Tyylimoka
Aito turkis on todellakin tyylimoka. Minulle on ihan sama, miten sitä puolustetaan – minusta siihen pukeutuminen osoittaa huonoa makua ja piittamattomuutta minkäänlaisista eläimiä koskevista eettisistä arvoista.
Kuten varmasti jokainen tietää (tai ainakin luulisi tietävän), turkikset eivät ole vain täyspitkiä takkeja, liivejä tai kettupuuhkia, vaan niitä käytetään runsaasti somisteissa, esimerkiksi pipontupsuissa, kenkien vuorissa tai koristeissa ja hupunreunuksissa sekä aikuisten että lasten vaatteissa. Ostaminen voi käydä vahingossa, ilman että edes tietää somisteen olevan aitoa turkista. Merkinnät ovat joskus epäselviä tai valmistusmateriaaleista kertovan lapun unohtaa katsoa. Valitettavan usein myyjätkään eivät osaa aina sanoa varmaksi sitä, onko kyseinen tupsu tai karvareunus aitoa vai keinoturkista.
Eläinsuojeluliitto Animalia aloitti eilen 17.11. kampanjan, jonka tavoitteena on turkistarhaton Suomi vuoteen 2025 mennessä. Kampanjaan on saatu mukaan monia eturivin artisteja tai julkisuudesta tuttuja kasvoja, esimerkiksi Anna Abreu, Michael Monroe, Ella Kanninen ja Stefan Lindfors. Animalian nettisivuilla on myös koottu lista turkittomista liikkeistä, jotka kuuluvat osaksi kansainvälistä Fur Free Retailer -merkintäjärjestelmää. Siihen sitoutuneet jälleenmyyjät eivät pidä valikoimissaan aitoja turkiksia tai turkissomisteisia tuotteita. Kannattaa kuitenkin huomioida, että turkittoman liikkeen valikoimassa saattaa silti olla nahkaa, villavuotaa tai keinoturkiksia, koska järjestelmä ei näitä sisällä.
Kuva: Animalia
#turkitontyyli