4-vuotiaan ohjelmointia

kuva0257.jpg

Pappa Nunnu sylissään, jolla on kaksi sormea suussa

4-vuotiaan viihdyttäminen kesälomalla edellyttää hieman suunnitelmallisuutta. Keksin ottaa avukseni päiväkodin päiväohjelman, jota muuntelin tarpeihimme sopivaksi:

Suunnitelmn pohjana käytin Montessori -päiväkodin päiväohjelmaa:

8.00 Päiväkoti avataan
8.00 – 8.30 aamupalaa tarjolla
– 10.45 vapaata työskentelyä yksin, pareittain ja pienryhmissä
10.45 yhteinen piiri
11.15 lounas
12.00 3-4-vuotiaat lähtevät päivälevolle
5-6-vuotiailla oma lepohetki ja työskentelytuokio
13.00 hereillä olevat 3-4-vuotiaat ja 5-6-vuotiaat ulos
14.30 sisälle
14.50 välipala
15.15 vapaata leikkiä/liikuntaa
17.00 päiväkoti suljetaan.

Näin kesällä tyttö tykkää herätä n. 8-8.30. Silloin olen jo saattanut itse herätä ja hoidella vauvan aamupuuhat. Aamuisin on myös hyvä hoidella pieniä kotiaskareita, kuten pyöräyttää pyykkikone päälle. Yhdessä voimme nauttia aamupalaa ja ennätän kenties vilkaisemaan nettiviestit. Tässä vaiheessa tyttö tahtoisi usein jumittua katselemaan lastenohjelmia, mutta on parempi laittaa ne tallenukseen myöhempää hetkeä varten ja valmistautua ulos lähtöön.

Olen todennut, että jos näin subjektiivisen päivähoito-oikeuden aikana haluaa löytää puistosta sopivaa leikkiseuraa on parasta lähteä samaan aikaan kuin perhepäivähoitajat. Yleensä klo 9-10.30 välillä on puistoissa vipinää. Voimme myös lähteä kerhoon tai avoimeen päiväkotiin, josta lötyy helpommin ikäistä leikkiseuraa. Usein niissä on myös järjestetty ryhmätuokio noin klo 10 tienoilla.

Vauva voi tulla rattaissa mukaan ja ottaa niissä aamupäivätorkut tai näin mummolassa jäädä mummon kanssa päikkäreille. Tänään 4-vuotias sai ottaa osaa mummolan seurakunnan lapsiparkkiin puistossa. Sillä välin äiti kävi kaupassa ja kirpparilla.

Lounas meillä on noin 12-13 aikaan. Sen valmistaminen käy helpommin, jos järjestää 4-vuotiaalle omaa tekemistä tai ottaa hänet mukaan ruuan valmistukseen. Hän auttaa vielä mielellään. Syötyämme on aika antaa vauvalle kiinteitä & maitoa sopivassa suhteessa. 4-vuotias ei enää suostu päiväunille ja iltaisin hänet on sen vuoksi helpompi nukuttaa. Mutta pieni rauhoittuiminen on ruuan jälkeen paikallaan. Sen voi tehdä vaikka kirjan ääressä lepäillen.

Kun on levätty riittävästi, on hyvä puuhailla jotain. Jos päätetään olla sisällä, askarrellaan, leivotaan, maalataan, jumpataan tai vaikka musisoidaan.

Voidaan myös päättää lähteä jonnekin.Voimme tehdä retkiä kuukausittain jonnekin kivaan paikkaan tai tapahtumaan tai  lähiympäristön luontoon ja kulttuurikohteisiin. Tänään leivoimme ensin raparperipiirakkaa. Mummo neuvoi terveellisesti korvaamaan puolet vehnäjauhoista grahamjauhoilla ja leseillä. Sitten pyöräilimme läheiselle kukkatarhalle ostamaan mummolle kesäkukkia. Kotiin palatessa joimme päiväkahvit auringonvalossa puutarhamajassa ja raparperi maistui kaikille. Mummo aloitti kukkien istuttamispuuhat.

Loppupäivästä tyttö on leikkinyt kauppaa ja me muut sen asiakkaita. Klo 17 alkaa TV:n lastenohjelmat ja ”päiväkoti” sulkeutuu. Rytmeistä on se hyöty, että rutiineihin tottunut lapsi ei aloita ”jarrutusta” silloin kun pitäisi lähteä jonnekin ja päivään tulee riittävästi ohjattua toimintaa, ulkoilua ja vapaita leikkihetkiä. Parhaimmillaan lasten aikataulut sallivat myös äidille virkistäviä joutohetkiä.

suhteet oma-elama ystavat-ja-perhe