Sokeri kuulumisia

Ensimmäinen viikko takana sokerien seurantaa. Mittaan arvoja kaksi kertaa arkena ja kerran viikonloppuna. Laitteet sain uudet, koska viime kerrasta on jo melkein kuusi vuotta, niin päivitettiin vähän. Onneksi periaate ja toiminta on samanlainen kuin edellisessä, tähän uuteen saisi hienosti puhelimen liitettyä, mutta itseä vielä niin paljon tämä kismittää, etten ainakaan vielä sellaista ladannut. Arvot mitä minä mittaan on aamu paasto, aamupalan jälkeen, lounaan ja päivällisen jälkeen (tunti syömisen jälkeen).

Vuoden 2015 välineet.
Nyt tämän vuoden välineet.

Seuranta on sujunut kaikesta huolimatta hyvin, vaikka tiukkaa se on tehnyt jättää herkuttelu pois. Varsinkin nyt, kun muut perheestä sairastaa ja syövät sitä mikä maistuu eli herkkuja. Ja pääsiäinen, kauhea määrä suklaamunia jokapuolella somea myöden. Yhden kerran olen sortunut ja söin kaksi isoa palaa pitsaa, se nostatti sokereita sitten kyllä, vaikka yritin käydä haravoimassa sen jälkeen, ettei nousisi turhan korkeaksi.

Ateriarytmin pitäminen, pienet annokset, herkuttelun pois jättäminen on mulle niitä vaikeita asioita, koska saatan hyvin mennä aamun niin, että juon vain vähän mehua ja syön vasta myöhemmin. Samoin kaikki vihannekset/salaatit, en ole ikinä ollut niiden ystävä eivät kuulu minun ruokailuun säännöllisesti. Oikein koulussa hävetti, kun muut söivät hyvän olon salaatin ja itse vedin rahkaa ja välipalakeksejä. Tykkään kyllä monesta vihanneksesta, mutta eivät kuulu perus ruokavalioon säännöllisesti joka päivä, vaikka muuten terveellisesti syönkin ihan kotiruokaa. Tämä ollut todella vaikeaa ja oikein ärsytti, kun lääkäri sanoi ”Mutta vihanneksia saat syödä niin paljon kuin haluat”, tämän piti olla lohdutus, mutta minulle sellainen tuskan huutaisu.

Kaikissa näissä olen nyt noudattanut omia neuvoja mitä annan asiakkaille. Ja näistä olen saanutkin hyvää palautetta, kun osaan kuunnella ja tiedän sen turhautumisen, harmistumisen asiasta ja sen, ettei kaikki elä vain salaatilla.

Lisään niitä lautaselle mistä pidän ja pikkuhiljaa, kaikkea ei tarvitse heti tehdä vaan pikkuhiljaa ja maistelemalla. Eikä kaikesta tarvitse luopua.

Tein vanhempainpalvelu hehkun nimissä instagram tilin mihin alan päivittämään ihan ruoka kuvia ja arvoja jne. Tätä matkaa pääsee myös seuraamaan sitä kautta. HehkuRaskausdiabetes.

Tässä viikon aikana otettuja arvoja:

Aamupaastot pitäisi olla alle 5,5 ja ruokailun jälkeen alle 7,8

1.4 oli 4,6 ja aamupalan jälkeen arvo oli 5,4, lounaan jälkeen 6,3 ja päivällisen jälkeen 5,9 (iltapalan jälkeen 6,6)

4.4 oli 4,7 ja aamupalan jälkeen arvo oli 5,8, lounaan jälkeen 4,7 ja päivällisen jälkeen 5,6

Sitten otin ihan vain, kun kokeilen nyt vähän mikä nostattaa ja mikä ei.

Tosiaan pitsan jälkeen oli 8,3 (tämä menee yli viitearvon).

Itse tehtyjen hampurilaisten ja lohkoperunoiden jälkeen 7,0.

Toivottavasti pysyy näin hyvänä koko raskauden, kun itse pitää huolen ruokavaliosta ja liikkuu. Ja yhden herkkupäivän suon aina silloin tällöin, eikä tämä tarkoita, että mänttään sinä päivänä kaksin käsin, vaan ihan jonkin pienen (pulla, suklaapatukka, kakkupala jne). Täytyy sitä nauttiakkin raskausajasta ja kesän tullessa meinaan syödä jäätelön silloin tällöin. Vai mitä mieltä muut on? Onko muilla vaikeuksia ja harmistusta hyväksyä itsellä raskausdiabetestä ja noudattaa kaikkia ohjeita?

Tässä esite vielä instasivuista 🙂
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *