Tarinoita Pariisista, osa 2: Minä poljen, sinä ohjaat
Tämä tarina menee kyllä jo matkakertomuksen puolelle mutta menköön. Tarina kertoo siitä, kuinka Pariisin voi ottaa haltuun pyörän selässä.
Eräs pyöräparkki
Meidän juttumme Pariisissa oli pyöräily. Pyörillä pääsi liikkumaan näppärästi kohteesta toiseen ja samalla näki kaupunkia ihan eri tavalla kuin maanalaisilla huristellessaan. Väittäisin jopa, että pyörällä pääsi metroa nopeammin.
Polkija matkalla Eiffelille
Toisin kuin otsikko antaa ymmärtää, meillä oli sentään omat pyörät allamme. Siinä otsikko kuitenkin on oikeassa, että minä keskityin puhtaasti polkemiseen. Mies luki karttaa, suunnitteli reitit ja polki edellä. Minun ei tarvinnut kuin pysyä perässä. En tiedä, olisinko kokenut pyöräilyn yhtä vaivattomaksi liikkumismuodoksi, jos olisin joutunut itse navigoimaan. Minulla ei ole sellaista karttamuistia, jonka varassa olisimme ilman jatkuvia pysähdyksiä saaneet huristella pisteestä A pisteeseen B. Tai mene ja tiedä, ehkä sellainen tarvittaessa kehittyisi. Nyt annoin miehen ohjata.
Ohjaaja matkalla hotellille
Pyöräilyn mahdollisti vuokrattavien kaupunkipyörien järjestelmä. Systeemin nimi on Vélib´. Pyöriä on liikenteessä 25 000 ja pyöräparkkeja 1800, noin 300 metrin välein. Pyöräteitä on 700 kilometriä ja usein pyörätie on yhtä kuin bussikaista. Pyörillä siis ajettiin ajoradan reunassa samalla kaistalla bussien kanssa. Tuntui aluksi hurjalta mutta toimi käytännössä loistavasti. Tottuneet pariisilaiset huristelivat liikenteen seassa sellaista vauhtia, että minua hirvitti. Minä pidin yllä sunnuntaiajeluvauhtia ja sain silloin tällöin mieheltä tuskastuneita katseita. Pariisilaiset myös puikkelehtivatu autojen seassa läpi monikaistaisten ja -haaraisten risteysalueiden. Me yleensä hyppäsimme alas satulasta ja kiersimme kävellen suojateita pitkin. Concorden aukion lähellä pääsimme erään suuren risteyksen yli pyörillä liikkuvan turistiryhmän imussa. Heidän oppaansa vei rohkeasti parikymmenhenkisen ryhmän läpi risteyksen pelkin vähäeleisin viittomin.
Mies vapauttaa meille pyörät näppäilemällä vuokrauslipukkeen numerosarjan automaattiin
Pyörien vuokraus tapahtui automaateista, joita oli kaikkien pyöräparkkien yhteydessä. Niistä sai ladattua luottokortilla käyttöaikaa haluamakseen ajaksi. En muista vaihtoehtoja, sillä me otimme pyörät kokeilumielessä ensin 24 tunniksi. Myös hinnan määräytyminen jäi huolimattoman lukemisen vuoksi hieman epäselväksi, mutta ymmärsimme niin, että vuorokauden vuokran aloitusmaksu on 1,70. Sen jälkeen maksu määräytyy käytön mukaan niin, että ensimmäiset 15 (tai jopa 30) minuuttia ovat ilmaista aikaa, ja sen jälkeiset puolituntiset 1–2 euroa. Emme pitäneet kirjaa käyttämästämme pyöräilyajasta, joten lopullinen summa selviää kunhan veloitukset kirjautuvat luottokorttilaskulle. Keskimäärin ilmainen viisitoistaminuuttinen (tai jopa se puolituntinen) riitti hyvin siirtymiin. Määränpäässä pyörä oli helppo jättää parkkiin ja napata taas uusi pyörä käyttöön, kun halusi jatkaa matkaa pyöräillen. Vaihtuvuus pyöräparkeissa oli niin vilkasta, että pyöriä tai vapaita parkkipaikkoja ei joutunut koskaan odottamaan muutamaa minuuttia kauempaa.
Toinen pyöräparkki Pierre Hermén myymälän edustalla
Puhelimeen oli myös mahdollista ladata sovellus, josta sai tarkistettua pyöräparkkien osoitteet sekä pyöräparkeissa olevien pyörien ja vapaiden paikkojen määrän reaaliajassa. Käytännössä pyörän sai siis alleen tai parkkiin aina tarvittaessa. Pyörissä näytti olevan mukana myös lukko, mutta niiden toimivuutta emme testanneet, sillä taloudellisina matkailijoina halusimme aina sulkea taksamittarin palauttamalla pyörän pyöräparkkiin.
Pierre Hermén ostokset pyörän korissa
Kaupunkipyörien helppokäyttöisyys näytti viehättävän myös pariisilaisia, sillä he suhasivat pyörillä yhtä lailla kuin turistitkin. Ei ollut lainkaan tavatonta, että pukuun pukeutunut bisnesmies hyppäsi pyörän selkään ja lähti polkemaan. Vakikäyttäjille pyörien käyttö oli tehty todella helpoksi, sillä heidän ei tarvinnut kuin vilauttaa matkakorttia pyörän lukon yllä, jolloin pyörä oli heidän käytettävissään. Vuorokausivuokralla polkeva turisti joutui joka kerta näppäilemään korttinsa numeron pöyräparkin automaattiin.
Ainoa asia, josta annamme kaupunkipyöräsysteemille miinusta, on se, ettemme jostain syystä onnistuneet vuokraamaan pyöriä toiseksi vuorokaudeksi. Kokeilimme latausta kaikilla mahdollisilla mukanamme olevilla korteilla, monella eri automaatilla ja monta eri kertaa, mutta jostain syystä emme saaneet ostettua kuin yhden kortin toiseksi vuorokaudeksi. Yhdellä kortilla ja sen myötä yhdellä pyörällä kaksi turistia eivät kuitenkaan tehneet mitään. Emme siis ehtineet nauttia velibeistämme kuin vuorokauden verran. Onneksi edes sen. Se oli nimittäin loman paras päivä. Tuon vuorokauden aikana pyöräilimme ainakin 25 kilometriä.
Paris, mon amour
Ja arvatkaa, kenet kohtasimme Pariisissa? No Lilyn!