Päivän muotiuutinen
Luin tänään mielenkiintoisen uutisen: amerikkalainen vaatetusjätti Forever 21, jota on kutsuttu myös Pohjois-Amerikan H&M:ksi, saapuu vihdoin Ranskaan. Euroopan valloitusta parhaillaan yrittävä yritys on nyt varmistanut kahden liikkeen avauksen kahteen keskeiseen kohteeseen – nuorekkaiden massaketjujen valloittamalle Rue de Rivolille sekä Vélizyn kauppakeskukseen.
Mikä tekee sitten tästä uutisesta kiinnostavan? Ranska on yksi Euroopan kinkkisimpiä markkinoita suurille vaatetusalan yrityksille lainsäädännön sekä kovan kilpailun takia. Samasta syystä muun muassa englantilaista Topshopia sekä toista amerikkalaista Abercrombie & Fitchiä on odotettu tänne jo vuosia. Viimeisimpänä lisäyksenä on uumoiltu Primarkia, joka kuitenkin on odottanut itseään jo tovin. Eikä suotta.
Ensimmäinen ongelma on ankara lainsäädäntö, jonka tarkoituksena on suojata pieniä yrittäjiä. Ottaen huomioon, että tämän kaltaiset kovan luokan pelaajat eivät asettaudu vaatimattomasti ensimmäisen vapaana olevaan nurkkaan, jokaiseen yli 1000 neliömetrin kokoisen myymälän avaukseen tarvitaan lupa, josta yritykset saattavat taistella vuosia. Samassa tilanteessa pyöri viime syksynä suurella kohinalla legendaariselle Champs-Elysées’lle avattu H&M-myymälä, jonka tahto meni läpi vasta pitkän ja ankaran valitusrumban jälkeen.
Ketkä sitten päättävät tästä? Niin hassulta kuin se kuulostaakin – muut kilpailijat. Komiteassa istuvat pääasiassa toisten suurten yritysten pomot, jotka pistävät yli-innokkaille kapuloita rattaisiin minkä kerkeävät. Juuri tästä syystä monille ei jää muuta mahdollisuutta kuin ostaa jo olemassaoleva ketju tai myymälä, jos vain mahdollista, välttääkseen nämä lainkoukerot.
Että onnea vaan, Forever 21. En kuulu kohderyhmääsi, mutta kiinnostaa kyllä tietää millaisen alun vastahankaiset markkinat sinulle antavat.