Asiakas ei ole aina oikeassa

No siis eihän se nyt maailman järkevin ajatus ollut, kun näin jälkeenpäin ajattelee. Että niin lähellä lapsen nukkumaanmenoaikaa rynnätään hetken mielijohteesta puhelinkauppaan aikomuksena ”nyt vaan hakea se sieltä äkkiä”, kun yhtäkkiä leikkipuistossa päätettiin, että rouvan on nyt saatava toimiva uusi puhelin, kun muuten ei työnhaku suju. Ja kun se henkilökunta-alennus jne.

Jaa että mikä siinä nyt sitten niin väärin oli (paitsi se väsynyt lapsi)? No otetaan ihan tällainen hypoteettinen tilanne, että puhelinostoksille lähteneellä pariskunnalla on yhteensä n. 20 vuotta työkokemusta sekä valitun puhelinmallin valmistajan että operaattorin palveluksessa ja että nyt oltiin ekaa kertaa n. 13 vuoteen ostamassa puhelinta kaupasta omalla rahalla. Eli lyhyesti asiakkaat from hell. Ihan kävi välittömästi sitä myyjätyttöä sääliksi heti ovesta sisäänastumisen jälkeen. Tämän hypoteettisen pariskunnan miespuolisko kun meinasi kävellä kaupasta ulos ensimmäisen kerran siinä vaiheessa, kun myyjä kertoi, ettei (jo siis etukäteen valitussa puhelinmallissa olevaa) wlan-puhelutoimintoa pysty kaupan puhelimilla kokeilemaan. Mies sihisi suupielestään, että muistatko kun jouduin viime jouluna töihin parina päivänä? No se oli siksi, että piti saada nuo wlan-puhelut toimimaan näissä kauppojen esittelypuhelimissa 🙂

No ei se ilo sitten siihen loppunut. Myyjä ymmärsi varsin sukkelaan, että tässä ei nyt vertailla laitteita, vaan malli on jo valittu ja se otetaan. Eli eikun tiskille paperitöihin. Ja tilanne rauhoittui vähän. Kunnes myyjäparka meni tyrkyttämään miehelle (sille hypoteettiselle) jotain lisädatapakettia meidän rajattoman dataliittymän päälle, koska ”500 megan jälkeen käyttöä rajoitetaan”. Mies ihan ystävällisesti yritti sanoa, että ei sitä rajoiteta, minä tiedän, mutta tyttöpolo meni ja intti lisää. Ei olisi kannattanut 🙂

No, itse olin tässä vaiheessa jo vähän sivummalla, kun lapsi alkoi jo vähän hermostua ja nukkumaanmenoaika todella lähestyä. Mutta siinä vaiheessa, kun tuli aika ottaa uusi puhelin laatikosta ja käyttöön, palasin tiskille (niin tai siis se hypoteettisen pariskunnan naispuolisko palasi sinne tiskille). Halusin vain nopeasti kotiin, puhelimen taskuun ja lapsen sänkyyn. Kokeilimme myyjän kanssa yhdessä ensimmäisen käynnistyksen, että luuri toimii niin kuin pitää. Ja toimihan se. Mutta kun se myyjäpolo ei kai oikein vieläkään tajunnut, että kyseessä ei ole aivan tavisasiakkaat, joille kaikki pitää näyttää kädestä pitäen, mulla alkoi jo vähän poreilla yli… Puhelimen tervetulosekvenssissä kun neuvotaan mm. miten saat kontaktitiedot siirrettyä vanhasta puhelimesta ja minä onneton menin painamaan ”Ei nyt”, ja se myyjätyttöhän meinas saada p**kahalvauksen, että ei sun nyt ois pitäny mennä sitä painamaan ja että sitä ruutua ei kyllä enää saa uudestaan siihen näkyville ja mitä nyt oikein tehdään huh huh. Ja minä siihen sitten rauhallisen selkeästi vaan kysymään, että enkö mä vaan voi koska vaan mennä sinne kontakteihin ja synkronoida ne sinne koska haluan tai vaikka palauttaa tehdasasetukset, jos ei muuta,  niin että voidaanko me nyt vaan mennä kotiin, ja tyttö jo vähän värisevällä äänellä vastasi, että ”voitte”.

No eihän se sen myyjän vika ollut. Eihän se olisi mistään voinut tietää että parin vuoden ajan mun työpäivistäni kului huomattava osa puhelimien kansien availuun, sim-korttien siirtelyyn, kontaktien synkronointiin ja erilaisten toimintojen testailuun. Eihän se voinut tietää, että juuri se wlan-puhelu oli mieheni pääurakka kolmen vuoden ajan. Eikä sekään ollut sen vika, että me oltiin siellä liian myöhään illalla, väsyneinä ja kärttyisinä. Mutta siltikin, pitääkö kaikkia asiakkaita kohdella samalla tavalla? Jos ymmärtää ja selvästi näkee, että tämä asiakas haluaa vain ostaa tuotteen ja lähteä pois, täytyykö sille silti tarjota kaikki ”palvelu” mitä on opeteltu? Onko tämä vain amerikkalainen ilmiö, vai onko näin myös Suomessa (olen jo unohtanut)?

Tämän kokemuksen jälkeen en yhtään ihmettele sitä yhtä autokauppaa, jonka asiakasrekisteristä löytyi se merkintä ”asiakas on m****u”. 

Onko lukijoissani ketään muuta, joka myöntää havainneensa itsestään m****uasiakkaan piirteitä?

suhteet oma-elama ajattelin-tanaan
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.