Miksi kliseet eivät toimi?
The Kooples on juttu, jolta suomalaiskuluttajat ovat tähän mennessä säästyneet. Se on parin vuoden sisällä maineeseen noussut pariisilaisbrändi, jonka tuotevalikoima koostuu unisex-tyylisistä kauluspaidoista, jakuista ja housuista. Erityisen tunnettu The Kooples on kuitenkin siitä, että se markkinoi tuotteitaan trendikkäiden pääkaupunkilaispariskuntien voimalla. Samasta juontaa juurensa myös merkin nimi – ranskalaisesta tavasta lausua englannin kielen sana ”couple”.
The Kooplesin tavaramerkkinä toimivat mainokset, joissa toinen toisiaan hipsterimmät pariskunnat poseeraavat vierekkäin. Mainoksen alaosasta löytyvät osapuolten etunimet sekä yhteisen taipaleen kesto tyyliin: ”Matti ja Minna, yhdessä kaksi vuotta.”
Tyypillisessä The Kooples-mainoksessa poseeraavat miesmallia muistuttava rokkarimies ja hänen muotialalla työskentelevä, nukkekasvoinen tyttöystävänsä. Too cool for school? Sitähän minäkin.
Kliseet ja elitismi ovat siinä hassuja asioita, etteivät ne vain toimi. Ei ainakaan, jos tavoiteltu kohderyhmä ulottuu suppean pääkaupunkilaiskäyttäjäkunnan ulkopuolelle. Toisin kuin ensinäkemältä osaisi olettaa, uskottavuuden sijasta The Kooplesin mainokset aiheuttavat ihmisissä usein vain ärsytystä.
Siispä kun tänään törmäsin kenkäkauppaketju Eramin parodiaan The Kooplesin mainoskampanjasta, en minäkään voinut olla tykkäämättä. Siinä poseeraavat kaksi viimeisen päälle laitettua mallinukkea (toinen ammatiltaan valokuvaaja, toinen DJ) jotka ovat rakastuneet toisiinsa ensisilmäyksellä bileissä New Yorkissa. Mainoksen alaosasta löytyy kenkien hinta maininnalla: ”ja tämä on totta.”
Niinpä. Voisiko joku markkinamies nyt vihdoin ottaa tästä opikseen?
Kuvat: The Kooples & Eram