Vaatevallankumous tulee – oletko valmis?
Naiset – kalenterit esiin!
24.4.2014 vietetään Vaatevallankumouspäivää, ja meikä haastaa mukaan teistä jokaisen.
Mistä on kyse?
Maailmanlaajuinen, yli 50 maassa järjestettävä Vaatevallankumous kampanjoi läpinäkyvämmän ja oikeudenmukaisemman vaatetuotannon puolesta.
Yli 1100 ihmishenkeä vaatineen bangladeshilaisen Rana Plaza -vaatetehdasonnettomuuden vuosipäivänä vietettävä Vaatevallankumous kannustaa kuluttajia selvittämään summittaisen vaatteensa alkuperän ja jakamaan löydöksensä sosiaalisessa mediassa.
Siispä: tsekkaa pesulappusi, ota asusta kuva ja postaa se omavalintaiseen sosiaaliseen mediaan hashtagilla #InsideOut. Tai vielä parempi: kirjoita aiheesta postaus blogiisi ja jaa se virtuaalikamujesi kesken. Mikä tahansa kanava käy.
Miksi osallistua?
Toisin kuin voisi ajatella, eettisempi muoti ei ole koskaan ollut yhtä kaukana kuluttajien ostoskoreista. Tähän löytyy monta syytä: osaltaan yhä kiihtyvämpi kertakäyttömuodin kulutus, toisaalta tietämättömyys. Nykykuluttajan kun on lähestulkoon mahdonta tietää missä, miten ja millaisissa oloissa oman lempimerkin vaatteet on valmistettu.
Salaisuus sen ei pitäisi olla.
Vaatevallankumouksen ideana on auttaa sekä tuotannon parissa työskenteleviä osapuolia (turvallisemmat työolot, reilumpi palkka) että meitä kuluttajia. Kun tiedon saaminen virtaviivaistuu, myös me osaamme valita paremmin – nyt ja vastaisuudessa. Win-win sanoo meikä!
Kiinnostuitko? Lisätietoa aiheesta löytyy esimerkiksi Vaatevallankumouksen suomenkieliseltä Facebook-sivulta tai osoitteesta fashionrevolution.org.