Pariisilainen menisi bussilla

Bonjour,

Päätin kirjoittaa hieman paikallista viisautta koskien Pariisiin ah niin ihanaa joukkoliikennettä. Monelle turistille tämä tarkoittaa metroa, mutta metro ei ole ainoa vaihtoa. Tässä suosikkijärjestyksessä kulkuneuvot.

velib.jpg

Vélibit nauttivat auringosta Trocaderon terassilla

Vélib

jonka nimi tulee siis vélo=pyörä ja liberté=vapaus. Harmaat vélib-pyörät ovat tuttu näky Pariisin kävijälle, ja joissakin paikossa voisi niitä suositella myös turisteille. Velibin saa automaatista myös ilman kausikorttia, päivän lippu taitaa olla muutaman euron, ja sen saadakseen täytyy masiinaan laitta luottokortti josta tarvittaessa veloitetaan palauttamaton pyörä. Velibiä saa käyttää aina sen puoli tuntia kerrallaan, mutta vaikka käyttäisi tunnin putkeen ei veloitus ole kuin euron lisää. Hinnat näkee netistä.

Velibiä käyttäessä olisi hyvä tietää mihin mennään, joka aiheuttaa haasteita niille joilla on olematon suuntavaisto (meitsi ilmoittautuu). Koska pyörällä kuljetaan muun liikenteen mukana bussikaistalla, voi meno olla isoilla bulevardeilla hyvinkin nopeatempoista.

Turisteille suosittelen Vélibin käyttöä viidennessä kaupunginosassa eli latinalaisessa korttelissa, joissa on vielä jäljellä Hausmannia edeltävää katurakennetta eli pieniä yksisuuntaisia ja kapeita, rauhallisia teitä. Velibeille on myös omia kaistoja jotka voi tsekata netistä.

 

chat.jpg

kuvassa kuuluisa viidennen kaupunginosan rue du Chat qui Pêche, eli kalastavan kissan katu, joka on vain 1,8m leveä.

 

Bussi

Bussi taitaa kulkuneuvoista olla se kaikkein Pariisilaisin. Poikkeuksetta siisti, ei haise (metro haisee, RER vielä enemmän). Bussissa pääsee myös useammin istumaan ja kuuntelemaan mummeleiden jupinaa ja nauttimaan maisemista. Turisteja ei liiemmin näy, sillä pitkään bussin käyttö edellyttää että tietää edes suurinpiirtein missä mennään ja jäädään pois. Nykyisin kaupungin busseissa on kuitenkin sellainen valotaulu mistä näkee seuravan pysäkin, eli kuka tahansa osaa jäädä oikealla pysäkillä pois. Bussien linjat ovat pitkiä, ja samalla matkalla saattaa nähdä useammankin maamerkin. Parhaat linjat bongailuun ovat maantieteellisen keskustan halkaisevat 72 (Eiffel, vapaudenpatsas) ja 24 (Louvre, Notre Dame, seinen vasen ranta). Bussissa käy sama lippu kun metrossa.

Bussi on myös paras ja luotettavin tapa mennä lentokentälle, ja ei tarvitse raahata laukkuja hissittömissä metrotunneleissa. Lentokenttäbusseja lähtee useammasta paikasta.

 

dance-photography-by-lisa-tomasetti-in-paris-metro-saved-by-chic-n-cheap-living.jpg

Metro ja ballerina Châtelet teatterin asemalla

 

Metro

Suhteellisen luotettava ja kattava metro, jolla pääsee kohtuullisen nopeasti paikasta toiseen. Fancyin linja taitaa olla 6/vihreä, joka kulkee seinen yli ja tarjoaa näkymät Eiffel-tornille. Muut linjat ovat, hmm, aika paljon vähemmän fancyjä. Terrori-iskujen jälkeen metroissa on kaikenlaista viivettä, milloin colis suspect eli epäilyttävä hylätty matkalaukku, milloin opération policièr jolloin metro tyhjennetään, tai puhtaasti vain tombé en panne eli epäkunto. Harvemmin seisaus kuitenkaan kestää puolta tuntia enempää, yleensä vain muutaman minuutin. Korostaisin vielä, että ei kannata pelätä jos näin käy, seisaukset ovat arkipäivää.

Kerjäläisiä ja katusoittajia on vuosi vuodelta enemmän, ja taskuvarkaita kannattaa pitää silmällä. Metrossa voi törmätä myös erittäin omalaatuisiin tyyppeihin. Yleisesti ottaen ennen 23h on aina jengiä liikkeessä ja asemilla ja vaunussa turvallista.

Pariisilaisen tunnistaa metrossa optimoiduista odotuspaikoista eli asettaudutaan jo valmiiksi sen oven lähelle mistä pääsee määränpäässä pois, nopeaakin nopeammasta kävelytyylistä sekä siitä että onnistuu saamaan itselleen paikan. Allekirjoittaneella meni kaupunkiin asettuassa parikin kuukautta kehittää omaa tilannenopeutta paikan saamiseksi. Nyt onnistun melkein joka kerta.

Turistin tunnistaa siitä, että he varaavat yhden paikan kassilleen ja että he istuvat sitkeästi ovien läheisillä kokoontaittuvilla tuoleille vaikka metro olisikin ihan täynnä (pitää nousta ylös). Turistit myös kävelevät useampi ihminen rinnakkain (arrggghh) ja vielä hitaasti. AHHA :) Sekä jäävät katsomaan sitä karttaa juuri siihen uloskäytävän ulkopuolelle ja blokkaavat liikenteen! Minulla ei ole mitään turisteja vastaan, päinvastoihin, he ovat osa Pariisin tunnelmaa ja kansantaloutta. Tosin tervettä järkeä saa ja pitää käyttää kun näin monta ihmistä on sullottu näin pienelle alueella.

Vielä vinkkinä, että vaikka Châtelet vaikuttaa hyvältä idealta kun sen kautta voi vaihtaa niin moneen muuhun junaan, kannattaa suosia pienempää vaihtoasemaan. Huonolla tuurilla joutuu Châteletissa kävelemään jopa kilometrin maan alla ruuhkaisessa ja haisevassa tunnellissa.

 

RER

No comments, sillä RER ei ole pariisilainen kulkuneuvo. Ei vaiskaan ;) mutta RER on siis etupäässä lähiöiden kulkuneuvo ja jos metrossa oli jos jonkinmoista tyyppiä niin RER vetää tässä kyllä moninkertaisesti pidemmän korren. Kaiken lisäksi RER on Pariisin ulkopuolelle mentäessä aika monimutkainen, ja olen löytänyt itseni pariin otteeseen jostain ihan hiton kaukaa, kun olen vahingossa astunut väärään junaan, ja vielä sellaiseen ”ei pysähdy ennen kuin lähiössä x”. Perusmatkaajalle suosittelisinkin metron tai bussin käyttöä, jos ei ole menossa lähiöön kuten Versaillesiin tai lentokentälle. Kaiken lisäksi RER jumittaa useammin ja kauemmin kuin metro, eli jos olet tiukalla aikataululla, you never know..

RER ruuhkaisuus on jotain ihan uskomatonta. Kuva ei ole mistään erikoistilanteesta vaan ihan arkipäiväinen ruuhka-aikaan seitsemän maissa.

Muuta huomiotavaa: RER-lippu tulee säilyttää matkan ajan sillä sitä tarvitaan myös poistuessa. Tässä siis kannattaa olla tarkkana, sillä lipun hinta määräytyy exit-aseman mukaan. Pariisin alueella normaali metrolippu käy.

 

rer.jpg

Perus RER seitsemän aikaan illalla tai puoli yhdeksän aamulla

Juna

Viimeisimpänä vaihtoehtona on juna, joka vie niihin kaukaisimpiin lähiöihin. En ole ihan selvillä näistä junista kun en ole joutunut niitä käyttämään, mutta turisteille ei ole ehkä helpoin. Matkustus on tosin miellyttävämpää kuin RER:ssä

 

Uber ja Taksi

Nämä kuuluivat entiseen, palkalliseen elämään.  Vaikka pari viikkoa sitten jouduin ottamaan taksin kiiruhtaessani pakolliseen harkkaan kun linja yksi kramppasi totaalisesti. Taksiyhtiöistä suosittelen G7 jolla on erinomainen maine =  turhaa ajelua ei tarvitse pelätä, tarvittaessa englanninkielinen palvelu ja saa maksaa kortilla.

 

Kaikenkaikkiaan sanoisin, että julkinen liikenne toimii kaupungissa varsin hyvin ottaen huomioon vierailijoiden ja asukkaiden määrän.

 

bizzz

Sazou

 

 

suhteet oma-elama suosittelen matkat
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.