Virheestä voi syntyä… vaikka uusi tanssityyli!
Ja niinpä niin, taas on hetki vierähtänyt kuin huomaamatta. Mitä tanssin saralle siis kuuluu? Kauden lähestyessä loppuaan aletaan tehdä esityksiä syysnäytökseen tai näin on ainakin streetissä ja housessa. Vallitsevasta tilanteesta huolimatta esityksen ollaan pitämässä mutta yleisön määrä on rajoitettu ja varmasti muitakin erityiskäytäntöjä on luvassa. Molemmat esitykset on tosi kivoja, joka voi kuulostaa laimealta mutta aina niin ei ole. Kun on fiilisihminen niin jännitän usein biisivalintaa. Jos se ei ole yhtään mieleen niin koreon treenaaminenkin on vähemmän mukaansatempaavaa mutta toisaalta loppujen lopuksi aina sen innon jossain vaiheessa saa mutta kivalla biisillä nopeammin.
Joulukuussa oleva Dance and Show on taas sunnuntain tanssiporukan ensimmäinen ja itselleni myös viimeinen kun näillä näkymin hyppään toiseen ryhmään mutta vielä on treenattavaa. Tapahtuma järjestetään puolestaan ilman yleisöä ja paikalla käydään, esiinnytään ja lähdetään samantien pois. Jostain syystä tämä koreo ei itselleni oikein heti lähtenyt liikkeelle vaan tuntui, että viikosta toiseen en vaan saanut liikkeitä tehtyä niin, että se olisi tuntunut kokonaisvaltaiselta eikä siltä, että teen ne puolittain. Nyt vähitellen paikkojen ja muun tekemisen myötä oikeanlainen fiilis alkaa tulla itselle siitä, että olen oikeasti tekemässä jotain. Ehkäpä se johtuu ihmisten erilaisuudesta ja tavoista liikkua eri tavoilla, että jotkut asiat tuntuvat luontaisemmilta kuin toiset.
Samban puolella pari viikkoa on tehty samaa sarjaa, joka on tullut tutuksi erään brassiopen workshopista. Jostain syystä kyseinen sarja on ollut sellainen, että se on ollut suhteellisen nopea omaksua ja liikkeet on jäänyt hyvin mieleen verrattuna vaikka parin viikon takaiseen. Vaikka inhoa normaalissa elämässä draamaa yli kaiken niin tanssissa se on tuo mukavaa lisää ja sarjan jalan ojennukset ja heitot tuo juuri mukavasti dramaattisuutta omaan makuun. Tästä tulikin mieleen, että tanssi ja esiintyminen on mahtavia harrastuksia juuri sen vuoksi, että niissä voi olla joku muu kuin mitä taas arkielämässä on. Arkiminäni tuskin tanssisi tai ainakaan esiintyisi mutta niin typerältä kuin se voi kuulostaakin, niin joku sisäinen diiva kaiketi on olemassa, joka taas voi tanssin kautta tulla ainakin välillä hetkeksi esiin ja sitä arjesta irtautumista usein kaipaakin.
Viime postauksessa mainitsin lockingin ja myös sitä on treenattu menneellä viikolla. Lockingin historiaan tutustuessa, tanssityyli on syntynyt virheestä kun Don Cambell unohti esiintyessä tanssiliikkeensä ja teki lockingille tyypillisen osoituksen ja siitä alkoi locking (todella tiivistettynä, pidempi versio linkissä). Lockingin rentous ja humoristisuus tekee siitä kiinnostavaa. Rentous ei aina ole niin helppoa vaikka sitä voisi ajatella samana kuin velttous mutta rentous on myös aktiivisuutta mutta rentoja asioita on mahdollista tehdä nopeasti. Esimerkiksi lockingissa tehtävät wrist rollit on yllättävän haastava vaikka voisi ajatella, että ”sehän nyt on vaan ranteiden pyöritystä”.
Aikaisemmin jo mietin sitä, miten tanssissa ei voi paeta historiaa ja esimerkiksi lockingissa tehtävät uncle sam points,jonka nimi on tullut juurikin jenkkien Uncle Sam ”I want you” -julisteista. Tanssi kehittyy ja muotoutuu vallitsevan ajan mukaan ja toisaalta tanssin keinoin voi ilmaista monia tunteita. Onkin hieman harmi, että tanssia ei aina osata mieltää mitä parhaimpana keinona ilmaista tunteita tai jopa mielipiteitä vaan se helposti mielletään pelkästään liikuntana, missä se toki myös on mitä mainoin muoto. Seuraavana jäänkin etsimään, löydänkö kiinnostavia ”nais-lockkaajia” kun suurimmassa osassa Youtube-videoita näyttäisi tanssijoina olevan miehiä.