Kun nepalilainen ja suomalainen nainen keskustelivat tasa-arvosta

Naisten päivän kunniaksi haluan muistella viime syksyistä reissuani Nepaliin. Osallistuin suomalaisena edustajana demokratiayhteistyön kehitysjärjestö DEMO Finlandin kautta monikulttuuriseen ryhmään, jota koulutettiin 10 päivän ajan aiheessa Women in Decision Making.

Aihe onkin globaalisti yksi keskeisimpiä. Hillary Clinton naulaa asian ytimekkäästi: ”Human rights are women’s rights and women’s rights are human rights”. Tunnen kehityspolitiikkaa ja olen perehtynyt paljon naisten yhteiskunnalliseen asemaan erityisesti Aasiassa. Uudet ystäväni Nepalista ja Bangladeshista tutustuttivat minut rooliinsa naisena yhteiskunnassaan sekä työhönsä tavalla, jonka kautta ymmärsin, kuinka vähän pystyn samaistumaan nepalilaisen tai bangladeshilaisen naisen kokemuksiin ja kuinka silti samalla palolla ajattelemme tasa-arvosta.

fotor_(8)

Suomen he näkivät valmiin tasa-arvon maana. Hyvinhän meillä on asiat muun muassa naisten oikeuksien ja itsemääräämisvallan suhteen, mutta tasa-arvo ei ole koskaan valmis: suomalainen nainen kärsii lähisuhdeväkivallasta eikä saa miehen kanssa samaa palkkaa. Bangladesh on suistunut tasa-arvokehityksessä taaksepäin: yhä nuoremmat tytöt joutuvat naimisiin ja naisen oikeusturva yhteiskunnassa on todella heikko. Nepalissa 0llaan välimaastossa. Naista kunnioitetaan ja naiset ovat yhteiskunnassa merkittävissä tehtävissä. Tasa-arvo kehittyy silti monissa kohdin hitaasti.

Nepalissa hyäksyttiin myrskyisän lähihistorian jälkeen syksyllä maan ensimmäinen perustuslaki. Nepal toipui sisällissodista ja tuhoisasta maanjäristyksestä, rakentaen samaan aikaan nuorta demokratiaa. Nepalin poliittinen tilanne ansaitsi oman blogikirjoituksensa erikseen.

Naisjärjestöillä oli odotuksensa perustuslain suhteen, mutta he joutuivat pettymään. Nepalilainen feministi Manjushree Thapa avaa koskettavan omakohtaisesti pettymystään tekstissään Women have no nationality. Ehdottomasti lukemisen arvoinen!

Nepalissa syntynyt Thapa kokee maan naisjärjestöjen tapaan maansa pitävän häntä toisarvoisena mieheen nähden. Perustuslaissa vahvistettiin vanha tapa – lapsi ei voi periä äitinsä kansalaisuutta, ainoastaan isänsä. Näin ollen yksin lapsen saavan äidin lapsesta tulee maaton. Nepalilaisen nainen, joka saa lapsen ulkomaalaisen (usein intialainen) miehen kanssa, lapsesta ei voi tulla Nepalin kansalainen. Nepalilainen mies sen sijaan voi saada lapsen ulkomaalaisen naisen kanssa ja siirtää kansalaisuuden jälkikasvulleen.

Pykälä syrjii naisia ja vahvistaa patriarkaalista yhteiskuntaa. Nepal, jonka kansa niin toiveikkaasti jälleenrakentaa maanjäristyksen aiheuttamia tuhoja ja työskentelee demokraattisen kehityksen eteen, jää jälkeen tasa-arvokehityksessä, vieläpä perusruslain kautta.

InstagramCapture_f945da44-391d-4064-adfb-8898cc3ebf28

Tasa-arvon eteen on taisteltu. Sen puolustamisen takia on kuoltu.

 

Tämän usein unohtuvan totuuden eräs kouluttajistamme lausui meille kaikille naisille: nepalilaisille, slovenialaisille, bangladeshilaisille ja suomalaisille. Kaikille yhtä totta nyt ja aina.

fotor_(5)

 

Puheenaiheet Matkat Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Käsi ylös, jonka mielestä koulusta erottamista pitää helpottaa jotta saadaan säästöjä?

19.2. on haastateltu laajasti lapsiasiainvaltuutettu Tuomas Kurttilaa, joka kritisoi hallituksen suunnitelmia tehdä koulujen järjestyssääntöjen teon vapaaehtoiseksi ja kiristää kurinpitotoimia. Kokonaisuus liittyy hallituksen suunnitelmiin keventää kuntien velvoitteita.

YLEn haastattelussa todetaan asiallisesti: ”Kurttila ymmärtää sinänsä säästöjen tarpeellisuuden, mutta hän pitää erittäin huolestuttavana säästää muutama satatuhatta euroa koulutyörauhasta. ”

Kieltämättä, tuntuu aika hullulta viikolla, jona halutaan investoida Talvivaaran kaivokseen 38,5 miljoonaa euroa lisää.

Hallituksen suunnitelmat kurinpidon kiristämisestä kouluissa eivät aiheuta vain kysymystä toimien tarpeellisuudesta, vaan myös vakavan epäilyksen siitä, ettei hallituksen esitysten taloudellisia vaikutuksia edelleenkään arvioida. Koska hallitus ei tässäkään hankkeessa ole julkistanut suunnitelmiaan täysin, on niistä mahdotonta käydä julkista keskustelua. Kuitenkin Kurttila kertoo hallituksen arvioineen, että jos määräaikaista erottamista koulusta helpotetaan, kunnat saisivat vuodesta 2018 lähtien säästöä 200 000 euroa vuodessa.

Käsi ylös, kuinka monen mielestä koulusta erottamista pitää helpottaa jotta saadaan säästöjä kouluille?

Vuonna 2011 uudistetussa lainsäädännössä lisättiin kurinpidollisia toimia. ”SORA-laki” -termillä kulkenut uudistus linjaa mm. ammatillisesta koulutuksesta seuraavasti:

Jos teko tai laiminlyönti on vakava tai jos opiskelija jatkaa 1 momentissa tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä kirjallisen varoituksen saatuaan, hänet voidaan erottaa oppilaitoksesta määräajaksi, enintään yhdeksi vuodeksi. 951/2011 35 §

Kuulisin mielelläni, millä tavoin hallituksen mielestä koulusta erottamista pitää helpottaa ja miksi.

Sen lisäksi että homma on hölmöä, siitä aiheutuu paljon kustannuksia. Nuorista kopin ottaminen on yksi kunnan tärkeitä ja vastuullisia tehtäviä. Kunnittain toimissa on vaihteluita ja omia erityispiirteitä. Turussa määräajaksi erotettua opiskelijaa tukee esimerkiksi oma opettaja, opinto-ohjaaja, kuraattori, etsivä nuorisotyö, terveydenhoitaja, vamos-toiminta. Mainitsen varmasti nytkin vain osan toimijoista.

Hallitus kuvitteee säästävänsä 200 000 euroa erottamisen helpottamisella. Asiallisesti hommansa hoitava kunta ei jätä alaikäistä, tai täysi-ikäistäkään koulusta erotettua nuorta oman onnensa nojaan. Asiallinen kunta varmistaa henkilökohtaisen tuen, sillä sitä nämä nuoret tarvitsevat, jotta saavat elämänsä taas hyvälle polulle. Jos opiskelijoita erotetaan enemmän, tarvitaan enemmän tukipalveluita. 200 000 euroa alkaa tuntua aika pieneltä summalta, vaikka se olisikin kaikkien kuntien yhteinen lisäresurssi tukipalveluihin. On myös vaikea hahmottaa, miten koulun talouteen vaikuttaa yksittäisten oppilaiden erottaminen ryhmästä. Toivooko hallitus ehkä että erottamisia tulee koulukohtaisesti kokonaisen ryhmän verran, jolloin säästetään jo henkilöstökustannuksissa?

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan tavoitteena on Vähemmän byrokratiaa, enemmän aikaa opettamiseen.

On aika noloa jos että hallitus tarkastelee esitystensä taloudellisia vaikutuksia vain yhden ministeriön näkökulmasta. Kuntapoliitikkona olen jo vähän peloissani, kuinka laput silmillä sitä voi kokonaisuuden osalta mennä. On aika noloa, jos koulujen kurinpitotoimia kiristetään taloudellisista syistä.

Miten noloa, siihen voi valitettavasti ottaa kantaa vasta kun hallitus julkistaa materiaaliaan.

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta