että oppisin taidon kävellä elämässä eteenpäin ilman pienimpiäkään juoksuaskelia. Maaliin aivan varmasti saavutaan kuitenkin joskus, siitä ei pidä kantaa huolta. Näkemäni mukaan maaliin tulo tuntuu varmaan monin kerroin mukavammalta kun tietää tehneensä melko tasaisen mutta hienon suorituksen, katsellen maisemia matkanvarrella.

Hienointahan vielä olisi jos saisi saapua maaliviivalle käsikädessä  yhdessä sen oman rakastuksensa kanssa. 

img_8033.png

Hyvinvointi Liikunta Mieli Terveys

Höyhenen painoista rakkautta

Mä sairastuin syömishäiriöön sen seuraksena että suutuin maailmalle. Suutuin maailmalle siitä että en saanut tai pystynyt hallitsemaan elämääni oman mieleni mukaan. Pettymykset ja useat rikki menneet ihastukset ja rakastukset, sekä se että yritin rakentaa itseni kokonaiseksi jonkun toisen ihmisen kautta, johti siihen että otin todella hallintaan ne elämän elementit joihin vain ihminen itse voi vaikuttaa, syömiseen ja liikuntaan. Sairaus muutti luokseni noin pari vuotta sitten. 

”Se toi tavaransa mun luo hiipien. Aluksi mä en edes kunnolla huomannut sen olemassaoloa. Ajattelin että se on väliaikainen vieras joka saa mut näyttämään hyvältä ulkoisesti ja tuntemaan turvallisuutta sisäisesti siihen asti että joku muu, toinen ihminen, tulee täyttämään tuon oikeanpuoleisen paikan mun sängystä. Olihan se kuitenkin hyvin uskollinen ja luotettava toveri. Kaiken muun hyvän lisäksi alkuhuumassa se oli täysin mun vallassani. Pikku hiljaa se kuitenkin alkoi saada uusia vaativia luonteenpiirteitä. Loppujen lopuksi siitä tuli hyvin omistushaluinen ja raaka, mutta enhän mä sillon enää sitä osannut heittää pihalle kamoineen. Se ei päästänyt mua enää mihinkään, vaan potki ylös lenkille ja salille kerta toisensa jälkeen. Se sulki multa jääkaapin ovenkin moneen otteeseen, ja laittoi munalukon päälle. Siitä tuli tyranni ja mä olin täydellisesti sen tossun alla.”

Mä muistan sen tunteen ja kevyen olotilan kun on ihastunut, saati sitten rakastunut. Silloin mun mieltäni ei painanut murheet syyllisyydestä kun ei jaksanutkaan juosta lenkin päätteeksi vielä sitä extra mailia tai ne 300 grammaa vaa’an näytöllä mitä siellä ei vielä näkynyt päivän ensimmäisen punnituksen aikana. Rakastuneen olo on kevyt kuin höyhen, joka leijailee tuulen mukana toteuttaen elämäntehtäväänsä eli etsien sitä seuraavaa hetkeä seuraavalle halaukselle tai uudelle suukolle. 

Kun rakkaus vietiin pois ja mä en löytänyt nopeasti uutta tuulta tilalle pitämään mua ilmassa, mun olo meni pahasti ylipainon puolelle. Henkinen paino oli jo riskirajoilla. Ratkaisuna tähän päätin kurittaa painon pois rääkkäämällä pientä ruumistani. Vaan paino et lähtenytkään pois, se vaan muutti muotoaan. Vaaleanpunaisesta läskistä mustansinertäväksi. 

On helpottavaa tietää että tämän maapallon päällä on yksi ihminen, joka tietää mitä pääni sisällä kannan ja kuinka se toimii. Se on kuitenkin samalla äärimmäisen pelottavaa ja äärettömän surullista, sillä se ihminen ei ole enää minun. Kauan, asuessani tuolloin vielä pelottavan kämppikseni kanssa kahden, uskoin että toista saman kaltaista olentoa ei ole olemassa. Nyt en tiedä uskonko siihen vieläkään, mutta ainakin haluan uskoa, sillä haluan tuntea itseni jälleen höyhenen kevyeksi rakkaudesta, rakkaudesta elämään, itseeni ja siihen toiseen joka kasvaa kylkiluuhuni kiinni. 

Kuinka paljon painaakaan rakastunut ihminen?

img_0082.png

 

Lopuksi kaikille rakkaudesta riutuville aliravituille ravintoneuvontaa. Kehotan lämpimästi kokeilemaan seuraavaa, siinä on vallattoman hyvät ravintoarvot <3

img_0074.png

Suhteet Oma elämä Rakkaus Mieli