Viikko meidän matkassa: keskiviikko

Minusta on hauskaa lueskella muista blogeista ”päivä kanssani” -tyylisiä postauksia, ja olen jo pitkään halunnut itsekin toteuttaa saman täällä. Joka kerta minuun iskee kuitenkin valinnanvaikeus: enhän voi kirjoittaa tästä päivästä, sillä tänään on sitä ja tätä eikä tämä ole lainkaan sellainen ”normipäivä”, olisi kivaa tehdä meidän postaus meidän tavallisesta päivästä -eli mistä? Kaitaliina aloitti juuri blogissaan hauskan postaussarjan jossa seurataan heidän viikkoaan, jota lukiessani ajattelin, että tämähän voisi olla minunkin juttu. Joten ideaa lainaten aloitetaan heti tästä keskiviikosta!

 

 

marraskuu13_008.jpg

Herätyskello soitti kello 7.15, mutta meillä oli pojan kanssa molemmilla niin paljon unihiekkaa silmissä, että lähetin päiväkotiin tekstarin, että meidän päivä alkaakin tänään vasta kymmeneltä. Siirsin herätystä tunnilla ja jatkettiin unia. Syötiin rauhassa aamupalaa ja kuunneltiin radiota.

marraskuu13_015_0.jpg

Päivä sai ehkä laiskasta alustaan johtuen pienen käänteen päästessäni kymmenen jäljissä yliopistolle, sillä huomasin että laukustani puuttui kaksi juuri tämän päivän ohjelmaani kuuluvaa kirjaa. Minun oli tarkoitus tehdä kandini taustatyötä koko päivä yliopistolla, mutta poikkeuksellisesti yliopisto vaihtuikin meidän keittiön pöydäksi. Kotona opiskelussa on aina vaan sellainen pieni miinuspuoli, että keskittyminen on kymmenkertaisesti hankalampaa kuin vaikkapa yliopiston nettiluokan ahkerassa naputuksessa (no vähän tässä syön, rapsutan koiraa, laitan tiskit…). Tämän vuoksi pyrin tekemään kaikki opiskeluun liittyvät työt mahdollisuuksien mukaan yliopistolla.

Hain pojan kotiin neljän maissa. Meillä on joka päivä leikki, luku -tai muumienkatselutuokio heti kotiin päästyämme. Kaikki kotityöt, ruuanlaitto tai mikä tahansa saa odottaa sen pienen hetken kuin touhutaan jotain kivaa yhdessä vähän aikaa. 

marraskuu13_019-001.jpg

Lego-tuokion jälkeen houkuttelen pojan fatboylle porkkana kädessä katsomaan lastenohjelmia, ja tällä välin laitan nopeasti ruokaa. Ihana naapurimme toi meille lastensa vanhoja legoja lainaan, ja nämä erillään säilyttämäni lelut ovat totta kai niitä kaikkein mielenkiintoisimpia pojan mielestä! 😉 Mies saapuu kotiin juuri sopivasti, ja syödään kaikki yhdessä. Meillä taitaa olla vähän sellaisena sanomattomana tavoitteena, että syödään joka päivä, toki aikatauluista toki riippuen, ainakin yksi ateria koko perhe yhdessä. Vaikka sitten vaan iltapalalla jogurttia, mutta kunhan vaan istutaan kaikki rauhassa juttelemassa.

marraskuu13_027_0.jpg

Yritän napata kuvaa koirasta lenkillä, mutta huomaan ettei musta käppänämme oikein erotu saman värisestä asfaltista mitenkään. Tämä nyt ei ole niin kovin vakavaa tämän postauksen kannalta, mutta muiden kulkijoiden kannalta kyllä. Pantaan kiinnitettävä vilkkuvalo ostoslistalle!

marraskuu13_040.jpg

Tänään oltiin kotituulella. Leikittiin ja piirrettiin koko ilta. Puhtaita pyykkejä lajitellessani poika halusi pukea uuden parkatakkinsa päälleen, ja kulki se päällä melkeinpä puoli tuntia. 😀 Se päällä oli erityisen hyvä pomppia äitin ja isin sängyssä!

marraskuu13_045_0.jpg

Huomisen vaatteet valmiiksi. Oikeastaan tänään vain pojan, tiedän että kiroan laiskuuttani omien vaatteiden suhteen huomenna.

marraskuu13_050.jpg

Luetaan Kaislikossa suhisee ja pidetään kädestä kiinni. Meidän nukkumaanmenotilanteet leviää nykyään ihan käsiin, vaikka samat rutiinit ovat olleet jo pitkään. Kaikki menee hyvin ja rauhallisesti siihen asti kun tulee todella hetki mennä nukkumaan. Vaihdettiin nukutusvuoroa miehen kanssa kun olin tunnin nappaillut sängystä karkaavaa viikaria takaisin peiton alle, ja lähdin vielä ulos koiran kanssa.

wp_20131106_00720131106212430.jpg

marraskuu13_043.jpg

Nyt kello näyttää jo yli yhtätoista, ja minä hörpin teetä tässä samalla kirjoittaessani. Heheh jos olen ollut sitä mieltä, etten osaa määritellä meidän ”normipäivää”, niin tämä kyllä menee juuri siihen luokkaan!

Nyt suihkun kautta nukkumaan.

Hyvää yötä! <3

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe

Leipomista for dummies, eli maailman paras leipä

Heti ihan alkuun, en voi uskoa että teen jonkin leivonta-aiheisen postauksen, sillä nätisti sanottuna en ole oikein jauhopeukalo (taidonnäyte mm. synttärikakusta täällä, voin laittaa ohjeen jos joku haluaa! 😉 ). Ja otsikolla viittaan siis itseeni. Maailmassa on olemassa kuitenkin yksi resepti, joka ei ole piirakka (niistä tulee yleensä ihan hyviä), ja jolla minäkin kerta toisensa jälkeen ainakin melko varmasti onnistun. Eli ehkä helpoin foccaccia ikinä. 

wp_20131103_00120131104141000.jpg

Minulla on kuitenkin ongelma,  sillä olen hukannut alkuperäisen, vuosia sitten Elle-lehdestä leikkaamani reseptin. Ohje oli minulla kuitenkin tosi pitkään niin vahvasti mielessä, että osasin pyöräyttää tämän pellillisen foccacciaa ihan ilman ohjettakin. Kokeilin tehdä tätä ihmeleipääni eilen, mutta en saanut aikaan yhtään niin herkullista koostumusta kuin yleensä. Läheltä kuitenkin liippaa, sillä hyvää oli. Jos joku muu epäleipoja haluaa kokeilla, tässä tämä ohje nyt kuitenkin on:

7 1/2 dl kädenlämpöistä vettä

50g tuoretta hiivaa

1 rkl sokeria 

1,5 rkl merisuolaa

1 1/2 kg vehnäjauhoja, tai ehkä vähän vähemmän

2 1/2 dl oliiviöljyä

sormisuolaa

pinnalle esim. rosmariinia, basilikaa, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja, mistä ikinä tykkääkin.

Ensin liuotetaan hiiva veteen, minkä jälkeen yhdistetään kuivat aineet keskenään ja lisätään pikku hiljaa vaivaten vesi-hiiva-seokseen. Lorautetaan joukkoon puolet öljystä, ja vaivataan lisää. Taikinan kuuluu olla sellaista ”tahmeaa” ja vähän löysää, älä lisää kaikkia jauhoja jos ei tarvitse. Annetaan kohota liinan alla yli puoli tuntia, minkä jälkeen taikina vaan levitetään pellille, ja annetaan kohota vielä parikymmentä minuuttia. Töki pintaan haarukalla reikiä, lorauta lisää oliiviöljyä ja ripottele sormisuolaa. Paistetaan 200 asteessa 35 miuuttia. 

Jos minä pystyn tekemään tuon, niin sitten siihen pystyy ihan kuka tahansa, lupaan.

Ja sitten täyttämiseen! Tämä leipä on lempparini siksi, että siitä on niin helppo tehdä kaikkia ihania täytettyjä variaatioita. Matkin eilen Linkosuon Milanon leipiä, ja täytin leipäni majoneesikastikkeella, tomaatilla, marinoidulla punasipulilla, salaatilla, aurajuustolla ja kalkkunaleikkeillä. Väittäisin tätä ehkä maailman parhaaksi leiväksi. Toinen superherkullinen yhdistelmä on tomaatti-mozzarella-pesto-täyte.

Eilen leivottu leipä toimitti tänään lohturuuan virkaa. Päätin juuri, että jos tänään ei saa syödä Aura-juustoa suoraan paketista niin sitten ei ehkä milloinkaan. Facebookkilaiset ehkä ymmärtävät. 😀

Mutta olen nyt niinkin heittäytyväisellä tuulella, että kuulisin oikein mielelläni muita sellaisia supersimppeleitä ja helppoja leipominen for dummies -reseptejä. Onko teillä jotain suosikkeja, joista olette esim kirjoittaneet blogiinne tai tulee nyt muuten vaan mieleen? 

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä