Taidemuseokierros Helsingissä: Amos Rex
Viime vuosina Helsingin taidemuseo -ja näyttelyskene on vahvistunut entisestään. Vuoden 2018 sensaatio oli Lasipalatsissa avattu Amos Rex todella suositun debyyttinäyttelynsä, teamLabin Masslessin kanssa.
Museon historia alkaa vuodesta 1965, jolloin liikemies, lehdenkustantaja ja taidemesenaatti Amos Anderson perusti omaa nimeään kantavan taidemuseon Yrjönkadulle. Museota ylläpiti Konstsamfundet. Aluksi museo sijaitsi W. G. Palmqvistin vuonna 1913 suunnitteleman asuinkerrostalon alimmassa ja ylimmässä kerroksissa, mutta myöhemmin museo laajentui talon kaikkiin kerroksiin. Vuonna 2013 Konstsamfundet ilmoitti haluavansa rakentaa Helsinkiin uuden ”kansainvälisesti merkittävän” taidemuseon. Loppu on historiaa: Amos Rex avautui Lasipalatsissa vuonna 2018. Amos Andersonin taidemuseo sulki ovensa vuonna 2017 ja muutti muotoaan Amos Rexiksi.
Amos Rexin positio suomalaisella taidemuseokentällä on mielenkiintoinen. Yksityisellä toimijalla on verrattain vapaat kädet näyttelysuunnittelussa ja museo onkin tullut tutuksi vaihtuvista näyttelyistään, joiden teemat ovat monipuolisia: näyttelyissä on matkustettu muinaisesta Egyptistä suomalaiseen nykytaiteeseen ja moderneista mestareista digitaaliseen taiteeseen.
Museon kokoelma on vahva, noin 7000 teosta; maalauksia, veistoksia, piirustuksia, grafiikkaa ja valokuvia. Historiastaan huolimatta Amos Rex ei oikeastaan ole keräilijän taidemuseo. Vaikka Amos Andersonin kokoelma, noin 250 teosta sekä mesenaatin huonekaluja ja muita esineitä, on osa museota, valtaosa Amos Rexin kokoelmasta on hankittu Andersonin kuoleman jälkeen. Kyseessä ei siis ole Andersonin mausoleumi tai museo, jossa keräilijän eetos tai elämä on vahvasti läsnä. Maailmanlaajuisesti ajatellen tällainen ns. hybridi-keräilijätaidemuseo, tai keräilijätaidemuseo 2.0. on mielenkiintoinen, sillä keräilijätaidemuseot pyrkivät yleensä olemaan uskollisia perustajiensa historialla. Tällaisten museoiden pyrkimys onkin pikemmin säilyttäminen eikä uudistaminen.
Mielestäni Amos Rex on tervetullut museo, kuten oikeastaan kaikki uudet kulttuurihankkeet ovat. Instituution ohjelmapolitiikka on ollut mielestäni verrattain onnistunutta, joskin suurempia trendejä tai erityisiä analyysejä on liian aikaista vielä tehdä. Pisteet myös vaikuttavasta arkkitehtuurista.
Huom. Museo on toistaiseksi suljettu.
Kuvat: Tuomas Uusheimo & Amos Rex.
Artikkelikuva: Mika Huisma & Amos Rex (2018).