Matkailu 2024

Matkailija

Nykyajan matkailija on vaativa yksilö, joka tarvitsee ja haluaa lomaltansa rentoutumista. Loma alkaa lentokentältä ja päättyy kotona palautekyselyn täyttämiseen, jonka palvelun tarjoajat ovat matkailijalle lähettäneet kätevästi sovelluksessa, sähköpostiin tai puhelimeen. Matkailijoita on monenlaisia. Toisille ihmisille se on elämäntapa, josta he saavat voimaa ja toiset ihmiset matkailevat kerran viidessä vuodessa, jos taloudellinen tilanne sen sallii. Nykypäivänä matkailussa näkyvät vahvasti eriarvoistuminen, inflaatio sekä arvot.

Grabowska, K. 2020. Kodin talouden tasapaino. (23.12.2023)

Palvelukokemus

Jos palveluntuottaja on onnistunut tuottamaan positiivisia kokemuksia normaalin laadukkaan kommunikoinnin lisäksi, siitä jää positiivinen muistijälki asiakkaan mieleen. Toisaalta, jos palvelu on ollut erittäin surkeaa tai kömmähdyksiä palvelun laadussa on ollut enemmän, ja ne ovat olleet poikkeuksetta negatiivisia, jäävät nekin mieleen. Valitettavasti negatiivisista kokemuksista kerrotaan useammin kuin positiivisista kokemuksista. Matkailuyrityksen henkilökunnalta vaaditaan erinomaista palvelua vuorokauden ajasta riippumatta sekä erinomaisia kommunikointia taitoja monella eri kielellä.

Matkailu nyt

Koronavuosien aikana matkailussa oli maailmanlaajuisesti hiljainen vaihe. Suosittiin enemmän kotimaan matkailua, junailua ja lähiluonnossa samoilua. Maailmassa ja Euroopassa on kuitenkin niin paljon ihmisiä, että matkailuyrityksien pystyssä pysymisen kannalta oli hyvä, että koronarajoitukset purettiin ja arki pääsi palaamaan uuden normaalin uomiin.

Iriser I. 2017. Kestävä matkailu (23.12.2023).

Nykymatkailun trendit pitkälti palailevat niihin raameihin mihin ovat jääneet ennen koronaa. Tänä vuonna 2023 matkailussa on ollut trendeinä paluu suosittuihin lomakohteisiin yhdessä perheen kanssa muistelemaan lämpimiä muistoja ja tekemään uusia sellaisia. Koronavuosien aikana nousunsa teki ”workaction”. Lomat, joissa pyritään yhdistämään työt ja loma. Myös hyvinvoinnin ja rentoutumisen -lomat trendaavat edelleen, kohteet, joissa on aktiviteettejä hektisen arjen tasapainottamiseen ovat suosittuja. Jokaiselle asiakkaalle on oma viitekehyksensä, ja koronan jälkeisenä aikana jopa paremmin huomioituna kuin ennen koronaa. (TUI 2020.)

Kestävä matkailu

Yhtenä trendinä kuluvana vuotena sekä tulevana vuonna 2024 on kestävä matkailu. Kuluttaja on yhä tietoisempi tekemistään ostovalinnoista. Moni kuluttaja vaatii vastuullista palvelua sekä kestävää ja uusiutuvaa matkailua. Teknologiavallankumouksen myötä tieto on nykyisin saatavilla jokaisella alustalla sekä sovelluksessa. Tiedon voisi ajatella lisäävän tuskaa, mutta moni matkailija hyötyy tiedoista, jotka on jaettu heille esimerkiksi TripAdvisor tai Trivago -palveluihin. On myös huomionarvoista todeta, kuinka matkailu on kehittynyt pelkistä pakettimatkoista täysin itsenäisiin, itse räätälöityihin matkailumuotoihin eri alustojen kehityksen myötä.

Vastuulliseen ja kestävään matkailuun on Suomessa sitouduttu ja Suomi haluaa olla johtava maa kestävässä matkailussa. Suunnannäyttäjänä Visit Finland on asettanut kehykset sille, mitä kestävä ja vastuullinen matkailu on.  Kriteereihin on määritelty ekologinen-, sosio-ekonominen kestävyys sekä taloudellinen kestävyys. Kriteeristö toimii matkailuyrityksien kehyksinä sekä ohjenuorana kestävää matkailua omaksuessa. (Visit Finland 2018.)

Lähteet

Pexels 2017. Iriser, I. 2.4.2017. Viitattu 23.12.2023. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/train-rails-photography-673803/

Pexels 2020. Grabowska, K. 16.11.2020. Viitattu 23.12.2023. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/woman-sorting-receipts-at-the-desk-at-home-5900132/ 

TUI 2020. Viitattu 15.12.2023. Saatavissa https://www.tuigroup.com/en-en/media/stories/2020/2020-10-28-home-office-by-the-sea 

Visit Finland 2019. Vastuullinen matkailu. Viitattu 15.12.2023. Saatavissa

https://www.visitfinland.fi/liiketoiminnan-kehittaminen/vastuullinen-matkailu/kestavan-matkailun-periaatteet 

Puheenaiheet Hyvä olo Matkat Ajattelin tänään