Miltä tuntuu valehdella lavalla?

Olen niin ajastani jälkeen jäänyt, etten enää edes erota aitoa ja epäaitoa. Arvaan kuitenkin, että upotettu video on todellinen esitys. Suomeksi sanottuna laulaja laulaa eikä vain esiinny. Esityksestä tulee hyvä mieli. Sen hurma liittyy taitoon. Että joku osaakin, joku muu kuin kone.

Minusta on kiusallista, että musiikista on tullut pinnan ja fiiliksen esittelyä. Laulajat eivät enää nimensä mukaisesti ole laulajia vaan tuotteita. 

Koneet pystyvät jo säveltämään. Ne tekevät sen niin hyvin, että ihmiset eivät erota, minkä on tuottanut kone ja minkä ihminen. Kun koneet käytännössä laulavatkin, ihmisen osaksi jää keikistellä lavalla. 

Olen yrittänyt kuvitella, miltä keikistelijöistä tuntuu. Minua hävettäisi esittää osaavani jotain, mitä en osaa. Ehkä nuoremmille sukupolville feikkaaminen on jo ihan tavanomaista. Se ei herätä tunteita. 

Mikä on ihmislaulajan kohtalo tulevaisuudessa? Toivon, että se on osaavien laulajien taidon korostuminen. Ehkä koittaa vielä aika, jolloin kaikki ihmiset eivät rynni katsomaan lavatuotteita vaan jotka tahtovat nähdä ja kuulla ihmisen ja ihmisen äänen paljaana, muokkaamattomana. 

kulttuuri musiikki uutiset-ja-yhteiskunta tyo

Sauli siitti, mutta toteutuuko lapsen etu?

69-vuotias Sauli lienee tolkun mies, ihminen, joka kantaa vastuunsa ja pyrkii rakentamaan lapseensa läheisen ja tukevan suhteen. Siinä ongelma piileekin. Kun lapsi perustaa merkittävän osan turvallisuudentunteestaan ja elämänsä pysyvyydestä isänsä varaan, niin tuntuu kohtuuttomalta, jos tämä katoaa lapsen elämästä liian varhain kuoleman tai älyllisen toimintakyvyn vievän sairauden vuoksi. 

Presidenttiparin resurssit ovat suuret. Isän mahdollista kuolemaa pystytään paikkaamaan rahaa käyttämällä, mutta kun kysymys on vanhemman ja lapsen välisestä kiintymyssuhteesta, rahan voima on rajallinen. Lapsi elää tunteesta, ei materiasta.

Netissä Saulin valintaa puolustellaan nostamalla esiin yksinhuoltajuus. Tällainen puolustelu unohtaa sen, että yksinhuoltajan lapsella ei aina ole isään kehittynyttä kiintymyssuhdetta, jonka hän voisi menettää. Toiseksi on huomioitava, että huonoilla kohtaloilla on kehnoa perustella uusi huono kohtalo.

Toinen iäkkään isän isyyttä puolusteleva argumentti on, että elämässä voi sattua mitä vain. Niin tietenkin voi, mutta tilastot puhuvat puolestaan. Nuorena kuollaan tai menetetään toimintakyky paljon harvemmin kuin vanhana.

Uutisen vastaanotosta sen verran, että Saulin isyyteen kriittisesti suhtautuvat näytetään leimaavan ilkeiksi tai kateelliksi. Tämä kertonee oleellisen nykyisen nettikeskustelun luonteesta. Riippumatta siitä, kuinka neutraalisti tai asiallisesti näkemyksensä lapsen edusta esittää, saa niskaansa ilkeän leiman vain siksi, että isyyttä kritisoi. 

suhteet rakkaus vanhemmuus uutiset-ja-yhteiskunta