Miten aikuisuus hyödyttää opinnoissa?
Coucou,
Ajattelin tehdä tälläisen pienen sarjan siitä miten omasta mielestäni aikuisuus vaikuttaa tai avittaa (tai kampittaa) opinnoissa. Aloitetaanpa vaikka sairaalaympäristöstä, jossa ollaan siis vuorovaikutuksessa potilaiden ja muiden kanssa.
Haastattelutaito
Teemme päivittäin saapuvien potilaiden haastatteluja, ja kontaktin ottaminen ja lisäkysymykset eivät ole tuottaneet mitään ongelmaa. Välillä haastatellessa käytän myös suoraan työelämästä opittuja taitoja, kuten elekielellä puheen hillitsemistä, aktiivista kuuntelua, ja saman ehkäpä vaikean kysymyksen esittämistä useampaan kertaan mutta joka kerran vähän eri muodossa. Voisinkin sanoa, että kokemuksesta työhaastattelupyödän molemmilta puolilta on ehdottomasti ollut etua. Ylipäätään haastattelutilanne tuntuu todella luonnolliselta, ja voin keskittyä puheen sisällön jäsentämiseen.
Pokerface ja non-verbaalinen kommunikointi
Luonnollisestikaan hoitohenkilöillä ei ole mitään oikeutta tai tarvettakaan tuomita potilaan tai kenenkään muunkaan elämänkäänteitä, ja koska opiskelussa ja työssä näkee kaikenlaista, olisi hyvä hallita myös sanaton kommunikaatio ja ns. poker-face. Samoin ei saisi provosoitua vaikka kuinka olisi ärsyttävä tilanne. Nämä ovat myös sellaisia juttuja, joita ehdin opetella muodollisesti jo Otaniemen viestinnän kursseilla, mutta erityisesti myöhemmin työelämässä. Ranskalainen kulttuuri on muutenkin sensitiivisempi non-verbaalisen kommunikaation ja konfliktin kannalta kuin suomalainen, eli olen joutunut aika paljon tietoisesti hiomaan omaa sanatonta viestintää. Pokerfacessa tosin auttaa puhtaasti ikä.
Omien viestien hallinta ja keeping your cool on hyödyllinen taito elämässä yleensä. Samoin on monia muita ammattikuntia missä näkee elämän varjopuolia: poliisi, palomies, sosiaalityöntekijä, opettaja, psykologit yms, eli kyseessä ei missään nimessä ole sairaalaympäristön erikoisuus.
Tylsät kysymykset
Eli taidan olla meidän ryhmästä ainoa, joka muisti harkan alkaessa aktiivisesti kysellä näitä uusien työpaikkojen tyhmiä kysymyksiä: kenelle soitetaan jos olen sairas, milloin olisi hyvä saapua aamuisin paikalla, montako oppilasta potilaan huoneeseen saa mennä yhtä aikaa, saako potilaiden omaisten kanssa jutella..jne jne. (Ja viimeisen vastaus on muuten että saa, mutta etupäässä vain hankkiakseen lisätietoa mikäli potilas ei pysty vaikka puhumaan tai ei puhu ranskaa eikä tulkkia ole käytössä. Mitään kommentteja tilasta tai hoidosta opiskelija ei saa antaa.)
ensi kertaan, seuraava osa onkin sitten siitä, miten aikuisuus kampittaa opinnoissa…
bizz