Sekalaisia ajatuksia

Flunssa ja sen itsepäinen jälkitauti korvatulehdus on vallannut tämän kirjoittajan. Ensin tytär oli hoidosta pois silmätulehduksen takia, sitten minä sain flunssan ja korvatulehduksen ja parin päivän päästä tyttö oli samassa taudissa. Sairasviikon jälkeen tuli hiihtoloma ja hoitopaikan kanssa sovitut vapaapäivät ja yhtäkkiä kaksi viikkoa on mennyt pääasiassa kotona, sisällä ja sairastaen. Eikä tälle näy loppua.

Muu perhe on nyt anopin luona kyläilemässä ja minulla on vielä kaksi kokonaista päivää aikaa tehdä gradua. Puolikuntoisena ja korvat humisten on välillä hankala keskittyä ja aikaa ei ole hirvittävän paljon jäljellä. Päätin, että viimeistään maaliskuun puoleenväliin mennessä gradu on saatava esitarkastukseen ja siihen on nyt tasan kolme viikkoa. Ei siis yhtään paineita. Sairastelu osui pahimpaan mahdolliseen saumaan, ja minun korvatulehdushistoriallani tämä tauti ei vielä toisellakaan lääkekuurilla lähde. (Silti sormet ja varpaat ristiin että lähtee!)

Luin nopeasti John Irvingin esikoisteoksen ja ei, se ei oikein iskenyt minuun. Olihan siellä muista teoksista tuttuja teemoja, mielenkiintoisia hahmoja ja nokkelia juonenkäänteitä, mutta ei. Sellainen tunne oli kirjaa lukiessa, että aivan kuin ihoa olisi kutittanut sisältäpäin. Piti äkkiä päästä kirjasta eroon, mutten halunnut jättää sitä keskenkään.

Eilen ja tänään katsoin sitten myöhäisheränneenä Downton Abbeyn neljännen tuotantokauden ja voi että miten tykkään sarjasta! Ne pienet eleet, englantilaisen yläluokan kahlitut tunteenilmaukset ja nokkelat keskustelut, alakerran väelle valuvat juorut ja aatelisten ja palvelijoiden elämän kietoutuminen toisiinsa! Sarja ja sen henkilöhahmot saavat itkemään, nauramaan, odottamaan tulevaa, kaipaamaan mennyttä, ihastelemaan, inhoamaan – eli tuntemaan sitä kaikkea mitä oikeassakin elämässä tuntee. Ja aikakausi on jotenkin niin tuttu kun sitä omassa gradussakin käsittelen, tosin Suomessa ja erilaisen teeman kautta.

On muuten tullut parin viikon aikana television päiväsarjat katsottua ja aikamoiseksi turhakkeeksi todettua. Jos jään valmistumisen jälkeen työttömäksi, päiväsarjat viimeistään ajavat minut ovesta ulos todelliseen maailmaan!

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Joskus oikea aika on sitten joskus

Joidenkin kirjojen kanssa käy niin, että ne eivät vain nappaa. Eivät vaikka kuinka antaisi mahdollisuuden. Ja sitten jos niihin tarttuu viiden, kymmenen tai vaikka viidentoista vuoden kuluttua, ne ovatkin aivan mahtavia, ihania ja ne on pakko ahmia heti. No okei, on myös niitä kirjoja, jotka eivät nappaa nyt eivätkä viidentoista vuoden päästä.

Minulle näin on käynyt John Irvingin kanssa. Luin ehkä kymmenisen vuotta sitten kirjaa Leski vuoden verran, ja pidinkin siitä johonkin vaiheeseen asti, mutta luin hampaat irvessä loppuun saakka. Oman elämänsä sankaria en lukenut loppuun, koska en kestänyt sitä loputtomalta tuntuvaa jaarittelua, jolla ei tuntunut olevan mitään pointtia – ja se tuntui jatkuvan, jatkuvan, jatkuvan…

Kunnes löydän sinut oli pari vuotta sitten se kirja, joka nykäisi minut Irvingin maailmaan. Sen jälkeen luin kirjat Viimeinen yö Twisted Riverillä, Minä olen monta ja Ystäväni Owen Meany. Jaarittelu ei tunnu enää ajan katoamiselta tai vastenmielisen pitkästyttävältä, vaan luvalta uppoutua kirjan tarjoamaan maailmaan. Se ei myöskään tunnu enää turhalta, vaan kirjailijan keinolta luoda maailma ja kuvailla hahmojensa persoonaa ja suhtautumista maailmaan, kiinnittää henkilö omaan ympäristöönsä, herättää se eräällä tavalla henkiin moniulotteisena hahmona. Ystäväni Owen Meany lisäksi koukutti jatkuvilla vihjauksilla tulevaan.

Ei Irvingin kirjoja silti jaksa peräkkäin lukea. Väliin on pakko jättää tilaa ja aikaa muille, toisenlaisille kirjoille. Irving vaatii sitoutumista ottaa vastaan se koko elämä ja maailma, jonka hän omalla tavallaan tarjoaa kirjojensa kansien välissä.

PS. Luen parhaillaan John Irvingin esikoisteosta Vapauttakaa karhut.

Kulttuuri Kirjat Ajattelin tänään