Valkoinen t-paita ja perhoset vatsassa
Näin nettikauppojen nousukaudella kuluttajien ostostottumukset Internetissä on aihe, joka ei ota kuluakseen.
Viime kuussa käytettyjen vaatteiden jälleenmyyntiin erikoistunut ranskalainen Ugotawish-nettisivusto toteutti kyselyn 18-45-vuotiaiden naisten ostoskäyttäytymisestä netissä, ja tulokset eivät juuri yllättäneet.
Kyselyyn osallistujat oltiin jaettu kahteen eri ikäryhmään : 18-24- ja 30-45-vuotiaisiin. Tutkimus selvitti, että 18-24-vuotiaista 81% piti brändejä hintaa tärkeämpänä tekijänä uusia vaatteita ostaessaan. Häkellyttävät 92% vastaajista oli perustellut tämän merkkivaatteiden jännittävyydellä ja sillä miten niiden hankkiminen sai tuntemaan ”perhosia vatsassa.” Merkkien nähtiin nostavan myös itsetuntoa: 75% haki vaatteillaan uskottavuutta ja lähes puolet vastaajista näki parantavansa niillä työllistymismahdollisuuksiaan.
30-45-vuotiaiden naisten ikäryhmässä enemmistä kertoi saavansa mielihyvää enemmän hyvistä tarjouksista kuin tietyn merkin tuotteiden ostamisesta. Tässä ryhmässä hintatarkkailu ja erinäiset tarjouskampanjat olivat suurin motivaattori tilauksen naputteluun.
Kyselyssä kävi ilmi taas se, mitä sanotaan harvoin ääneen: brändien rooli on tarjota kuluttajilleen ensisijaisesti unelmia. Jos tapetille ei nosteta iänikuista laatu- ja kestävyyskeskustelua, erityisesti nuorempi sukupolvi ostaa lähes poikkeuksetta mielikuvillaan. Tämä selittää muun muassa sen, miksi sadan euron perus-t-paidat ovat mielestämme hintansa väärtejä tai miksi tietyn ruotsalaismerkin neuleet nyt vaan tuntuvat niin uskomattoman pehmeiltä – oli niistä sitten hyötyä työpaikkahaastattelussa tai ei.
Nii-in. Toisinaan taru on hurjasti totuutta ihmeellisempää.
Kuva: Alexander Wang