Vuoden 2022 tavoite: oma stressitaso alas

Oletko miettinyt omaa hyvinvointiasi kuinka analyyttisesti? Itse en nuorempana tehnyt sitä lainkaan, vasta nyt vanhempana. Vanhemmiten on muutenkin alkanut asennoitua omaan elämään eritavalla, mikä taitaa olla aivan luonnollista, ja siksi ajattelin nyt käydä niitä muutamia asioita läpi tässä kirjoituksessakin – talous, oma keho ja yleinen hyvinvointi.

Jokaisella meistä on se oma ensisijainen kohde omassa elämässä. Toisilla se on koti ja talous, toisilla ura, tai liikunta tai yleinen hyvinvointi. Monesti esimerkiksi ura ja työ saattavat mennä sen liikunnan ja hyvinvoinninkin edelle. Toisinaan voi tuntua, että raha ei riitä hyvinvointiin, oma talous voi olla ajautunut ongelmiin, eikä  se oma kehokaan oikein toimi, eli ei kiinnosta se liikuntakaan.

Itse tein jo aikoja sitten perusanalyysin omasta taloudestasi. Keräsimme kuukauden ajan kaikki ostokset, lainaerät, osamaksut, harrastekulut – kaikki laskut yhteen ja katsoimme mihin se raha oikeasti menee, ja sitten vertasimme tulosta talouden tuloihin. Meillä oli esimerkiksi useampi pieni osamaksuostos ja pari pientä lainaa, eikä taloudenhoito muutenkaan ollut aivan parhaalla tasolla. Tuli ostettua ilman suunnitelmallisuutta, ja ruokakulutkin olivat hurjat, harrastuksista puhumattakaan verrattuna todellisiin tuloihin. Silloin astuivat markkinoille mahdollisuudet saada vakuudeton laina kattamaan nuo pienet kulut, joten ne saatiin niputettua yhteen. Ei se mitään varsinaisesti pelastanut, mutta toi selkeyttä raha-asioihin ja aloitti oman talouden selventämisen.

Talous ja ruoka

Seuraavassa vaiheessa oli aika opetella entistä enemmän kokkaamaan kotona ja suunnittelemaan ruokia etukäteen. Siinä auttoi mm. Marttojen opit, jotka toivat rakennetta omaan ruokavalio ajatteluun ja nopeasti oppi rakentemaan ja suunnittelemaan ruoat siten, että ne olivat entistä terveellisempiä eikä rahaakaan mennyt enää niin paljon. Totta kai se vaati hieman enemmän ajattelua, mutta ei se ruoanlaittokaan ole yhtään huono yhteinen harrastus – kannatan kokeilemaan, ei kukaan ole kokki syntyessään, mutta omat maut kehittyvät ja omat taidot kasvavat – ja ennenkaikkea se on taloudellinen tapa edetä omassa elämässä eteenpäin. Tämä oma kokkaus on tuonut meidän perheeseen paljonkin uusia kokeiluja, mikä onkin tarpeen sillä vuosien varrella tulleet uudet ruoka-aineallergiat ovatkin pakottaneet uudenlaisiin ruokalajeihin.

Harrastukset ja hyvinvointi

Yksi iso asia omassa hyvinvoinnissa ja taloudessakin saattaa olla ne ovat harrastukset. Varsinkin nykyään kun voit harrastaa ja samalla tehdä samaa asiaa ammatiksesi, esimerkiksi pelata tietokonepelejä! En itse olisi voinut kuvitellakaan silloin 80-luvulla ostaessani ensimmäisen tietokoneeni kotiin, että jonakin päivänä joku voisi oikeasti pelata ammatikseen. Pelaaminen voi olla hyvä harrastus, mutta mitä korkeammalla tasolla haluaa pelata, sitä kovemman tason laitteet siinä tarvitaan, ja ne maksavat. Pelaaminen voi myös pahimmillaan alkaa viedä aikaa kaikelta muulta, joten on hyvä tehdä sillekin oma suunnitelmansa, aikataulu – joka antaa aikaa myös muulle elämälle kuten kavereille ja liikunnalle. Se liikkuminen ei välttämättä tarkoita sitä, että menet ryhmäliikuntatunneille tai hankit itsellesi salikortin. Liikkuminen voi tarkoittaa vaikka vain sitä että käyt pari kertaa päivässä ulkona kävelyllä. Varsinkin jos pelaat pari tuntia, niin ulkoilu ennen pelaamista ja pelaamisen jälkeen on oikeasti hyväksi  – niin keholle kuin mielelle, ja silmille sekä aivoille.

Omat harrastukset ovat muuttuneet sillä en ole päässyt matkustamaan nyt pariin vuoteen lainkaan. Olen kuitenkin aktiivisesti yhteydessä ystäviini eri maissa ja toivon, että jonain päivänä arki olisi taas normaalimpaa ja matkustaminen vapaampaa, ilman nykyisiä rajoituksia, jotka tekevät matkustamisesta liian rakenteellista minulle.

Hyvän olo tunne

Missä tilanteissa olet huomannut itsessäsi että saat oikeasti hyvän olon tunteen? Se vaihtelee meillä jokaisella, ja meidän jokaisen tulisi varata aikaa itsellemme joka viikko nimenomaan saadaksemme itsellemme hyvä olo. Tavoitteena kuitenkin sellainen toiminta, joka ei vahingoita kehoasi tai rasita liikaa talouttasi. Onnellinen elämä on pitkälti asioiden tasapainoittamista, eikä koskaan ole liian myöhäistä – luota minuun, olen kokenut sen. Monesti elämässä eri asiat saattavat tuntua, ettei mikään enää toimi, tai kaikki toiveet ovat turhia. Silloin on parempi yrittää löytää uusia katsantokantoja, tavata ystäviä – elämä kyllä tuo yllätyksiä tullessaan, sekä niitä positiivisia että niitä huonompia.

Oma stressitaso alas

Nyt olemme aloittaneet vuoden 2022 ja minä tein itselleni päätöksen, että en stressaisi niin paljoa asioista, joihin en voi itse vaikuttaa. Samalla pyrin tekemään muutaman asian erilailla, kuin mitä olen tehnyt, sillä tiedän niidenkin auttavan oman stressin hallintaan. Listaan tähän omat tavoitteeni, millaiset sinun olisivat?

  • pidän yhden vapaapäivän älylaitteista viikossa – tai ainakin yhden illan, eli laitan puhelimen sivuun klo 18 enkä koske siihen kuin vasta seuraavana aamuna, tai jos joku soittaa minulle
  • en katso enää somepäivityksiä juuri ennen nukkumaan menoa ja teen muutenkin parhaani että nukkumapaikkani on mahdollisimman hyvässä kunnossa aina, sillä nukkuminen mahdollistaa kehon latautumisen seuraavia koitoksia varten
  • olen enemmän yhteyksissä ystäviini, muutenkin kuin vain viestejä lähettämällä
  • en stressaa sellaisista asioista, joihin en voi itse vaikuttaa
  • seuraan omaa kulutustani ja mietin pari kertaa ennen uusien tavaroiden ostamista, enkä osta jos en oikeasti tarvitse
  • opettelen uuden ruokalajin valmistamisen, ja vähintään yhden uuden jälkiruoan – mieluummin kuitenkin useammankin
  • lisää liikuntaa elämässäni, vaikka vain kävellen
hyvinvointi puhutaan-rahasta liikunta hyva-olo
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *