Iltasatu
Lapsen ja vanhempien välinen varhainen vuorovaikutus on lapsen kielen- ja puheenkehityksen perustana. Lapsen kieli ja puhe kehittyvät kun hänen kanssaan ollaan, jutellaan, häntä kuunnellaan ja hänelle vastataan. Lukeminen tukee kielen- ja puheenkehityksen lisäksi myös mielikuvitusta ja tunteiden käsittelyä. On todettu myös myöhemmän koulumenestyksen olevan parempi niillä lapsille,joille ollaan luettu. Muita lukemisen tuomia positiivisia tekijöitä ovat paremmat yöunet, keskustelutaitojen lisääntyminen,rauhoittuminen, ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen, lukemisen jääminen aikuisuuteenkin, tieto, tunnetaitojen kehittyminen jne.
Lukeminen kannattaa ottaa osaksi omaa arkea, määrittää sille aika ja mahdollisesti myös paikka. Perheelle voi asettaa tavoitteita ja vaikka palkitsemis-tarra -metodilla kerätä tarroja luetuista kirjoista. Seitsemän kirjan jälkeen voi olla joku palkinto koko perheelle. Palkitsemis-tarrapohjien teko voi olla jo itsestään hauskaa puuhaa, jo se voi innostaa lasta kirjojen pariin. Voitte myös tehdä oman kirjanmerkin.
Kirjoja voi ja kannattaa soveltaa lapsen ikä- ja kehitystason mukaan. Kaikkia sivuja ei ole aina pakko lukea, kuvista voi etsiä asioita, voitte vuorotellen kertoa kuvien perusteella tarinaa tai keksiä sivujuonen oikean tarinan taustalle kuvan perusteella, vaihtoehtoja on monia! Hyviä vinkkejä ja tietoa lukemisesta löytyy täältä.
Kumma-kustannus lähetti meille paketin, joka sisälsi mm. Leena Mäkisen, Anne Suvannon ja Soile Ukkolan tänä vuonna julkaistun teoksen MITÄS NYT EETU JA IITU? Kirjan ajatuksena on kehittää lapsen kerrontataitoja, tukea lapsen päättelyä ja sosioemotionaalisia taitoja, vahvistaa lapsen ja aikuisen vuorovaikutusta, sekä mm. harjaannuttaa kuuntelemaan keskittymisen ja kuullun ymmärtämisen taitoja.
Kirjassa on paljon tietoa aikuiselle niin kerrontataidosta, kuin ylipäätänsä lukemisen hyödyistä.Kirjassa on vinkkejä miten sitä voidaan hyödyntää ja lisäksi lopussa on tunnekortteja, peli ja paperinukkeja leikattavaksi. Ina Majaniemen kaunis, ilmeikäs ja tarpeeksi simppeli kuvitus mahdollistavat lapsen ymmärtämisen, mahdollisuuden ihmetellä ja pohtia.
Kirjassa on kolme tarinaa. Tarinoiden alussa on johdanto niihin, mitä on tapahtunut, sitten tarina alkaa useammalla kuva-aukeamalla. Jokaisella aukeamalla on ainakin yksi kysymys tilanteesta. Kannattaa keksiä omia kysymyksiä tai pyytää lasta etsimään aukeamalta tiettyjä asioita. Tarinan lopuksi on erilaisia harjoituksia mitä kannatta tehdä, esimerkiksi piirtämis- tehtävä. Tämän jälkeen on vinksinvonksin -aukeama, jolta etsitään hassuja asioita. Kirjassa käsitellään paljon tunteita; miltä jostakin ihmisestä tuntuu erilaisessa tilanteessa. Nämä pohdinnat auttavat ja tukevat lapsen empatia-taitojen kehittymistä. Tarinat kulkevat syksystä kevääseen, joten varhaiskasvatuksessa tai koulussa voi kirjan ottaa koko kaudeksi projektinomaisesti käyttöön.
Me teimme tänä iltana selkeän jaon, koululainen luki minulle johdannon ja sitten yhdessä pohdimme kuvien avulla tarinan jatkumoa.
Kurkkaa leikkipuun Instagram-sivu, sinne ilmestyy pian arvonta, jossa voit voittaa kirjan omaksi 🧡