Suomalaiset taiteilijat: Elvi Maarni

Elvi Maarni (1907-2006) syntyi Viipurissa vuonna 1907. Taiteilijan varhaisista vuosista ja oikeastaan koko elämästä tiedetään hyvin vähän. Maarni opiskeli Vapaassa taidekoulussa, sekä noin puolen vuoden ajan Taideakatemiassa. Taiteilija lukeutuu sodanjälkeisiin modernisteihin yhdessä esimerkiksi Elga Sesemannin kanssa. Sotavuodet ja sodanjälkeinen aika on taidehistoriallisesti mielenkiintoista, vaikkakin toki sodan vaikutukset ulottuivat taide-elämäänkin vahvasti: oli pulaa tarvikkeista eikä ollut ekskursioita ulkomaille. Osa vaikutuksista on myös positiivisia. Naistaiteilijat näkyivät 1940-luvun taide-elämässä enemmän kuin aikaisemmin. Sodan myötä naiset ottivat hoitaakseen monia perinteisesti miehille kuuluvia tehtäviä – myös kulttuurin parissa.

”Naiset kalastamassa”

Maarnin ensimmäinen yksityisnäyttely järjestettiin Strindbergin taidesalongissa vuonna 1945. Näyttely oli menestys, ja esimerkiksi Antero Rinne, turkulainen kuvataidearvostelija ja modernismin ”puolustaja”, totesi Maarnin taiteen olevan ”runollista, henkistynyttä, mystistä ja kohtalonomaista”. Suitsutuksesta huolimatta Maarni jäi tuntemattomaksi. On epäselvää, unohtiko taidemaailma hänet, vai vetäytyikö Maarni omasta tahdostaan. Joka tapauksessa, Maarni oli tuottelias, vaikkei  tehnyt taidetta päätoimisesti. Hän työskenteli Otavan syväpainossa, sillä hän oli perheensä ensisijainen vastuunkantaja. Maarni ei myöskään erityisemmin osallistunut suomalaisen taidemaailman debatteihin tai juhlallisuuksiin, vaan keskittyi perheeseensä ja taiteeseensa.

”Sisarukset”

Taiteilijalla oli sopimus hollantilaissyntyisen taidekauppias Helmuth van Assendelfin kanssa vuodesta 1956 vuoteen 1977. Sopimus takasi Maarnille pienen mutta säännöllisen toimeentulon. Vastaavasti taiteilija antoi van Assendelfille kuukausittain uudet työnsä. Samalla sopimus rajoitti Maarnin yksityisnäyttelyiden määrää. On myös arvioitu, että taidekauppias vaikutti Maarnin taiteen teemoihin: esimerkiksi soitinkuvauksien runsaus kielii van Assendelfin vaikutuksesta – taidehistoriallisesti tällaiset työt ovat vähemmän mielenkiintoisia.

Maarin töitä on esitelty museoissa ja muissa näyttelyissä hyvin vähän. Vuonna 1993 Maarni osallistui Hämeenlinnan ja Turun taidemuseoiden yhteisesti järjestämään Arvoituksellinen uni -näyttelyyn, jossa esitettiin sotavuosien ja sodanjälkeisen ajan merkittäviä taiteilijoita. Vuonna 1999 Kiskon Kivimakasiini järjesti taiteilijasta laajan retrospektiivin. Toinen mittavahko retrospektiivi avasi ovensa vuonna 2003 Galerie Visionissa, jossa oli esillä yli 50 Maarnin maalausta ja piirustusta. Taiteilijan viime aikaisiin näyttelyihin lukeutuu ARS Longan retrospektiivi vuodelta 2019. Taiteilijan töitä on ainakin Aineen taidemuseon kokoelmassa Torniossa. Rax Rinnekangas on ohjannut ja käsikirjoittanut dokumenttielokuvan Ajattomasta maailmasta – Elvi Maarnin taide (2001).

”Kasvot”

Maarnin teokset ovat herkkiä, utuisia ja taianomaisia. Monista tulee mieleen Schjerfbeck, ja yhtäläisyydet ovat varmasti osittain myös tietoisia. Maarnin naispainotteiset muotokuvat puolestaan muistuttavat minua ranskalaisesta Marie Laurencista, jonka teokset ovat koskettavan ekspressiivisiä, unen- ja fantasianomaisia, aivan kuten myös Maarnin. Toivokaamme, että joku museo tai taidehistorioitsija kiinnittää huomionsa Maarnin töihin ja elämään ja pääsemme kurkistamaan syvemmin taiteilijan maailmaan.

Kulttuuri Museot ja näyttelyt Suosittelen

Aikuiset-sarjan uusi kausi, Didrichsenin taidemuseo avoinna ja muita ajankohtaisia kulttuurijuttuja

Ensiksi itseäni eniten ilahduttanut uutinen: Aikuiset-sarjan toinen kausi julkaistaan huomenna (eli keskiviikkona 27. päivä) Areenassa. Olin kokonaan unohtanut, että sarjan toinen kausi on tekeillä – mikä ihana yllätys olikaan bongata uutiset huomenna alkavasta uudesta kaudesta.

Areenassa kiinnostaa myös Luovia suhteita -dokumenttisarja, jossa kerrotaan kuudesta eri taiteilijaparista. Lontoon suuri ruttoepidemia vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Netflixissä puolestaan minut on hurmannut Lupin-sarja – vahva suositus sille. Omar Sy hurmaa ja sarja on älykäs ja viihdyttävä.

Vincent van Gogh, ”Istuva nainen” (1882). Kröller-Müllerin kokoelma, Otterlo, Alankomaat. Kuva: Rik Klein Gotink.

Sitten toiseen uutiseen: Didrichsenin taidemuseo on avannut maanantaina ovensa lähes kahden kuukauden tauon jälkeen. Avaamispäätöstä perustellaan ihmisten kulttuurinälällä ja helmikuun lopussa sulkeutuvalla Vincent van Gogh: tie taiteilijaksi -näyttelyllä. Didrichsenin taidemuseo voi avautua, sillä se on yksityinen instituutio, kun taas kaupungin ylläpitämät museot ovat suljettu. Avaamispäätöstä tukee uusiutuva tartuntautilaki, jonka lakiesityksessä museoita ei ole luokiteltu korkean tartuntariskin kohteiksi.

Näyttely on kiistatta suuri kulttuuriteko, joskaan en perustelisi avaamispäätöstä pelkästään näyttelyn merkittävyyden kannalta: maailma on täynnä museoita ja muita instituutioita, jotka joutuivat sulkemaan ovensa COVID-19-epidemian takia – merkittäviin näyttelyihin ei ole voitu päästää yleisöä ja useiden, jopa kymmenien vuosien työ on osittain valunut hukkaan, tosin dokumentaatio ja näyttelyistä syntyvät kirjalliset tuotokset, esimerkiksi katalogit, tietysti säilyvät ja tavoittavat. Voisi ajatella, että näyttelyaikaa on helppo pidentää: näin ei kuitenkaan yleensä ole sopimusteknisistä tai konservointiin liittyvistä syistä. Esimerkiksi jotkut piirustukset voivat olla todella arkoja, ja niitä voi pitää esillä vain lyhyitä aikoja kerrallaan – näyttelyiden pidentäminen monella kuukaudella ei yksinkertaisesti välttämättä ole mahdollista.

Vincent van Gogh, ”Pataa puhdistava maalaisnainen” (1885), Kröller-Müllerin kokoelma, Otterlo, Alankomaat. Kuva: Rik Klein Gotink.

Didrichsenin näyttelyn ytimen muodostaa valikoima van Goghin (1853-1890) uran alkuvaiheen piirustuksia, jotka on lainattu hollantilaisesta Kröller-Müller-museosta. Didrichsenin taidemuseolla ja Kröller-Müller-museolla on osittain samankaltainen historia, sillä molemmat instituutiot ovat ns. keräilijämuseoita. Didrichsenin takana on Didrichsenin pariskunta, Kröller-Müllerin perusti taidekeräilijä Helene Kröller-Müller. Kröller-Müllerin museo on merkittävä kulttuuritoimija ja sillä on maailman toiseksi laajin van Gogh -kokoelma. Vaikka Didrichsenin näyttely keskittyy piirustuksiin, nähdään näyttelyssä myös kaksi öljyvärityötä: Suomen ainoa van Gogh, Katu,Auvers-sur-Oise (1890) Ateneumista ja Kröller-Müllerin kokoelman Omakuva (1887).

Tie taiteilijaksi keskittyy van Goghin uran alkuun eli vuosiin 1881-1886. Piirustukset kertovat van Goghin matkasta taiteilijaksi, uppoutumisesta piirustusharjoituksiin ja ponnisteluista siirtää havaittu maailma paperille. Keskeisiä aiheita ovat maalaisväestön ja maatyön kuvaus, hollantilainen maisema maaseutu- ja kaupunkinäkymineen sekä henkilötutkielmat.

Didrichsenin taidemuseo valmisteli tätä näyttelyä, joka normaalioloissa varmasti olisi ns. blockbuster, yli kahdeksan vuotta. Maailman mittakaavassa kahdeksan vuotta ei tosin ole mitenkään erityisen pitkä aika, vaan isoissa ja arvokkaissa näyttelyissä hyvin normaalia. Merkittävä kulttuuriteko näyttelyn tuottaminen toki on – ja varmasti todella suuritöistä näin epidemian aikana.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Musiikki Suosittelen