Tasavertaisesti naimisiin

shop_window_display.jpg

Kuva: bigfoto.com

Jos kaksi aikuista, tasavertaisessa asemassa olevaa ja täysin päätösvaltaista ihmistä haluaa naimisiin, kuuluuko se kenellekään? Pitäisikö kuulua, saako kuulua?

Eduskunnan lakivaliokunta hylkäsi aloitteen tasa-arvoisesta avioliittolaista. Sopivasti juuri tällä viikolla, kun televisiossakin tulee Pride-viikon kunniaksi runsaasti homoseksuaalisuutta käsitteleviä ohjelmia. Erityisesti kaksiosainen dokumentti Stephen Fry homofobian jäljilla on katsomisen arvoinen.

Tätä en ymmärrä: jos tasavertaista avioliittolakia vastustetaan perinteisten arvojen murenemisella, mitä nämä perinteiset arvot oikein ovat ja miten ne voivat murentua sillä, että kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä voivat mennä naimisiin keskenään? Siis naimisiin. Eikö niillä perinteisillä perhearvoilla tarkoiteta juuri avioliittoa?

Ensiksi, Stephen Fry alleviivasi dokumentissaan, että yksikään homo ei yritä tehdä homoa ei-homosta. Kukaan homoseksuaali ei halua saada tähän maailmaan tehtyä tai käännytettyä yhtään homoa, vaan kyse on homofobisten asenteiden vastustamisesta. Homosaatiosta jauhaminen ja sillä pelottelu on naurettavaa, valheille perustuvien pelkojen ja vihan ruokkimista, jolle ei ole järjellistä perustetta. Homot eivät yritä tehdä vallankumousta, saastuttaa kenenkään mieliä tai kasvattaa lapsista seksileluja itselleen.

Frylle lausuttiin äärimmäisen loukkaavia asioita. Oikein hävettää heteroiden puolesta. Hävettää, mutta myös pelottaa. Minä en halua elää maailmassa, jossa jonkun täytyy pelätä jonkin omaan itseensä olennaisesti kuuluvan ominaisuuden takia. Dokumentissa monet homot olivat kokeneet väkivaltaa oman seksuaalisen suuntautumisen takia. Miksi? Mitä se kenellekään kuuluu ketä joku toinen rakastaa, jos molemmat ovat toisiinsa nähden tasavertaisessa asemassa olevia, järjellisiä ihmisiä?

Rakkaudestahan on ensisijaisesti kysymys. Myös tasavertaisessa avioliittolaissa. Onko se joltain heterolta pois, jos kaksi miestä tai kaksi naista voivat mennä samalla tavalla naimisiin kuin mies ja nainen ja jos heihin suhtaudutaan valtion ja yhteiskunnan taholta samalla tavalla naimisissa olevana parina kuin heteroaviopariin? Jos perhearvot siitä rapautuvat, eivät ne kovin kestäviä alun alkaenkaan olleet. Jos homojen oikeus avioliittoon ei ole keneltäkään heterolta pois, miksi sitä ei voi toteuttaa, varsinkin kun sillä on valtava merkitys homoille ja heidän asemalleen tasavertaisina yksilöinä?

Toinen asia ovat nämä perinteiset perhearvot. Kuten Stephen Fry dokumentissaan totesi, maailmassa on kaikenlaisia perinteitä ja traditioita. Mitkä niistä halutaan säilyttää ja mitkä unohtaa? Se, että jokin arvo tai tapa on perinteinen (ja millä mittarilla mitattuna) ei tee siitä moraalisesti tai eettisesti kestävää eikä myöskään kiveen hakattua normia, joka sen takia pitäisi säilyttää maailman tappiin saakka. Ihmiskunnan historiaan kuuluu perinteenä, traditiona ja jonkinlaisena normina myös usko ja pyrkimys kehitykseen ja edistykseen, ja tämä tarkoittaa pyrkimystä kehitykseen ja edistykseen myös ihmisten asemassa ja oikeuksissa suhteessa toisiinsa.

Minä uskon, että tasa-arvoinen avioliittolaki tulee toteutumaan. Tämä eduskunnan lakivaliokunnan päätös on vain hidaste, pieni ohimenevä pomppu tiessä. Toinen asia ovat sitten asenteet, joita avioliittolain ja homojen tasa-arvoisten oikeuksien vastustuksen takana on.

Suhteet Rakkaus Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Hyvästit

Himanka kesäkuu 2014 (32) pieni.jpg

Jokaisen vanhan mummun sisällä asuu nuori nainen. Minun mummuni sisällä asuva tyttö ja nuori nainen ovat vain painuneet jonnekin kovin taakse. Hän on 98-vuotias ja ollut elämässäni aina. Olen aina ihaillut mummuni sitkeyttä, vahvuutta, huumorintajua ja ennen kaikkea positiivista ja odottavaa asennetta elämää kohtaan, vaikka elämä onkin antanut myös sitä pimeintä ja ikävintä puoltaan.

Nyt mummu ei jaksaisi enää. Hänestä on epäoikeudenmukaista, että toiset kuolevat nopeasti, tajuamatta sitä itsekään, ja toiset kituvat pitkään, joutuvat olemaan elämän syrjässä kiinni, vaikka eivät enää jaksaisi, vaikka voimat olisivat jo lopussa eikä elämällä olisi enää mitään annettavaa. Tuntuu pahalta ja kamalalta, että ennen niin positiivinen ja vahva mummu odottaa vain sitä, että pääsisi pois. Tuntuu myös kamalalta, että elämään väsynyt vanhus joutuu joka aamu heräämään uuteen päivään vailla jaksamista olla olemassa.

Mummuni on asunut samassa kodissa aina, niin kauan kuin olen ollut olemassa ja pidempään. Kodissa on samat tutut esineet, jotka siellä ovat olleet aina, samat tuoksut, samat taulut ja kuvat seinillä, samat huonekalut. Kaikki on tuttua ja mummun koti on kuin jokin kapseloitu muisto lapsuudesta. Mummu on ollut siellä aina. Hän on ollut aina tulijoita vastassa ja hän on aina jäänyt vilkuttamaan lähtijöiden perään. Mitä tapahtuu, kun mummu ei olekaan siellä enää? Ei ole enää paikkaa, jossa voi tehdä aikamatkan omaan lapsuuteen ja samalla mummun ja vaarin, äidin, enojen, tätien ja serkkujen menneisyyteen. Ei ole enää sitä ainoaa paikkaa, joka on ollut pysyvä, joka ei ole muuttunut, joka on olemassa.

Vielä ei sanottu lopullisia jäähyväisiä. Mutta eron hetkellä mummun silmistä näin, että hän jätti jo hyvästit. Ei ehkä enää nähdä tässä maailmassa. Toivoisin, että voisin pitää kiinni vielä hetken, mutta mummun takia toivon, että hän saisi jo päästää irti.

Suhteet Ystävät ja perhe Ajattelin tänään