Kun muotisuunnittelija merkkinsä jätti

anne.jpg

Kuten moni muotiuutisia tällä viikolla seurannut tietää, belgialaissuunnittelija Ann Demeulemeester ilmoitti keskiviikkona jättävänsä omaa nimeään kantavan vaatemerkkinsä. 

Päätöstään ei konseptuaalisen muodin edelläkävijänä tunnettu Demeulemeester sen kummemmin selitellyt käsin kirjoitetussa, medialle suunnatussa kirjeessään suunnittelija puhui ainoastaan uusista ambitioistaan.

Elämäntyönsä ja merkkinsä jättävät muotisuunnittelijat ovat mielenkiintoinen, mutta eivät harvinainen ilmiö   ”demeulemeesterit” on tosi asiassa tehnyt moni muukin.

Hyvä esimerkki on toinen Antwerpenin taideakatemian kasvatti, Martin Margiela, jonka vuonna 1989 perustama muotitalo siirtyi italialaisen Diesel S.p.A:n omistukseen vuonna 2002.

Kuten moni omistajaa vaihtava vaatemerkki, Martin Margiela ei säästynyt uuden johdon radikaaleilta remonttitoiveilta. Ehdotukset kaupallisemmasta linjasta ja brändistrategiasta olivat liikaa suunnittelijalle, joka oli luotsannut itsenäistä muotitaloaan vuosikymmenen verran. Dieselin ja Margielan välien kerrotaan lopulta olleen niin huonot, että suunnittelija vieraili merkin Pariisin päämajassa vain pakon edessä.

Vaikka välirikosta huhuttiin vuosia, virallisesti suunnittelijan ja italialaisyhtiön yhteistyön päättymisestä tiedotettiin vasta vuonna 2009. Omaa lausuntoaan julkisuutta välttelevä, vain faksin välityksellä median kanssa kommunikoiva Margiela ei ole antanut vielä tänäkään päivänä.

Aivan kaikkien juttu ei matala profiili sentään ole. Dramaattisimman lähtijän titteli menee saksalaiselle Jil Sanderille, joka on jättänyt merkkinsä kokonaiset kolme kertaa sitten vuoden 2000. Uusimman käänteen kolmetoistavuotinen farssi sai taas tänä vuonna, kun Sander tiedotti viimeisimmästä lähtöpäätöksestään lokakuussa 2013.

Niinpä niin, Jil. Kolmas kertako se toden sanoi?

 

Kuva: Patrick Robyn

muoti trendit