Kenen joukoissa googletat?
Oletteko tulleet koskaan ajatelleeksi mitkä suuren yleisön vaatebrändit ja muotitalot saavat netissä eniten osumia? Jos olette, helpotusta tuskaanne on saatavilla nyt.
Kiitos tästä kuuluu Ebuzzing.com-sivustolle, joka analysoi yhteensä 50 miljoonaa, kolmella miljoonalla eri nettisaitilla ilmestynyttä artikkelia. Tutkimusalueina mukaan pääsivät Ranska, Italia, Saksa, Espanja sekä Britit.
Nämä veivät voiton: Ranskassa massamarkkinoiden ykköseksi ponnisti H&M 27 prosentin ylivoimalla. Saman kategorian hopeamitalille yltänyt Zara seurasi 17 prosentilla. Samaan valta-asetelmaan päästiin myös Saksassa ja Italiassa. Omat kotimaiset veivät voiton vain Briteissä (Topshop) sekä Espanjassa (Zara.)
Ranskassa luksusmerkeistä siteeratuin oli Dior 14 prosentilla. Lisäpotkua kirjoittelun määrään lienee saanut taiteellisen johtajan John Gallianon skandaalit ja irtisanominen, joka sijoittui kolmossijalle listalla myös omalla nimellään. Diorin sekä Gallianon kyljessä kulki Chanel, joka sijoittui muissakin maissa Pradan kanssa voittamattomaksi aisapariksi.
Kiinnostaa oli nähdä myös maakohtaisia mieltymyksiä – jos saksalaisten top vitosesta löytyi Calvin Klein, italialaiset olivat eniten Dolce & Gabbanan perään. Brittien listalta löytyi tietysti Burberry. Ranskalaiset olivat taas laiskimpia Pradattajia.
Mielenkiintoinen kysymys onkin – jos Suomea oltaisiin tutkittu, mitäköhän meidän listaltamme olisi löytynyt?
Kuvat: H&M, Catwalk Queen