Perskatti soikoon noita airjitzuja
Voin kertoa, että matka citysinkusta lähiössä asuvan uusperheen lisäaikuiseksi ei ole ihan yksinkertainen. Monet asiat ovat herättäneet minussa hämmästystä.
Vaikein asia on tietenkin ollut se oman ajan puute niinä viikkoina, kun lapsi on meillä. Hetket, jolloin voi vaikka maata rauhassa sohvalla ja lukea kirjaa, ovat noin kolmen minuutin mittaisia. Ja silloinkin on koko ajan huono omatunto, että nyt se lapsi vieraantuu minusta ja sillä ei ole tarpeeksi virikkeitä ja kohta se haluaa muuttaa vaan äitinsä luokse.
Toinen on ollut se, miten paljon omaa kielenkäyttöään joutuu miettimään. En kiroile paljoa, mutta en ole koskaan myöskään miettinyt sitä, että paljonko kiroilen. Nyt sitten yritän käyttää hitsiä, vitsiä, himpulaa ja perskattia. Tai muuta möngerrystä. Tai ylipäätään pitää mutinat mielessäni. Toinen puoli tästä kielenkäytöstä on se, että pitää selittää asioita siten, että lapsi ymmärtää. Ja niissä keskusteluissa ei saa käyttää sellaisia sanoja kuin konsepti, diskurssi, teoria ja käytäntö, ydinpommi. Tai saa, mutta sitten joutuu selittämään lisää ja lisää. En osaa, eikä aina jaksa. (Taas syyllisyydentunteita, kyllähän hyvä tyyppi aina jaksaa selittää, eihän se lapsi muuten opi.)
Ylitse kaikkien, mikä jaksaa minua hämmentää on Ninjago. Minunkin lisälapseni rakastaa ninjoja ja nämä Legon ninjat ovat parasta mahdollista viihdettä. Minua hämmentää se järkyttävä mainostaminen, tuotteiden ostaminen ja lasten upottaminen siihen kulttuuriin. Ninjago on tv-sarja, se on kännykkäpeli, se on lehti ja se on kerho. Se on vaatteita ja tilpehööriä, kuten vaahtomuovista tehtyjä miekkoja ja kilpiä. Ja siis kyse on legoukoista ja legoaluksista. Mutta pojan mielestä joka ikinen sentti voitaisiin näihin oheistuotteisiin tuhlata.
Erityisen ärsyttävää on se, että kaikki lego-tekstit on surkeasti käännettyjä, niiden suomi on lähes ala-arvoista. Ninjago-tehtävävihkoja lukiessa joutuu miettimään moneen kertaan, että mistä tässä edes on kyse.
BR-Lelujen nettisivuilta löytyy esimerkiksi kappale ”Ihmeellinen airjitzu”. Siitä kerrotaan seuraavaa: ”AIRJITZU on muinainen taistelulaji, jonka kehitti Sensei Yang. Airjitzussa Spinjitzu-mestari pystyy nostamaan itsensä hetkeksi ilmaan. Jayn mielestä se on ”mieletöntä”. Se ei ole helppoa, mutta erittäin tärkeä osa ninjakoulutusta. Eeppisellä Lloydin pelastusretkellä ninjat kulkevat kartoittamattomille maille, tapaavat uusia liittolaisia ja hankkivat tehokkaita aseita sekä vapauttavat tuntemattomia voimia taistellessaan yliluonnollisia kirottuja henkiä vastaan. He yrittävät estää Moroa vapauttamasta uutta taitavaa ja hirviömäistä isäntäänsä – joka on saapunut Kirotusta valtakunnasta kiroamaan koko Ninjagon.”
Airjitzu, ”mieletöntä”, eeppinen? Just joo.
Teknisesti olen ollut vaikuttunut ainoastaan Legon 3D-kuvastosta, en tiedä, se saattaisi toimia aika kivasti myös vaikka Bilteman tai Ikean mainonnassa. Tai ihan missä vaan. Mä haluan tollasen lego-lohikäärmeen, joka syöksee tulta! Haluan!
Siis idea on se, että kuvaston sivuja voi osoittaa kännykkään ladattavalla sovelluksella, jonne kukin sivu on animoitu. Eli kännykkäkameraa katsoessa näyttää siltä, että katsoo kuvaston sivua, josta osa elementeistä lähtee liikkeelle: alukset lentävät, työmaan legomiehet ryhtyvät hommiin, vesiputoukset solisevat.
Tehtävävihkoon saa BR-lelukaupoista tarran parin kuukauden välein, kun suorittaa ninja-tehtävän. Sitten kun kaikki tehtävät on suoritettu, on oikea ninja, vihko lupaa. Hienoa markkinointia, sanoisin. Lapsen mielenkiinto pysyy kuukaudesta toiseen samassa aihepiirissä, eikä ninjago-ukkelit vaihdu muihin leluihin.
Asiapuolta: Lego on maailman suurin leikkikalujen valmistaja, taustaltaan tanskalainen perheyritys. 1940-luvulta lähtien legot on tehty muovista, alun perin leikkikaluja tehtiin puusta. Suomen-maajaosto on perustettu vuonna 1960. Taloussanomat uutisoi vuonna 2013, että ”Leluyhtiö loi superrikkaita”: ”Yhtiön liikevoitto kasvoi vuonna 2012 neljänneksellä, ja myynti kipusi 4,04 miljardiin dollariin. Yhtiön arvoksi on laskettu 14,6 miljardia dollaria.”
Sanoisin, että ei se leluyhtiö niitä rikkaita luonut, vaan perheet ympäri länsimaita.
Myös BR-Lelut on tanskalainen perheyritys. On varmasti kiva, että Lego ja BR-lelut tekevät yhteistyötä. BR-Lelulla on 290 myymälää Pohjois-Euroopassa. BR-lelut kuuluu Top Toy A/S holdingyhtiöön, jonka muita yrityksiä ovat Toys’R’Us ja Top Toy Hongkong Ltd. Markkinointiosasto sijaitsee Hongkongissa. Liikevaihto on 500 miljoonaa euroa. Suomessa 24 lelumyymälän tuottama liikevoitto on 1,3 miljoonaa euroa.
BR-Lelujen asiakaspalvelusta kerrotaan, että nettisivuista vastaa emoyhtiö Tanskassa. Suomennoksien tekijästä asiakaspalvelija ei tiedä mitään.
Kyllä, minulta lapsi tulee saamaan aina lahjaksi jotain vähemmän riehakasta: vesivärejä, liituja ja kirjoja, joista niiden tekijät tai suomentajat ovat ylpeitä.