Posti- ja tullitalo uudisti näyttelynsä

Eckerön Posti- ja tullitalo uusi perusnäyttelynsä. Uusitun perusnäyttelyn ja tämän kesän vaihtuvan näyttelyn avajaiset olivat lauantaina 3.5. ja avajaisten kunniaksi sisään pääsi ilmaiseksi. Muuten pääsylippu on aikuisilta kuusi euroa. Sää suosi avajaisia ja paikalle oli kertynyt väkeä sankoin joukoin.

Talon ja postinkulun historiasta kertovaa näyttelyä oli laajennettu. Alakerran yleisölle avoinna olevat tilat ovat nyt talon ja postireitin historialle omistettuja pois lukien museokauppa ja lasten leikkihuone.

Saakohan tuossa istua? Pelakuut ovat oikeita.

Yläkerrassa yleisö pääsee nyt entistä useampiin huoneisiin ja siellä esitellään ahvenanmaalaista taidekäsityötä. Neljässä huoneessa on tämän kesän vaihtuva näyttely, jonka aiheena on savi. Loput huoneet esittelevät museon kokoelmia uutena perusnäyttelynä.

Engelin suunnittelema rakennus valmistui 1828 ja sitä pidetään yhtenä parhaiten säilyneistä empirerakennuksista. Liikuntaesteisille kohde ei sovi, sillä taloon pääsee vain rappusia ja talossa ei ole hissiä. Hissistä on ollut puhetta ja sitä on toivottu, mutta toistaiseksi sellaista ei ole rakennettu. Hissittömänä rakennus on tietysti historiallisesti aidompi ja huonejakoa ei ole tarvinnut hissikuilun takia mennä muuttelemaan.

Aiemmin talon historiasta kertoi vain yhden pienen huoneen näyttely. Nyt siis on monta huonetta. Tosin eniten postihistoriaa oli esillä yhdessä huoneessa. Tässä huoneessa on yksityiskohtaista tietoa m.m. 1800-luvun koleraepidemioiden vaikutuksesta postin toimintaan ja varotoimenpiteisiin, joilla pyrittiin estämään taudin leviämistä.

Paikannimiä ennen ja nyt. Olisi kyllä ollut korrektia laittaa postireittikartan nykyisiä paikannimiä esittävään osioon Kexholmin suomenkielinenkin nimi Käkisalmi eikä vain venäläistä nimeä, sillä Suomessa ei ole siirrytty käyttämään rajan taakse jääneistä paikkakunnista venäläisiä nimiä.

Yksi huone kertoo tullin toiminnasta ja siinä sivussa Eckerö Linjenistä. Talo toimi monta vuosikymmentä, postin, tullin ja telelaitoksen henkilökunnan lomakotina ja yksi huone onkin sisustettu edustamaan tätä lomakotivaihetta. Pari huonetta on aika niukalla kalustuksella. On hiukan epäselvää, miten jugend-tyylinen sohvaryhmä liittyy talon historiaan, alakerta kun on ollut postin ja tullin virkahuoneina ja asuintilat olivat yläkerrassa. Nätit mööpelit kyllä, ei siinä mitään.

Yläkerran  taidekäsityönäyttelyssä vaihtuvassa näyttelyssä esitellään neljän tätä varten kutsutun keraamikon töitä. He ovat Judy ja Paul Bradley, Mia Englund ja Marilinn Lund. Jännitysmomentin tuo lattialankku, joka hiukan notkuu ja narahtelee, kun sille astuu. Keikahtaako jokin vaasi nurin kesän aikana, kun lankku näyttelypöydän alla hutjuu. Tai onnistuuko joku näyttelyvieras tönäisemään savityön kumoon. Vähän riskaabelilta näyttää, että esineet ovat pöydillä aivan suojattomina.

Aiemmin talossa on ollut taidekäsityöläisyhdistyksen kesänäyttely ja Judy Bradleyn töitä on ollut näissä näyttelyissä useana vuonna. Enää ei yhdistyksen näyttelyitä kesällä ole, sillä tilan täyttävät museon omat näyttelyt. Viime kesän näyttelyssä Bradley oli esillä satuaiheisilla lautasilla, joiden kuvat hän oli koko lailla yksi yhteen jäljentänyt lapsuutensa lempisatukirjasta. Teostiedot alkuperäisestä taiteilijasta (William Wiesner 1899 – 1984) olivat kuitenkin unohtuneet mainita.

Eivät ole kasvottomia nämä Judy Bradleyn luomukset näyttelyssä Lera eli savi. 

Tämän kesän näyttelyssä Bradleyllä on lukuisia ruukkuja tai vaaseja, joilla on naama. Tämäkään idea ei ole ihan uusi saati omaperäinen. Kodinonni on huonekasvi, mitä toisinaan pidetään ruukuissa, joilla on ihmisen naama ja kasvi saa olla hahmon hiukset. Näitä luomuksia voi kukin makunsa pitää hauskoina, hirveinä tai hirveän hauskoina. Toki Bradleyllä on monta muutakin työtä, abstraktimpaa koristelua , mutta naamateema on on nyt aika silmiinpistävästi esillä. Taitoa tietysti on tarvittu, että hörökorvat ja hiuskiehkurat ovat pysyneet ehjinä tuotantoprosessissa.

Marilinn Lundin työt ammentavat aiheensa luonnosta. Simpukankuori on aihe, joka toistuu hänen töissään. Käärmehahmo on taiten tehty. Paul Bradleyn töissä hillityt vaasit miellyttivät silmää.

Mia Englundin töissä toistuvat ympyriäiset muodot.

Jos Mia Englund olisi suomalainen, voisi luulla hänen laulaneen Popedaa muovaillessaan näyttelytöitään (”Itse pidän makeista munkeista…”) Hänen työnsä toistavat rinkilän muotoa suurempina ja pienempinä versioina.

Perusnäyttelyssä tavaraa on esillä paljon. Näyttelyn ideasta on vaikea saada kiinni. Tuntuu, että esineitä on ryhmitelty kuin myymäläsomistusta varten, samaan vitriiniin sellaiset, jotka näyttävät kivoilta yhdessä. Esineet eivät tunnu järjestetyn esimerkiksi iän, käyttötarkoituksen, tekijän, materiaalin tai jonkin muun teeman mukaisesti. Informaatiota oli sivussa pienissä keltaisissa kylteissä ainakin sen verran, kuka on minkäkin kapistuksen tehnyt. Tietopuolen keltainen ilme on kaiketi valittu sopimaan talon postihistoriaan, mutta ei ole tekstien lukemisen kannalta paras mahdollinen ratkaisu. Myönnän, etten ruvennut erityisen hartaasti  inforuutuihin syventymään.

Toivottavasti sympaattinen pehmolelu ei haalistu ikkunasta tulevassa valossa. Värikkäät lasiesineet sen sijaan ovat edukseen, kun niiden lävitse tulee valoa.

Näyttely koskee nimen omaan nykyajan taidekäsityötä. Esineitä on pääasiassa 1980-luvulta eteenpäin aivan tuoreisiin hankintoihin asti eli yleisilme on aika moderni. Se ei silti riitele viehättävän talon kanssa. Perusnäyttely arvatenkin elää ja kehittyy jatkossa uusien hankintojen myötä. Ehkä paras nähtävyys tässä käyntikohteessa on kuitenkin itse talo.

Eckerön Posti- ja tullitalo on Engelin luomus.
Kulttuuri Museot ja näyttelyt

Savipöllöjä ja merileviä

Ahvenanmaan maakuntamuseossa Maarianhaminassa saman katon alla on oikeastaan kaksi museota, kulttuurihistoriallinen museo ja taidemuseo. Työkaverin nuorison kuvaamataidon työ oli esillä taidemuseon näyttelyssä, jossa oli lukionuorison töitä enemmänkin. Työkaverin nuoriso on oikein mukavaa nuoriosa, niin johan nuorison muovaamaa pöllöä piti lähteä katsomaan.

Samalla tuli katsottua muutkin näyttelyt, kun kerran pääsylippu tuli hankittua. Aikuisille hinta oli kympin, mikä nykyisellään on melko kohtuullinen hinta. Nähtävänä oli kulttuurihistoriallisen perusnäyttely, merilevistä kertova vaihtuva näyttely sekä taidemuseon puolella jo mainittu lukiolaisten näyttely sekä museon kokoelmista koottu näyttely.

Leluja ja muutakin tavaraa oli kovasti saatu vitriiniin mahtumaan.

Kulttuurihistoriallisen museon perusnäyttelyä olen aina pitänyt melko ikävystyttävänä, vaikka näyttelyssä onkin muutamia sangen kiintoisia esineitä. Historiallinen apteekkimiljöö on näyttelyn parhaimmistoa.

Apteekki on kulttuurihistoriallisen museon näyttelyn parhaita osioita. Tuberkuloosi ei ole vielä mikään voitettu vitsaus, vaikka näitä kapineita ei nykyisten apteekkien tuotevalikoimissa Suomessa olekaan.

En ollut asiaa pohtinut, mutta nyt tuli mieleen muuan ajatus perusnäyttelyn esillepanosta. Se tuo mieleen takavuosien ei niin järin hienojen kauppaliikkeiden näyteikkunat, joihin oli tungettu tavaraa nähtäväksi niin paljon kuin vain ikinä saadaan mahtumaan. Tavararivistö vitriinissä ei muutu kertovaksi dioraamaksi sillä, että taustalle on laitettu jokin kuvasuurennos.

Sota-ajasta kerrotaan muun muassa kaasunaamarin ja ahvenanmaalaisen lottapuvun kera. Lakin kokardi on Ahvenanmaan väreissä. Tässä esillepano on vähän selkeämpi eikä niin ylettömän runsas kuin joissakin vitriineissä.

Lapsille ja lapsenmielisille oli pari puuhanurkkausta. Eckerön posti- ja tullitalossa aiemmin ollut postireittiaiheinen lautapeli on tuotu maakuntamuseoon.

Merileväaiheinen näyttely sitä vastoin oli yllättävänkin kiehtova. En olisi varmaankaan mennyt museoon eritoten merilevänäyttelyä katsomaan, mutta kun nyt kerran olin siellä, tutustuin siihenkin. Muuten informatiivisessa näyttelyssä olisi voinut kertoa selvemmin myös sen, missä Husön tutkimusasema oikeastaan sijaitsee. Eli Finströmin Bergössä. Merilevistä oli hyviä kuvia ja jännittäviä tietoja. Oli myös merilevien inspiroimaa taidetta.

Merilevistä oli sekä tietoa että taidetta esillä.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun näin pääsee käymään. Menee museoon katsomaan jotakin tiettyä näyttelyä ja sitten jokin muu näyttely onkin se, joka osoittautuu museon tarjonnasta kaikkein kiinnostavimmaksi.

Näitä voi kai sanoa naamatauluiksi. Paperilautasistakin saa näköjään tehtyä vaikka mitä, todistaa näyttely Framtidstro, hopp och Kärlek.

Taidemuseon puolella oli tämä lukiolaisten näyttely nimeltä Framtidstro, hopp och kärlek. Kokoelmien tuuletusnäyttely on tainnut poistua kuun vaihteessa. Sen tilalle tulee kuun puolessa välissä Karl Emanuel Janssonista näyttely. Kokoelmista oli kaivettu esille hyvin monenlaisia teoksia. sekä tunnettujen tekijöiden että vähemmälle huomiolle jääneiden taiteilijoiden tuotantoa. Toiset olivat viehättävämpiä kuin toiset.

Etualalla Krister Fagerholmin veistos. Fagerholm on opiskellut Milanossa muotoilua ja tehnyt kansainvälisen uran.

Ehkä liikuttavin oli rujoudessaan Joel Petterssonin (1892-1937) Kissanukke. Pettersson oli elinaikanaan väärin ymmärretty taiteilija. Hänen kuvataiteensa ei saanut tuolloin arvostusta ja muutenkin hänen elämäntarinansa on melko surullinen. Petterssonin kaunokirjallisia teoksia julkaistiin vasta 1970-luvulla kirjailija ja pappi Valdemar Nymanin (1904-1998) myötävaikutuksella.

Vasemmalla Joel Petterssonin Kissanukke, oikealla Nya Åland lehden pilapiirtäjänä tunnetun Jonas Wilénin maalaus.

Täälläkin oli lapsille puuhanurkkaus ja museon maskotin Busiksen seikkailuista taidemaailmassa kertovia kirjoja. Kirja on tosi ärsyttävällä tavalla opettavainen. Niitä on päätynyt museon rappusilta näkyvän Emmaus-kirpputorin hyllyyn useampi kappale. En yhtään ihmettele, ei taatusti olisi ollut minunkaan lapsuuteni lempikirja, jos olisin nykyhetken lapsukainen. Jos ihmetellään, miksi lapset ja nuoret eivät lue, niin joskus vika voi olla myös eräissä kirjoissa eikä pelkästään ajankäytön ja harrastusten toismuutteellisuudessa.

Lukiolaisten näyttelyssä oli pieniä tupia, naamioita tai sellaiseksi tulkitsemiani töitä ja leegio savitöitä. Siellä oli useampikin pöllö. En tiedä ollenkaan, mikä pöllöistä oli työkaverin nuorison käden jälkeä, mutta ihan hauska näyttely kyllä.

Pöllöjä kavereineen lukiolaisten näyttelyssä
Kulttuuri Museot ja näyttelyt