Passionia Vanhassa Porvoossa

Kävimme äitienpäivänä käyskentelemässä ja pikniköimässä Vanhassa Porvoossa, ja jopas siellä oli raukean rentouttava tunnelma. Ihmisiä oli eksynyt kaduille vain kourallinen ja liikennettä ei ollut nimeksikään. Elämää nähneiden puutalojen maalipinnoilta irtoili ilmaan rauhoittavaa tuoksua ja auringon kuumaksi syleilemä mukulakivikatu antoi paljaille jalkapohjille autenttisen ja maadoittavan hieronnan. Jossain soi vanha jazz.

Jos olisin yhtään vähempi suurkaupunkikatti, niin melkeinpä haluaisin muuttaa tuohon idylliin. Perustaisin pesäni joihinkin niistä värikkäistä vanhoista huviloista, ripustaisin pitsiverhot ikkunaan ja avot. Hyvä olisi ihmisen himmailla ja hengittää.

Mutta oli minulla tosiaan ihan asiaakin. Vaikka näyttää kylläkin siltä, että olen ajautunut melkeinpä yhden asian naiseksi, raakaherkkuresepti olisi nimittäin jälleen tulossa. Menin ”vahingossa” tekaisemaan piknik-evääksemme kivan pirtsakan sitruunaisen passionpiiraan, jonka sielunmaisema näyttäytyy seuraavanlaisena:

Poutapäivän passionpiiras

Pohja:
1 desi manteleita
4 taatelia
4 viikunaa
1 rkl carob-jauhetta
puoli tl aitovaniljajauhetta

Murenna mantelit monitoimikoneessa, lisää taatelit ja viikunat ja sekoita taikinaksi. Lisää carob-jauhe ja vanilja. Painele piirakka- tai kakkuvuoan pohjalle.

Täyte:
1 desi macadamiapähkinöitä
2 tl soijalesitiiniä
4 kpl passionhedelmää
yhden sitruunan mehu
1 tl hunajaa
1 desi kookosöljyä

Hienonna miedon makuiset ja runsaasti hyviä rasvoja sisältävät macadamiapähkinät jauheeksi, kaavi passionhedelmän täytteet sekaan ja tiristä mukaan sitruunan mehu. Lisää soijalesitiini ja hunaja. Hurista tasaiseksi seokseksi. Sulata kookosöljy juoksevaksi, kaada sekaan ja sekoita. Kumoa täyte kakkupohjan päälle ja laita hetkeksi pakkaseen tai jääkaappiin jähmettymään. Tarjoile mintunlehtien kera.

Raakapiiraat ja -kakut ovat siitä mainioita piknik-eväitä, että ne on super helppo tekaista. Pari hurautusta blenderillä tai monitoimikoneella ja hetken jähmettely pakastimessa. Ongelma toki syntyy jos ei omista kylmälaukkua, sillä kookosöljyllä kyllästetty kuorrute sulaa lämpimässä ilmanalassa suht vinhaa vauhtia. Meilläkin ehtivät eväät muhiutua takakontissa hieman epäkuvaukselliseen kuosiin, vaikka kylmäkassissa matkasivatkin. Mutta eipä niitä ruokia kameraa varten tehdäkään, vaan suita. Ja nehän sanoivat taas että MUMSK.

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo

Kiitollisuutta kattoterassilta

Huhuu, Huikkailen pikaiset terveiset täältä Helsingin yltä, talonyhtiömme kattoterassilta, jossa vietän etäpäivää ja kirjoittelen heinäkuun lehteemme tulevaa hyvinvointijuttua. Tällaisina auringon paahtamina päivinä tunnen kyllä syvää kiitollisuutta työstäni, joka mahdollistaa etäduunailun.

Kiitos siis itselleni oivasta ammatinvalinnasta, jonka avulla voin juuri nyt yhdistää kaksi armastani, auringossa lekottelun ja kirjoittamisen.

Kiittelen tässä nyt ensisijaisesti itseäni, sillä tapasin eilen erään hyvin mielenkiintoisen naisen, joka muun muassa korosti miten tärkeää on olla kiitollinen juuri itselleen elämänsä hyvistä asioista. Usein ihmiset potevat jonkinlaista outoa syyllisyyttä siitä että heidän asiansa ovat mallikkaasti. Kun asiat menevät putkeen, on helppo sortua ajattelemaan, että ei ole ansainnut kaikkea elämänsä ihanuuksia, maailmassa kun on niin paljon kuraa ja kurjuutta. Tämä eilen kohtaamani henkilö kuitenkin sanoi minulle jotain helpottavaa: 

”Olet ansainnut kaiken tämän elämässäsi olevan hyvän vain olemalla Sinä.”

Muuta ei tarvita.

Nyt kun olen taputellut itseäni selkään, niin toivon että teet saman itsellesi. Mieti kaikkia elämääsi kaunistavia asioita ja kiitä itseäsi. Olet oman elämäsi ohjaaja, käsikirjoittaja ja taikuri. Kaikki kaunis ympärilläsi ja sinussa on itsesi ansiota.

Kiitos vielä minultakin että olet, ja kiitos että luet. Siellä lukijakunnassa varmasti nakottaa nyt paljon uusia tyyppejä, jotka ovat löytäneet tiensä tähän hetkeen ja paikkaan eilen Trendin blogosfääriin lanseerattujen uusien ihastuttavien blogien myötä. Tervetuloa, blogaajat ja lukijat. Huippua saada uusia leikkikavereita!

Tässä vielä komean päivän kunniaksi wulffmorgenthaler-strippi, jota itseaisassa tulin tänne alunperin postaamaankin, ennen kun lähti itsekiitollisuus käsistä. Olin jemmannut kuvan jonnekin hyvän mielen arkistoon, sillä kuva onnistuu aina painamaan hymykuopat poskilleni. Viva la nature! Eikun puita järsimään. Tai ainakin halaamaan.

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo