Miksi äitiä väsyttää?

20170929_173218.jpg

Tällä hetkellä olemme tilanteessa, että perheessämme ei ole enää pikkuvauvaa, joka heräilisi pitkin yötä arvaamattomiin aikoihin. Jos lapset ovat terveitä, he pääsääntöisesti nukkuvat koko yön. Eivät välttämättä keskeytyksettä, eivätkä välttämättä omissa sängyissään, mutta kuitenkin yöllä nukutaan. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että myös vanhemmat saavat nukuttua jokseenkin järkevän määrän. Tai saisivat.

Isompi lapsi ei enää nuku päiväunia, ei ole oikeastaan nukkunut täytettyään kaksi vuotta. Toinen näyttää seuraavan samoja jalanjälkiä. Ei nukahda enää päiväunille kovin helposti ja kun nukahtaa, ei nukahda illalla kovinkaan helpolla. Nukkuu kyllä vielä päiväunet mutta ei välttämättä kolmevuotiaaksi asti. Lapset menevät illalla nukkumaan noin kello kahdeksan.

20170927_182340.jpg

No, miksi minua siis väsyttää JOKA aamu, kun kerran saan öisin nukkua? No siksi, etten malta mennä nukkumaan! Enkä varmasti ole ainoa äiti, jonka päivän ainoa oma hetki on illalla lasten mentyä nukkumaan. Nyt kun väsymys ei ole enää sellaista ylitsepääsemätöntä kuin vauva-aikaan, että on PAKKO mennä nukkumaan kun vauvakin nukkuu, koska muuten ei ehkä selviäisi seuraavasta päivästä. Meidän nuorimmainen sairasti vauvana refluksia ja välillä öisinkin itki monta tuntia ja häntä piti kanniskella pitkin kotia sylissä. Silloin usein menin nukkumaan kun lapsetkin. Those days are gone.  Nykyään valvon järjestään vähintään yhteentoista joka ilta. 

20170929_173030.jpg

Joskus katson telkkaria, joskus jumitan facebookissa, joskus ompelen, joskus neulon. Usein en tee mitään niin sanotusti järkevää. Hiljainen talo ja omaa aikaa juuri niin pitkään kuin itse haluan. Se on ihanaa! Se jotenkin huumaa minut ja on vaikea mennä nukkumaan, vaikka tietää, että aamulla ei saa nukkua niin pitkään kuin haluaisi. Ja jos vähän väsyttääkin, se oma aika iltaisin on niin tärkeää hyvinvoinnilleni, etten halua siitä luopua. Nipistän mielummin niistä yöunista. 

Tunnistaako kukaan muu äiti samaa ilmiötä?

-Sofia-

 

 

Perhe Mieli Lapset Vanhemmuus

Lasten makuuhuone

20170930_102746.jpg

Nyt kun tytöt ovat pieniä, ajattelimme, että on helpointa ja mukavinta, että he nukkuvat samassa huoneessa. Molemmat ovat nukkuneet noin vuoden ikäisiksi samassa makuuhuoneessa vanhempien kanssa ja sitten esikoinen ensin omassa huoneessa ja nyt tytöt yhdessä. Nukkumaanmeneminen sujuu pääsääntöisesti kivasti yhteisessä huoneessa. Meillä ei kylläkään voi vaan jättää tyttöjä nukahtamaan itse, vaan heidän makuuhuoneessaan on oltava, kunnes he nukkuvat. Isompi nukahtaa yleensä noin minuutissa, pikkusisko on tässä asiassa (kuten monessa muussakin) toista maata.

Yhdenkin kerran istuin jo iloisesti sohvalla ja luulin, että kaikki nukkuvat. Luulin väärin. Menin hetken kuluttua katsomaan mikä on tilanne kun kuulin huoneesta jotain ääniä. Siellä se pikkusisko oli kasannut kaiken nukkekodin irtaimiston nukkuvan siskonsa naamalle. Siinä piti vähän naurua kyllä pidätellä. Isosisko puolestaan ei häiriintynyt tästä millään tavalla, hän nukkuu tosi sikeästi!

20170930_102802.jpg

Sängyt on tällä hetkellä aseteltu niin, että tytöt nukkuvat melkein päät yhdessä. Se on kyllä aina jotenkin pakahduttava hetki kun molemmat vihdoin tuhisee omissa sängyissään lähekkäin, siskokset. Melkein joka yö kumpikin kyllä jossain kohtaa hiippailee äidin ja iskän sänkyyn. Tästä ollaan kyllä pyrkimässä eroon. Kaksi pientä lasta yhdessä parisängyssä vie yllättävän paljon tilaa. Silloin se unituhinakaan ei ole enää niin suloista. 

20170930_102833.jpg

Makuuhuoneessa pysyy suht kivasti järjestyskin, koska siellä ei kauheasti leikitä. Ainoa lelu, joka on tyttöjen makkarissa, on nukkekoti. Se sopii niin kivasti huoneen väritykseenkin, että löysi paikkansa sieltä. 

20170930_102851.jpg

20170930_102941.jpg

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Sofia

Koti Sisustus