Ajaako feminismi tasa-arvoa?

Olen jo pitkään pähkäillyt erään pulman parissa, enkä usko olevani yksin: olenko feministi vai tasa-arvon kannattaja?

Feminismillä on sanana enemmän painoarvoa; aate ansioitui 1900-luvulla nykäisemällä naiset pois ’nyrkin ja hellan’ välistä ja raotti kaapin ovia myös seksuaalivähemmistöille. Se on ytimekkäämpi ja kantaa vieläkin – jo himmennyttä – aktivismin auraa. Tasa-arvon ajaja taas kalskahtaa laimealta poliitikon automaattivastaukselta. Todennäköisesti lähes kaikki ihmiset kokevat kannattavansa tasa-arvoa, vaikkeivät koskaan uhraisi status quolle tai yhteiskunnallisille epäkohdille ajatustakaan. Mieleen tulee tapakristinusko; lähetellään kortteja ja veisataan Jeesus-kipaleita sen kummemmin ajattelematta.

Feminismi onkin naisten vapauttamisen ohella tuulettanut asenteita ja pyrkinyt tekemään näkymättömät sosiaaliset ja yhteiskunnalliset rakenteet näkyviksi. Feministinen lähestymistapa voi mielestäni edelleen olla hedelmällinen, tarkasteltiinpa sillä kenen tahansa tasa-arvoisuutta. Esimerkiksi vasta sen tunnustaminen, etteivät ihmisten valinnat tapahdu tyhjiössä, mahdollistaa mielestäni tasa-arvo-ongelmien juurien tarkastelun ja ihanteellisesti kitkemisen. Olisi yksinkertaistavaa väittää, että vain miehille pakollinen asepalvelus on ok, koska suurin osa valitsee armeijaan menemisen ja näin hiljaisesti hyväksyy vallitsevan käytännön. Yhtälailla olisi lyhytnäköistä väittää, että lapsenhankinnan uraan ja talouteen kohdistuvat takaiskut ovat ok, koska suurin osa naisista silti hankkii lapsia ja näin ollen hyväksyy tilanteen.

Aatteella on kunnioitettavia meriittejä, mutta surukseni minun on ollut viime vuosien aikana vastahakoisesti havahduttava huomaamaan, että feminismi on sirpaloitunut merkitsemään niin ristiriitaisia asioita, että se hädin tuskin merkitsee enää mitään. Tuntuu turhalta puolustaa ideologiaa, jonka edustajaksi identifioituvat laukovat näkemyksiä, jotka saavat minut kurtistamaan kasvoni rusinaksi. Muistan edelleen epäuskoisen  kauhunsekaisen tyrmistykseni, kun teini-ikäisenä kuulin ettei Suomen suurin feministijärjestö kelpuuta riveihinsä miehiä!

Tämänkin päivän Hesarissa törmäsin rajaavaan ajattelumalliin Annamari Sipilän kolumnissa, jossa hän esittää feminismin nimenomaan naisten etujen ajamisena. Hän nostaa ihailevaan sävyyn esille Pirkko Työläjärven tokaisun, jossa tämä julistautuu feministin sijaan naisasianaiseksi. Ihmettelen myös seuraavaa: ”Feminismi on nyt uusi normaali. Kaikki normaalit ihmiset ovat nyt feministejä.” Omasta vinkkelistäni feminismi päinvastoin kiitää mahaliukua marginaaliin. Sipilä myös esittää huolensa siitä, kuinka kulttuuriset arvot nostetaan feminismin ydinperiaatteiden yläpuolelle. Ilmiö, johon hän viittaa, on hyvä esimerkki siitä, kuinka feminismi on fragmentoitunut niin pirstaleiseksi, että eri segmentit eivät ole yhtämielisiä edes aatteen perusarvoista.

Usein kuulee esitettävän, että feminismin naiseen viittaava etymologia olisi ongelmallista. Itse näen asian niin, että nimi on vain jäännös aatteen alkutaipaleesta, jolloin nimenomaan naisten asemassa oli kosolti kohennettavaa. Esimerkiksi termi ’rasismi’ on kokenut vastaavan muodonmuutoksen: kirjaimellisesti sana viittaa rodulliseen syrjintään, mutta sen merkitys on laventunut myös muunlaiseen syrjintään, kuten esimerkiksi ilmaisussa ’ikärasismi’. Pitäisikö myös lakata kutsumasta 1900-luvun alkupuolen taidesuuntausta modernismiksi, koska se ei ole enää modernia?

Toisaalta, jos feminismi on liian vieraannuttava termi, ehkä se on syytä kyseenalaistaa siitäkin huolimatta, että sanojen merkityksen laajentuminen on vaniljalingvistiikkaa. Jos tarpeeksi useat sekä sanaa kavahtavat että sitä tunnustavat tulkitsevat feminismin kapeasti vain naisasialiikkeeksi, ehkä minunkin on punnittava, haluanko enää käyttää termiä itsestäni. Yhden ryhmän etujen ajamisessahan ei sinänsä ole mitään väärää: eihän kukaan soimaa rintasyöpäjärjestöjäkään yhteen syöpään keskittymisestä. Käytännössä kuitenkin etujärjestöjen kuppikuntautuminen johtaa ponnettomiin kaikukammioihin, mikä on eritoten haitallista tasa-arvon kaltaisissa kysymyksissä, joissa vastapuolen kuuleminen on muutoksen ensi askel.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Seuralainen olikin lapsukainen

Iltalehti uutisoi tänään tapauksesta, jossa 28-vuotias mies sai vankeusrangaistuksen harrastettuaan seksiä 15-vuotiaan tinderdeitin kanssa.

Otsikko herätti minussa sympatiaa miehelle – jos 15-vuotias valehtelee olevansa täysi-ikäinen eikä ulkonäkö tai käytös ole ristiriidassa valheen kanssa, miksi miehelle tulisi mieleen lähtökohtaisesti epäillä deittiään? Kyseessä ei kuitenkaan ollutkaan inhimillinen virhearvio, vaan miehelle paljastui jo kättelyssä, että tyttö oli valehdellut ikänsä yläkanttiin. Tunnustettuaan aiemman vilppinsä tyttö väitti olevansa lähes täysi-ikäinen, ja jostain käsittämättömästä syystä tämä ei saanut hälytyskelloja soimaan miehen nupissa. Kun kerran tyttö oli jo kertaalleen lasketellut palturia, olisi aikuisen täytynyt ymmärtää, että tämän uusikin ikä saattaa olla lööperiä. (Todennäköisintähän on, että mies tiedosti kyllä tilanteen riskit, mutta pelkäsi jäävänsä vaille seksiä.)

Vaikka mies nyt tiesi deittinsä olevan alaikäinen, hän tarjoili tälle alkoholia. Tämä on yksiselitteisesti laitonta. Aikuinen, joka päihdyttää lapsen viettelytarkoituksessa, tietää tasan tarkkaan etteivät hänen toimensa kestä päivänvaloa.

Miksi kirjoitan  tapauksesta? Koska nettiartikkelin kommenttiosio on täynnä kuvottavia kommentteja, joiden mielestä 28-vuotias mies on 15-kesäisen tyttelin uhri! Eräässä iljettävimmässä kommentissa jopa uhotaan, että 15-vuotias pitäisi hakata! Monet vaativat rangaistusta tytölle, jotkut taas vaativat suojaikärajan laskua sillä perusteella, että 15-vuotiaat ovat jo rikosoikeudellisessakin vastuussa.

Arvatkaapa, miksi suojaikäraja on olemassa, eikä siihen vaikuta esimerkiksi fyysinen kehittyneisyys? Koska teini-ikäiset tekevät juuri tuollaisia typeriä päätöksiä, kuin ikänsä valehteleminen! Lapsi, jonka päätöksenteko ja harkinta ovat sillä tasolla, että hänen mielestään on hyvä idea listautua aikuisten deittipalveluun ja tekeytyä siellä 18-vuotiaaksi, todellakin tarvitsee suojaikärajan suomaa turvaa, ja juuri sitä varten se on olemassa. Rikosoikeudellinen vastuu on suojaikärajaa alempi, sillä juuri murrosiässä korostuu omakohtaisen päätöksenteon ja teoreettisen ajattelupotentiaalin välinen ero. Teinit voivat laukoa oppitunnilla vaikka kuinka hyvin perusteltuja argumenttejä yhteiskunnallisiin ongelmiin, ja heti kotiin päästyään haastaa riitaa sisaruksen kanssa viimeisestä kinkkusiivusta ja ryystää kymmeneltä illalla energiajuomaa, vaikka herätys kouluun olisi kuudelta. Henkilökohtaisten ja objektiivisten valintojen epäsuhta näkyy myös aikuisilla: urallaan haipakkaa etenevä monilahjakkuus voi roikkua surkeassa parisuhteessa ja korkata viinipullon joka päivä heti kotiin palattuaan.

15-vuotias ei edes ilmeisesti itse vaatinut miekkosta tilille, vaikka monet tuohtuneet 28-vuotiaan puolustelijat attribuoivatkin tytön tekosiin tarkoitushakuisuutta. Oletettavasti tapaus tuli viranomaisten tietoon miehen ja hänen vaimonsa välisen pahoinpitelyvyyhdin selvittelyn yhteydessä.

Moraalisesti toki myös 15-vuotias toimi väärin. Hänen vanhempansa voivatkin langettaa hänelle valehtelusta sopivaksi katsomansa rangaistuksen, esim. takavarikoida älypuhelimen, jottei lapsi pääsee uudelleen Tinderiin, tai asettaa hänet kotiarestiin. Oikeusprosessi itsessään on voinut olla teinille opettavainen ruljanssi.

Jotkut oikeuden päätöksen kommentoijat siunailevat, että pitääkö nyt kaikilta nuorennäköisiltä misukoilta alkaa tivata henkkareita.

Mikä siinä olisi niin kamalaa, jos sillä vältetään tällainen kaikille osapuolille kurja ja yhteiskunnalle hintava kalabaliikki?

 

 

(Tiedänhän minä, mikä siinä olisi niin kamalaa. Sinäkin tiedät.)

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta