Jaksaisiko vielä vaarina pelata?

Holy XXXXX, tekee mieli nykyään sanoa aika useinkin seuratessani netissä eri e-urheilun ottelulähetyksiä lähinnä Twitch-kanavilta. Nimittäin silloin kun itse aloitin tietokoneella pelaamisen 80-luvulla eli viime vuosituhannella, ei mielessä ollut mahdollisuudet, että jonakin päivänä voisi tietokonepelejä pelaamalla jopa ansaita ammatikseen.

Nyt sitten viimeiset pari vuotta on tullut lähemmin seurattua e-urheilun kasvamista niin täällä Suomessa kuin muualla maailmassa jopa siinä mittakaavassa, että viime vuonna laitettiin pystyyn oma e-urheiluun erikoistunut uutissivusto. Tavoitteena ei ole sen vähempää tai  enempää kuin suomalaisen e-urheilun tason nostaminen, ja siinä auttaminen, tukeminen – lähinnä sitä kautta, että kerromme mitä tapahtuu ja olemme luomassa uudenlaisia kanavia yhteistyöhön organisaatioiden, pelaajien ja yritysten välissä. Meidän oma suomiesports.fi ei ole vain hetken mielijohde. Meillä jokaisella on taustalla pelaamista ja pelaamme itse asiassa koko ajan. Itsekin, vaikka ikää alkaa jo olla, ja vaarinakin tullut oltua jo vuosia, niin älypuhelimessa on useampiakin pelejä – shakista lähtien. Tiesitkö muuten, että vuoden 2020 eniten tienannut e-urheilija oli shakinpelaaja, ja hän kotiutti reilut puoli miljoonaa tililleen.

Se onko e-urheilu sitten varsinaista urheilua, on kysymys, jota ei pidä oikeasti edes miettiä – sillä e-urheilu on yhtälailla kamppailulaji kuin monet muutkin. Siinä vaiheessa kun voit yksin tai oman teamin kanssa voittaa satoja tuhansia euroja, on kyseessä laji, jota ei pidä väheksyä. Varsinkaan kun kaikkien tilastojen mukaan nuoret aikuiset ovat tavoitettavissa e-urheilun kautta kaikista parhaiten – mutta minkä pelin? Pelejä nimittäin on todella paljon. Miksi sitten tämä juttu kulttuuriosioon ja maailman matkailuun? No, ensinnäkin pelaaminen on noussut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana aivan uudella tavalla arkemme osaksi ja samalla osaksi myös kulttuuria, sekä pelitaiteen että kamppailujen kautta. Lisäksi viime vuosi näytti viimeistään sen, että voi pelata missä päin maailmaa tahansa ja olla osa kansainvälisen joukkueen rosteria, vaikka et olisi lähtenyt kotoasi minnekään – kuten esimerkiksi yksi CS:GO pelin isoista suomalaisista maailman staroista Aleksi Virolainen teki.

Mikä sitten saa yli 50-vuotiaan pelaamaaan tietokone- ja mobiilipelejä? Se sama syy, kuin mikä sai pelaamaan niitä pelejä teininä – pelaaminen, voittaminen ja ajanviete. Tässä iässä ei enää mieti ammattilaisuutta, mutta tuon suomiesports.fi sivuston kautta toivomme pystyvämme tulevina vuosina auttamaan suomalaisia nuoria pelaajia löytämään sen parhaan pelinsä, joukkueensa ja kanavansa eteenpäin.

Eikä pelaaminen todellakaan ole välttämättä sitä CS:GO tai Call of Duty ampumista, vaan pelaaja voi suuntautua aivan erilaisiin peleihin joita ovat mm. Starcraft II, edellä mainittu shakki tai ylläoleva League of Legends pelin mobiiliversio Wild Rift. Myös erilaiset ajopelit F1, Ralli ja muut ovat jo pelattavissa myös kilpailullisina lajeina, joten peleissä riittää valikoimaa. Joskus kun kirjoitin e-urheilusta eräälle toiselle sivustolle, sain kommentin ”että pelejä pelaavat ylipainoiset finninaamat, jotka eivät ole koskaan tehneet mitään töitä”. Tosiasia ei voisi kauempaa olla, mutta sen tietää vasta kokeiltuaan peliä oikeasti. Eikä kaikki tule välttämättä koskaan hyväksymään, että joku voi ansaita rahaa pelaamalla tietokonepelejä – eihän kaikki vieläkään hyväksy sitä, että saat ammattisi jääkiekkoa pelaamalla tai golf-palloa lyömällä. Ei se e-urheilu eli esports niistä kuitenkaan niin hirveästi eroa, sillä pelaaminen ammattitasolla vaatii tunteja päivittäistä treenausta ja oman tiimin kanssa erilaisten pelikuvioiden ja strategoiden opettelua.

Entä sitten pelien ympärillä tapahtuvat, se on nykyaikaista taidetta – on tapahtumia, on videolähetyksiä, suoratoistoa ja monet pelejä seuraavista myös pukeutuu pelien hahmoihin, eli mennään jo syvälle sitä Aasiasta tullutta pelaamista ja sitä ympäröivään toimintaa, joka meille jähmeille pohjoismaalaisille on saattanut välillä tuntua aika kaukaiselta.

League of Legends

Tuo LoL peli on näin vanhempanakin pelattavissa, koska se ei vaadi niin nopeita reaktioita kuin nuo ampumapelit. Ampumapeleissä huomaa, että refleksit ovat hidastuneet ja pelit loppuvat useasti jo hyvissä ajoin. LoL on sen sijaan vähän samanlainen kuin aiemmin pelaamani World of Warcraft, pelissä voi tapahtua hetkessä paljonkin, mutta useimmiten sitä ehtii edes vähän reagoida tulevaa – ongelma vain on, että näin alussa kun olen tuon LoL pelaamisen suhteen, niin välillä minulla ei ole yhtään mitään tietoa mitä teen, ja teenkö mitenkään oikein ajatellan omaa joukkuetta. Mutta pelaaminen onkin minulla vapaa-ajan vietettä, siinä missä joku toinen lukisi kirjoja. Minä en tunnu tällä hetkellä jaksavan lukea kirjoja, joten töiden jälkeen on hyvinkin illallisen jälkeen aikaa pelata muutama kierros, ihan vain huvikseen.

Onko sinusta netti- tai mobiilipelaaminen ok? Näin vaareillekin?

 

Kulttuuri Hyvä olo Puhutaan rahasta

Vuosi 2020 muutti elämän

Yleensä viimeisten vuosien, itseasiassa koko 2000-luvun ajan, olen matkustanut vähintään kolme ulkomaanmatkaa vuodessa. Vuosi 2020 teki siihen poikkeuksen, matkoja tuli tehtyä nolla. Se, että itselläni matkat jäivät tekemättä ei ollut iso juttu, mutta tunnen kymmeniä ihmisiä eri Euroopan maissa, missä matkailun lähes täydellinen loppuminen sai aikaan isoja kysymysmerkkejä oman elinkeinon jatkumiselle ja tulevien vuosien pärjäämiselle. Eikä tämä vuoden 2021 alku näytä yhtään sen paremmalta.

Mutta siinä missä matkustaminen todellisuudessa on vähentynyt, niin itseasiassa koko liikkuminen ihmisten ilmoilla on vähentynyt ja sen tilalle ovat tulleet mitä erilaisemmat digimaailman uutuudet ja tarjonta. En yhtään ole yllättynyt kaikista niistä eurooppalaisista tilastoista, joita nyt saa lukea ihmisten arjen muuttumisesta ja harrastusten uusiutumisesta. Eihän niitä vanhoja ja perinteisiä harrastuksia ole saanut useissa Euroopan maissa edes harrastaa viimeisten kuukausien aikana – meidät on ajettu entistä enemmän digitaalisen maailman pauloihin. On sitten kyse pelaamisesta kuten Kasinonetti kertoo, tai shakkipelin uudelleen tulemisesta, kiitos NetFlix sarjan, maailma ympärillämme muuttuu.

Ravintolat ovat pääosin kiinni, yökerhoihin ei pääse bilettämään, ihmisten tapaaminen on lähes tyystin loppunut – joten digideittailu ja erilaiset deittisovellukset ja niiden käyttö on monisssa Euroopan maissa räjähtänyt käsiin. Eikä vain se, vaan kaikki, mitä digissä voi aikansa viettämiseksi tehdä. Italiassa juuri julkistettiin tutkimuskin siitä, mitä ihmiset oikeastaan tekevät nyt lisääntyneellä ajallaan kotona. Etätöihin määrätyillä ihmisillä on nykyään vähintäänkin se työmatkoihin ennen mennyt aika käytettävissään omiin aktiviteetteihin, ja joillain tämä tarkoittaa pariakin lisätuntia päivässä.

Uusi harrastus digi-ja mobiilimaailmasta

Englantilainen e-urheilun yhdistys laski, että Euroopassa on yli 40 peliä, joiden parissa harrastetaan pelaamista kilpatasolla niin että sillä voi ansaita jopa oman elämisensä verran, eli puhutaan ammattimaisesti e-urheilun pelaamisesta. Suomessa puhutaan silloin ensisijaisesti CS:GO ja PUBG peleistä, mutta myös entistä enemmän myös League of Legends, Dota2, Starcraft 2, Rocket League yms peleistä – jos muuten tämä on täysin hepreaa tai ylitsepääsemätöntä, suosittelen tutustumaan suomiesports.fi sivustoon, joka kertoo suomalaiset uutiset e-urheilun maailmasta, haastatteluihin ja kaiken muun informaation avulla. Siellä on muuten myös kävijöille oma kilpailu joka kuukausi….

Voidaan tosiaan sanoa, että mennyt vuosi 2020 on vienyt minutkin mukanaan digitaalisen avaruuden pimeisiin paikkoihin, valoisiin paikkoihin ja sosiaalisen median syövereihin. Matkan aikana olen myös huomannut, että yllättävän monella ei ole minkäänlaista luetun tekstin kritiikkiä, lähdekritiikistä puhumattakaan. Tästä syystä erilaiset valemediat ja niiden uutiset päätyvät jaetuiksi satoille sosiaalisen median kanavista, ja todella tökeröt valeuutiset voivat saada tuhansia tykkäyksiä ja jakoja – sellaista se nykyaika on. Samalla kuitenkin muistelen omaa kouluaikaani ja sitä mitä meille opetettiin koulussa, joka sittemmin on paljastunut  hieman ”suomettumisen” kautta suodatetuksi historiaksi, eli ei siis täysin todeksi.

Minäkin joskus pelailen silloin tällöin tietokoneella ja konsolilla, mutta vuosi 2020 vei minut entistä enemmän mobiilipelien maailmaan, löydänkö sieltä tänä vuonna pois?

Vuosi 2021???

Mitä tämä vuosi sitten tuo tullessaan? Olen jo sosiaalisessa mediassa ollut yhteydessä ystäviin Etelä-Euroopassa ja keskustellut kreikkalaisten kavereideni kanssa pelatessani Call of Duty-peliä heidän kanssaan, mutta kaikilla on tulevan vuoden kohdalla iso kysymysmerkki. Vaikka isot valtamediat kertovat, että talous kasvaa ja kyllä se tästä, tavallisen Matti Meikäläisen kohdalla kysymysmerkit ovat yhä ilmassa, eikä tulevien kuukausien kohtalosta tiedä kukaan mitään. Toivoisin vain, että pääsisin pitkästä aikaa taas tapaamaan toisia ihmisiä, ilman sitä kasvomaskia, ja ilman ilmassa leijuvaa uhkaa jostain osittain tuntemattomasta.

 

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Ostokset