Sosiaalisen median käyttöni
Iältäni olen kolmekymppinen. Käytän sosiaalista mediaa mielestäni keskivertoa vähemmän, koska en kuulu enää kaikille sovellusalustoille. En myöskään käytä pöytäkoneversioita, joten sosiaalisen median käyttöni rajoittuu puhtaasti älypuhelimelle, jota olen myös rajoittanut. Sovelluksista käytössä ovat Facebook, Facebook Messenger, Snapchat ja WhatsApp. Olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla, joten vähemmälle käytölle on jäänyt LinkedIn.
Aikaisemmin koin sosiaalisen median käytön ikään kuin vapauttavana ja itsetuntoani nostavana. Siitä kumminkin tuli oravan pyörä seurata kuinka moni tykkää kuvasta em. Instagramissa. Enkä loppuen lopuksi ymmärrä, miksi niin monelle on tärkeää jakaa oman aamiaisen sisältö seuraajillensa, jos saa vain katselukerran vastineeksi. Siinähän se sosiaalisen median pointti onkin: koukutut palveluun, haluat lisää seuraajia, tulet ahneeksi ja et enää tunnista omia rajojasi. Loppupeleissä saatat olla valmis mihin tahansa tai uuvut käyttöön, kun ennen hyvältä tuntunut sovellus on vaihtunut huonoon oloon. Geneerisesti käytät sosiaalista mediaa, vaikka voisit kommunikoida ystäviesi kanssa kasvotusten illanistujaisissa. Tässä omia syitäni miksi lopetin Instagramin ja Twitterin aktiivisen käytön. Suosittelen myös lukemaan kirjan ”10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt”
Sosiaalisen median palveluista itselleni tutuin on Facebook, se perustettiin vuonna 2004 elin silloin teini-ikääni. Ensimmäisinä vuosina Facebookissa en olisi voinut kuvitella, että palvelusta tulee näin kaupallinen ja mainosvoittoinen mitä se nykypäivänä on. Olen päässyt käyttämään Facebookin mainokset työkalua, oli mielenkiintoista seurata miten kohderyhmälle tarkoitettu mainos tavoitti ryhmänsä sekä sellaiset ihmiset, jotka eivät kuuluneet varsinaiseen kohderyhmään. Nykypäivänä mainostyökalu on hyvin helppokäyttöinen.
Itse opiskelen hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohtoa, valmistun siis restonomiksi. Omalta alaltani hyviä yritys esimerkkejä ovat muun muassa Sokos Hotels, jonka tarjoukset näkyvät S-mobiilissa. Airbnb ja trivago ovat mielestäni alan läpimurtajia.Näiden kahden ansiosta saman katon alle on saatu majoituspalveluiden tarjoamia palveluita, pirstoutuneen kentän tilalle.
Seuraan perinteisessä printtimediassa Finnairin toimintaa. En voi sanoa pitäväni tv-mainoksista, mutta nautin siitä miten hyvät mainokset on tehty. Siitä, että ne jäävät mieleen: ”se ärsyttävä rallatus”. Finnair vaikuttaa jokaisessa palvelussa, joka itselleni tulee mieleen, nopeaa toimintaa vaativissa tilanteissa Twitterissä. Finnairin mainokset tulevat ns. tasaisin väliajoin ja heillä pyörii 2-3 erilaista mainosta samaan aikaan tv:ssä. Finnairilla tulee usein kohdennettu mainos äitien- ja isänpäivän aikoihin.
Hyvää mainoskampanjaa sen enempää mitään tiettyä nostamatta, ovat tehneet kesän lähestyvät festivaalit. Niin tv:ssä, printtimediassa kuin sosiaalisen median puolella. Myös korona sulkujen takia olen itse kiinnittänyt enemmän huomiota tulevaan tapahtuma-alan kesään.