Arjen pedagogiikka ja esimerkkejä

Miten lisätä arkeen hieman pedagogiikkaa? Hyötyliikunnasta puhutaan paljon (kävele rappusia hissin sijaan, kävele tai pyöräile lyhyitä matkoja autolla ajamisen sijaan..) – vähän samalla tavalla pedagogista ajatusta ja valintoja voi hivuttaa arkiseen tekemiseen, kääntää siis näkökulma. Oma ajatus ja suhtautuminen vaikuttaa tähän.

Muistakaa, että lapset eivät jaksa keskittyä pitkään samaan tekemiseen ja ylipäätänsä aikuisen ohjaamaan toimintaan. Tarkoitus ei ole ainoastaan tehdä jotain tehtäviä, vaan antaa vinkkejä ja tukea lasten kehitykseen ja oppimiseen. Sovittakaa näitä siis omaan arkeen lasta kuunnellen:

https://kuvatyokalu.papunet.net/#/muokkaa/1240979/39b166a834b1aa9e4cbf415b41e23e1c/

1. Muistipeliä voi pelata omatekemillä kuvilla (piirrä/kirjoita kaksi samanlaista kuvaa/tekstiä, tee pareja alle 20). Lautapeleissä harjoitellaan oman vuoron odotusta, laskemista, hahmottamista jne. Suuttuminen esim. Leikin loppumisesta tai tappiosta ovat myös oppimisen paikkoja; silloin lapsi tarvitsee tukea tunteidensa sanoitukseen ja niiden käsittelyyn.

2. Palloa voi heittää ja vierittää – vanhemman kanssa tai yksin. Montako kertaa saatte heitettyä toisillenne tiputtamatta. Leikkiin voi lisätä sanoja – täytyy esimerkiksi sanoa koti aiheinen sana joka kerta kun saa kopin. Aiheina voivat olla: lelut, metsä, vaatteet, värit, numerot, nimet.. ihan mitä vaan keksitte.

3. Lukekaa ja selailkaa kirjoja lasten kanssa. Keskustelkaa ja nimetkää kuvissa olevia asioita. Kokeilkaa myös niin päin, että lapsi kertoo teille tuttua tarinaa. Lukemisen jälkeen voi piirtää tarinaan liittyviä aiheita, esimerkiksi tarinan henkilöitä, tarinassa olevia rakennuksia tai esineitä..

4. Legopalikoilla saa rakennettua korkeankin tornin! Jos innostutte rakentakaa taloja tai vaikka kokonainen kaupunki tai autojen parkkihalli; Miettikää mikä voisi innostaa ja motivoida lasta rakentamaan ja kehittämään tällä tavoin silmän ja käden yhteistyötä, luovuutta, matemaattisia taitoja jne. Jos ei ole legoja kotona, voi tornin rakentaa muiden lelujen, laatikoiden tai elintarvike-pakkausten avulla.

5. Voitte ottaa lapsen mukaan erilaisiin kotitöihin, astioiden kattamiseen (nimetkää astoita ja lukumääriä – ”vie kaksi lautasta pöydän päälle.”), tiskaamiseen tai pesukoneen täyttöön, vaatteiden järjestämiseen tai viikkaamiseen. Lapselle voi keksiä oman viikko-tehtävän, jota hän hoitaa sen viikon huomioiden hänen ikä- ja taitotason. Tärkeintä on yhdessä tekeminen, ei vastuun siirtäminen.

6. Lapselle voi opettaa tavallisia rutiineja, jotka voi sisällyttää jokaiseen arkiaamuun: ”kun aamulla heräät – petaa sänky”. Harjoitelkaa yhdessä. Tarkkaile, ettei mene liian haastavaksi, jolloin lapsen motivaatio loppuu tekemiseen.

7. Omat jäljet kuuluu siivota. Viskarit pyyhkivät päiväkodissa oman paikan rätillä ruokailun jälkeen, tätä voi harjoitella pienempien kanssa myös. Tavaroiden kerääminen ja siivoaminen paikoilleen opettaa lapsille hyviä tottumuksia elämän varrelle. Antakaa kuitenkin myös tilaa sotkulle, leikin jättämiselle, jotta se voi myöhemmin jatkua. Rutiinit ja sovitut säännöt auttavat lasta ymmärtämään ja toimimaan.

8. Rakentakaa maja pöydän alle tai sohvien luokse. Olisiko majassa mahdollista nukkua vaikka päiväunet?

9. Piirtäkää oma kuva. Aikuinen voi piirtää omansa näyttäen esimerkkiä ja sanoittaen ruumiinosia. Katsokaa peilistä mitä ruumiinosia ihmisellä on tai mitä kasvoilla on silmien lisäksi. Numeroita ja sanoja saa lisättyä tähän tekemiseen luonnollisesti.

10. Voitte pahvilaatikosta tehdä nukketeatteri-lavan, jolla voitte esittää erilaisia näytelmiä. Käyttäkää olemassa olevia leluja tai askarrelkaa paperinukkeja. Heittäytykää, vitsailkaa, hassutelkaa. Itselle on hyvä nauraa aina silloin tällöin.

11. Käykää kävelyllä ulkona, lähimetsässä, puistossa. Muistakaa tilanteen vuoksi vältellä muita perheitä. Rakentakaa hiekkakakkuja tai hiekkalinnoja. Jos teillä ei ole lapiota ja ämpäreitä, voitte hyödyntää luonnosta löytyviä käpyjä, kiviä, keppejä, lehtiä jne rakennus- ja koristuspuuhiin.

12. Youtubessa on paljon kaikenlaista sisältöä. Kaikki ne eivät sovellu lapsille ja hyväksi ei ole pitkään istua puhelimella tai muulla älylaitteella. Musiikkia voi kuunnella ilman, että ruutua tarvitsee tuijottaa. Youtubessa hakemalla Kielinuppu – löytyy hyviä suomen kielen kehitystä tukevia lauluja. Olemme ryhmässämme laulaneet paljon ”Miltä tuntuu nallesta”- ja ”Hienoja sanoja”-lauluja. Antakaa lasten esittää niitä teille ja laulakaa yhdessä. Voitte myös tehdä omia soittimia käärimällä sanomalehtiä (2kpl) – kapulat tai tyhjään pilttipurkkiin laittamalla riisiä -helistin. Muita rytmisoittimia saa vaikka astioista tai huonekaluista vaikka rummuttelemalla.

Papunetissä voitte tehdä yhdessä erilaisia oman perheen tehtäviä tai esimerkiksi hakea kuvia tukemaan leikkiä.

 

Iloa ja leikkiä arkeen kaikille!

Perhe Lapset Vanhemmuus Opiskelu
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.