Itsearviointi

Kerro mitä olet oppinut?

Olen oppinut paremmaksi kirjoittajaksi, tiedon etsijäksi sekä yrittänyt ottaa haltuun erilaisia itselleni uusia somealustoja.

Mikä on yllättänyt, mitä ongelmia olet kohdannut ja onko asenteesi / käyttäytymisesi muuttunut sosiaalisen median työkaluja kohtaan?

Käyttäytymiseni ei ole muuttunut merkittävästi blogin pitämisen aikana. Ajattelin antavani blogin pitämisen ajan itselleni mahdollisuuden palata Instagramiin takaisin, muttei minusta tällä hetkellä tunnu siltä, että haluaisin julkaista mitään sisältöä.

Pohdi saavutitko opintojaksolle asettamasi tavoitteet?

Tämä onkin jännittävä asia, en ole merkinnyt mitään tavoitteita ylös. Nautin toki rustailusta näin yleisesti ja haasteen blogin kirjoittamisesta otin vastaan. Mielestäni olen kertonut itsestäni jo liikaa ja haluaisin poistaa kaikki blogitekstit, toisaalta on vapauttavaa kirjoittaa asioita ihmisten näkyville. Olen myös kaikki tehtävät suorittanut lukuun ottamatta tulevia tämän jälkeen.

Pohdi miten onnistuit sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelmassa ja mieti omaa ajankäyttöäsi opintojaksolla.

Ajankäytönhallinta on yksi elämäni huonoimmista osa-alueista. Olen huono hahmottamaan, kuinka paljon minulla menee aikaa jonkin tehtävän tekemiseen tai kuinka kauan junalla matkustaa paikasta a paikkaan b, vaikka se olisi kerrottu reittioppaassa. Stressaan ja ahdistun siitä, olenko myöhässä ennen kuin olen myöhässä, joten lähden varmuuden vuoksi ajoissa, todella ajoissa. Osaan kyllä käyttää kelloa niin kuin normaali ihminen osaa, mutta minulla on varmasti jotain kiireeseen liittyviä ongelmia tai patoumia pään sisällä.

Mielestäni somen hyödyntämissuunnitelman raakaversio on hyvä, pieniä korjauksia haluaisin tehdä, enkä olisi halunnut julkaista tekstiä. En kokenut sen olevan valmis suunnitelma. Koin kumminkin ajautuvani sen kanssa samanlaiseen kehään kuin opinnäytetyöni kanssa: ”jos tämä ei ole valmis ja täydellinen, en voi lähettää tai julkaista tätä tai näyttää sitä kenellekään”. Oli parempi julkaista, vaikka se olisikin ollut keskeneräisen oloinen sillä se olisi viimeistelyssä vielä kahden vuoden päästä.

puheenaiheet opiskelu runot-novellit-ja-kirjoittaminen

Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma

Taustaa

En kuulu tällä hetkellä aktiivisesti mihinkään urheilutoimintaan, ajattelen siis työpaikkani olevan soveltuvin tähän tehtävänantoon. Toteutuksena on tehdä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma huoltoasemille. Kohderyhmään kuuluu asiakkaita vauvasta vaariin. Tavoitteena on tavoittaa, tiedottaa sekä palvella asiakkaita paremmin sosiaalisen median kanavissa.

Monella huoltoasemalla on ollut ongelmana ajan riittävyys päivittää sosiaalisen median kanavia, jokaista erikseen, erilaisten kampanjoiden vaihtuessa. Eri kampanjat vaihtuvat viikoittain, kuukausittain tai erikseen on päiviä, jolloin on jonkinlainen teemapäivä. Löytyy myös teemallisia viikkoja. Täytyy myös mainostaa jokapäiväisiä tuotetarjouksia sekä informoida asiakasta huoltoasemien tuotesaatavuuksista tai erilaisten laitteiden vioista ja toiminnan palautumisesta.

Toteutuksena on tehdä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma huoltoasemille. Kohderyhmään kuuluu asiakkaita vauvasta vaariin. Ryhmään emme ota mukaan heitä, jotka eivät käytä ollenkaan sosiaalista mediaa. Heidät mainontamme tavoittaa perinteinen printti- ja tv-mainonta. Jokainen kohderyhmän asiakas oletettavasti käyttää Facebookia tai Instagramia, Facebook on varma paikka tavoittaa asiakkaat. Nuoremmalle kohderyhmälle olisi TikTok, mutta tietosuojaongelmien takia, se ei ole todennäköisesti mahdollista ottaa sitä käyttöön yrityksen nimissä. Toinen potentiaalinen vaihtoehto mainostuskanavaksi nuoremmalle kohderyhmälle on Snapchat. Tavoitteena olisi luoda 1-2 uutta työpaikkaa, jotka hallinoisivat tätä sosiaalisen median käyttöä ja kampanjointia kaikkien huoltoasemien osalta. Miksi? Säästää huoltoasematyöntekijöiden aikaa ja nopeuttaa heidän työnsä tekoa asemapaikoilla.

Työyhteisön rakenteet huoltoasemien mukaan, on nuorista työntekijöistä eläkeikäisiin. Tarkoitus on jatkaa huoltoasemien jo hyvää markkinointia. Tarpeen mukaan olemassa olevien markkinointitiimiläisten perehdyttäminen. Miksi tämä on tärkeää? Aina puhutaan tehokkuudesta, mutta kuinka työntekijä voi olla tehokas, jos on liikaa toimintoja, joita suorittaa työpäivän aikana, jotka vaativat paljon yksityiskohtaista näperrystä. Mitä toteutus voi ratkaista? Työntekijät voivat olla tehokkaampia ja huomaavaisempia asiakkaita kohtaan sekä keskittyä asiakastyöhön.

Sosiaalisen median työkalut, palvelut ja niiden käyttö

Luonnollisesti tarvitaan tilit sosiaalisen median käyttöönottoon. On luonnollisempaa jatkaa niillä tileillä, jotka ovat olleet käytössä jo ennestään kuin luoda uudet tilit. Koen myös luonnolliseksi, että asemilla voi olla käyttöoikeus omiin tileihin, mutta jos kampanjat ja teemaviikkopäivitykset tulisivat automaattisesti, se helpottaisi huomattavasti. Tässä kohtaa täytyy siis kontaktoida eri sidosryhmiä.

Facebook ja Instagram -tilien käyttöönotto, tai tilienperustamien jos huoltoasemalla ei vielä ole omaa tiliä. Miksi? Haluamme saattaa tuotteemme, saatavuuden sekä tarjouksemme paremmin asiakkaan saataville. Eri alustoilla on eri ikäisiä käyttäjiä ja eri ikäiset käyttäjät etsivät tietonsa eri tietolähteistä. Mainostus on tärkeää, koska mitä useammin asiakas näkee mainoksen, sen paremmin se painuu mieleen. Aiheesta ei ole tehty tutkimusta, mutta voinen sanoa, että suurin osa asiakkaista kumminkin käyttää sosiaalisen median palveluita kuten Facebook tai Instagram. Omaa sovellustamme kontrolloi markkinointitiimi sekä sovelluskehittäjät, joten siihen en voi ottaa kantaa. Sosiaalisen median työkaluja käytetään tiedottamiseen ja omien palveluiden mainostamiseen. Esimerkiksi autopesukoneen ollessa epäkunnossa asema tiedottaa asiasta itse sosiaaliseen mediaan, joka säästää asiakkaan aikaa sekä harmitusta, jos hän tulisi paikan päälle toteamaan tilanteen.

Valitettavasti työkalut on valittu mututuntumalla, koska tutkimusta aiheesta ei ole tehty. Valtakunnallisesti lehtimainonnan hoitaa yrityksen johtava markkinointitiimi, joten siihen en ota kantaa. Nämä työkalut valittiin ja ratkaisuun päädyttiin, koska Suomi on yleisesti taantumassa ja on tehtävä korjaustoimenpiteitä, jotta liiketoiminta jatkuisi huoltoasemilla.

Kyseiseen tehtävään voidaan palkata käsistään kätevä ja nopeasti uusia asioita oppiva huoltoasematyöntekijä. Hakijalla tulisi myös olla hyvät ihmissuhdetaidot sidosryhmätyöskentelyä ajatellen. Jos työntekijälle on ennestään tuttua kyseiset mainonnan työkalut työstä tai vapaa-ajalta otetaan se huomioon positiivisena ansiona. Päätökset tukevat tavoitteita, sillä se helpottaa asematyöntekijöiden arkea, joka on jo valmiiksi tarpeeksi hektistä ja stressaavaa.

Päivitys ja ylläpito

Päivitys ja ylläpito on loppuen lopuksi hyvin simppeliä. Työtehtävä on osaksi markkinointitiimiä, tehtäväosa-alueeseensa kuuluu tarkkojen ohjeistuksien kirjoittaminen siitä, kuinka eri alustojen hallinnointi toimii. Eli manuaalioppaan laadinta ylläpidosta ja perehdytysopas toiminnoista. Ylläpitoon kuuluu koulutuksien järjestäminen vuosittain niille henkilöille, jotka käyttävät sosiaalisen median alustojen tunnuksia tai ovat vastuussa asemallansa päivityksistä. Uuden henkilöstön tullessa taloon on hyvä kerrata käytännöt. Perehdytykseen voidaan käyttää ulkoista kouluttajaa. Sosiaalisen median ylläpitotiimi on vastuussa ajastetuista kampanjoista, teemaviikoista ja viikkotarjouksista, jotka ovat samat asemista riippumatta Facebook-, Instagram- ja Snapchat alustoille.

Käyttöönotto on ilmainen ja avoin osittain. Mainostukseen menee aina rahaa. Olemassa olevat tilit eivät mitään maksa, mutta itse mainostus maksaa. Yhtiön niin halutessa, voidaan olla avoimia siitä, kuinka paljon on käytetty rahaa sosiaalisen median mainontaan. Voimme mitata toteutuksen jatkuvuutta luontevasti asiakaskyselyillä, luotettava kyselykanava voisi olla sähköpostikysely tai sovelluksen kautta tehtävä asiakaskysely. Huoltoasemilla on kanta-asiakaskorttijärjestelmä, jonka kautta sähköpostikysely on mahdollinen, niille jotka ovat markkinointiluvan sallineet. Myös linkit luontevasti alustojen  sivuilla voisivat myös olla tehokas keino mitata yleisesti, kuinka moni vastaa kyselyyn (Facebook, Instagram ja Snapchat). Facebookin mainostyökalut ovat jokseenkin kattavat yrityksen näkökulmasta. Niillä voi mitata jo yksinään yhden tai useamman mainoskampanjan mittareita.

tyo-ja-raha tyo ajattelin-tanaan opiskelu