Herkkupepun hekumoinnit

Ihana toukokuu on vihdoin rantautunut, heittänyt keväänraikkaan huntunsa kaupungin ylle ja suukotellut ihmiset täyteen uudenlaista uskallusta ja iloa. Mahtava huomata miten tuo vappu on yleensä se vihonviimeinen pamaus, joka murtaa talvisen kohmean panssarin ja havahduttaa taas elämänilojen äärelle: Ainiin, sosiaalinen elämä! Ainiin, juhlat! Ainiin, värikkäät vaatteet! Ainiin, ulkona oleilu, ilo ja naurunremakka! Ja huolettomuus ja spontaanius, nekin vielä!

Itse ainakin sorrun niin helposti talvella ihmeellisen robottimaiseen arjensuorittamismodiin, josta luovuus ja hidastempoinen elämästä nauttiminen tuppaavat olemaan yhtä kaukana kuin enkelipöly Tiede-lehden sivuilta. Mutta hei haloo, eihän sen niin pitäisi mennä, että talvet vain ollaan elossa ja kesällä vasta eletään?

Mutta tämä kevät, ah tämä kevät, muistuttaa jälleen ihmistyyppini elinehdoista: valo, ilo ja vaihtelu sekä nautiskelu, ystävät ja uudet seikkailut! Nämä kaikki ovat nyt kevään kunniaksi kirjattuna jokapäiväiseen to do -listaani. Uusista edesottamuksistani hyvinvoinnin ihmemaassa tulen kertomaan teille piakkoin lisää. Itse olen tulevista proggiksista IHA INNOSSANI, kuten kotikonnuillani on tapana sanoa. Uskonpa myös että tulevasta seikkailuistani tulee olemaan teillekin iloa ja hyötyä.

Mutta nyt loppuu tämä epämääräinen vihjailu ja heitän jotain konkreettista tiskiin, herkkuja nimittäin! Tekaisin vappupöytäämme sellaisia ihanuuksia, että järki meinasi lähteä, ainakin omani. Kaksi suosikkiani löytyvät molemmat makumaailman makeasta päästä – mansikkakakkua ja suklaapatukoita, olkaa hyvät.

Suklaapatukoiden ohjeen on suuressa taituruudessaan kehitellyt Moments-blogin Katja. Tsekkaa Moments-patukoiden ohje TÄÄLTÄ .

Itse toimin muuten melko tunnollisesti tuon ohjeen mukaan, mutta tein ”rungon” tuoreista, liottamattomista taateleista ja viikunoista ja kuorrutuksen makeutin stevian sijaan hunajalla ja maustoin appelsiiniöljyn/appelsiininkuoren sijaan appelsiinikukkavedellä. Lisäksi heitin suklaan päälle vielä kookoshiutaleita.

Koko patukkakikkailun mielestäni kuitenkin kruunasi niiden dippailu luomuappelsiinikompotissa. Kombo oli niin maukasta, että hehkutin sitä vähän väliä illan mittaan. Vieraat varmaan ajattelivat, että siinäpä vasta omahyväinen kokki. Mutta ei mahda mitään, silloin kun jokin matsaa omiin makunystyröihin, niin se pakkohan se on tuoda julki! Lisäksi jaksan edelleen olla aina yhtä innoissani siitä, miten jokin maidoton, vehnätön, lisäaineeton, valkosokeriton ja myrkytön herkku voikin olla niiiiin hyvää.

Toinen vappuihanuus oli raaka mansikkakakku. Sooloilin ohjeen hätäpäissäni juuri ennen vieraitten tuloa, mutta siitä tulikin yllättävän makoisa. Parasta kakussa olivat päivällä löytämäni tuoreet luomumansikat (Kiitos Eiran Laivurin Valinnan aina niin upealle luomuvalikoimalle!).

KEVÄÄN EKA MANSIKKAKAKKU
Pohja:
pari desiä tuoreita taateleita
5 kuivattua banaania
desi manteleita
desi cashew-pähkinöitä
puoli desiä raakakaakaojauhetta
pari ruokalusikallista hunajaa
vajaa tl aitovaniljajauhetta
ripaus suolaa

Surauta mantelit ja pähkinät monitoimikoneella tm. muruksi. Heitä sekaan taatelit, saksi kuivatut banaanit sekaan pikkupaloina ja sekoita. (Kuivattuja banaaneja ei muuten ihan joka kaupassa ole tarjolla. Itse hommaan omani aina Hakaniemen Kauppahallin luomuputiikista) Lisää loput ainekset ja sekoita, kunnes seos on sopivan tahmaista muovailtavaksi. Painele taikina irtopohjavuokaan.

Päällinen:
pari desiä cashew-pähkinöitä
reilu pari desiä tuoreita mansikoita
pari ruokalusikallista punaviinimarjoja
puoli desiä kookoshiutaleita
1 desi kookosöljyä
3 rkl tocotrienolsia eli riisinlesejauhetta
tiraus sitruunamehua

Hurauta kaikki muut ainekset paitsi kookosöljy sekaisin blenderissä. Sulata kookosöljy vesihauteessa juoksevaksi ja hämmennä sekaan. Kaada vaaleanpunainen herkkuseos irtopohjavuokaan pohjataikinan päälle. Heitä komeus pakastimeen jähmettymään noin tunniksi.
Kun kakku on jähmettynyt, ota vuoka pakkasesta, poista irtopohjavuoan reunukset ja koristele kakku tuoreilla mansikoilla.

 

Molemmat herkut olivat niin vastustamattomia, että seuraavana aamuna oli pakko kipaista heti hakemaan ne sänkyyn. Lakanoissa vietetty piknik on parhautta.

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo

Vapun viemää

Ihan mahdoton kevätkutina vatsanpohjassa ja koivissa, eikä meinaisi millään malttaa istua tököttää toimituksessa deskin takana. Haluan kaupungin asfalttipelloille kirmailemaan, ruokakauppojen hyllymetsikköön samoilemaan ja poimimaan vappueväitä huomisiin juhliimme! Lisäksi pitää vielä kekkasta mitä aion pukea päälle, miten laittaa hiukset, miten koristella asunto…Ja ennen kaikkea mitä tarjoilla! Tarkoituksenani oli postata jotain ihania freesejä vappuruokareseptejä iänikuisen pottusalaatin ja nakkien korvikkeiksi, mutta koska minulla ei ole vielä hentoa haisuakaan siitä, millaisia pöperöitä aion juhlapöytäämme ladata, niin täytyy tyytyä jälkikäteisraportointiin.

Vapun aatonaaton pitäisi kyllä ehdottomasti olla lakisääteinen vapaapäivä. 

Tai ehkä sittenkin vain otan pari syvää hengitystä ja palautan mieleeni minimoinnin jalon taidon. Jälleen kerran. Kaiken oheishärpäkkeiden sijaan oleellisinta lienee, että mieli ja sydän hyrisevät harmoniassa ja että emäntä on sonnustaunut ikimuodikkaaseen kokovartalorentouteen, asustanut itsensä ilolla ja kaunistautunut hymyllä. Ja että avantgardististen ruokataideteosten sijaan tarjolla on lämpöä ja läsnäoloa. (Älkää kutsuvieraat säikähtäkö, en aio vastaanottaa teitä teitä alasti hymyillen, ja kyllä aion teille jotain ruokaherkkuja myös tarjoilla. Ehkä jopa hommaan niitä nakkejakin johonkin kukkamaljakon taakse piiloon. 😉

Tässä teille vielä boifrendini tekemä (ja minun avustama) pieni vappuinen video, joka on kevyt muunnelma vappujuhlakutsustamme. Videon myötä haluan toivottaa kaikille teille armaille lukijoilleni iloista ja kaunista vappua! Kevät on ihmisen parasta aikaa. Muistakaa hengittää ja hymyillä. (Pyrin muistamaan saman itsekin)

 

♥ Virpi
 

Hyvinvointi Hyvä olo